گپ دایو قسمت (35) هانس زیمر نابغه‌ای سرشناس در موسیقی متن

استودیو ملودایو - پنج‌شنبه، 2 مرداد 1399

هانس فلوریان زیمر یکی از مشهورترین آهنگسازان در سینمای هالیوود است که در جدید ترین قسمت پادکست گپ دایو به سراغش رفته‌ایم، برای تماشای داستان هنرمندی‌های این آهنگساز، قسمت 35 پادکست گپ‌دایو را ببینید و بشنوید. 

فایل صوتی و کم‌حجم پادکست گپ دایو:

هانس زیمر در دوران جوانی و در زمان اقامت خود در شهر لندن کار ساخت موسیقی متن را با تولید موسیقی بی‌کلام برای تیزرهای تبلیغاتی و کلیپ‌های ویدیویی شروع کرد. در آن دوران کیبورد و سینتی‌سایزر دو سازی بودند که زیمر در نوازندگی هر دوی آن‌ها تبحر داشت و تسلط کسب کرده بود.

هانس زیمر و سال‌های خوش دهه‌ی 80؛

هانس زیمر

هانس زیمر در کنار ساخت موسیقی متن و دنیای موسیقی بی‌کلام از همان دوران جوان به خوانندگی و نوازندگی در گروه‌های موسیقی هم علاقه داشت و به همین دلیل در اوایل دهه‌ی 80 میلادی به گروه موسیقی نوگرای The Buggles ملحق شد و کلیپی کوتاه نیز از حضور وی در یکی از موزیک ویدیوهای The Buggles از آن سال‌ها باقی مانده است.

از اوایل دهه‌ی 1980 میلادی بود که پای این آهنگساز به دنیای تولید موسیقی متن باز شد و این آهنگساز که در آن زمان جوان بود و جویای نام همکار خود را با استنلی مایرز آهنگساز شناخته شده‌ی آن سال‌ها آغاز کرد. در آن زمان استنلی مایرز برای بیش از 60 فیلم موسیقی متن ساخته بود و به خوبی از بالا و پایین صنعت تولید موسیقی بی‌کلام آگاه بود. در همان سال‌ها او با مشارکت استنلی مایرز استودیو تهیه‌ی موسیقی را در شهر لندن پایه‌گذاری کردند. از همان زمان بود که پروژه‌ی زیمر برای ترکیب موسیقی سنتی ارکسترال با سازهای الکترونیک نیز آغاز شد. فیلم Moonlighting ساخته‌ی 1982 میلادی از جمله اولین نمونه از تلاش‌های زیمر برای آشتی موسیقی ارکسترال و موسیقی الکترونیک هنگام ساخت موسیقی متن برای فیلم‌های سینمایی است. بعد از همکاری در ساخت موسیقی متن فیلم‌های  Best Revenge در سال 1984 ،‌ Insignificance و My Beautiful Launderette  در سال 1985 میلادی از او دعوت شد تا در ساخت موسیقی متن فیلم سینمایی آخرین امپراطور در سال 1988  با آهنگسازان به نامی چون دیوید بایرن David Byrne و ریوایچی ساکاموتو موسیقی متن فیلم آخرین امپراطور موفق شد تا در سال 1988 میلادی اسکار بهترین موسیقی متن را از آن خود کند.

با کسب این تجربه‌ها زیمر جوان این اعتمادبنفس را پیدا کرد تا از انجام پروژه‌های چندنفره دست بکشد و برای جذب سفارش‌های ساخت موسیقی متن به صورا انفرادی تلاش کند. این مسأله به او  فرصت داد تا بیشتر در زمینه‌ی ترکیب موسیقی سنتی ارکسترال با موسیقی الکترونیک تجربه‌ورزی کند و فن‌آوری‌های تازه‌ای را در این زمینه بررسی کند.

هانس زیمر و ساخت موسیقی متن فیلم مرد بارانی؛

هانس زیمر

در همین سال‌ بود که بخت زنگ استودیو آهنگسازی Hans Zimmer را نیز به صدا درآورد و ساخت موسیقی متن فیلم مرد بارانی Rain Man با بازی تام هنکس و داستین هافمن و کارگردانی بری لوینسون  Barry Levinson به این آهنگساز واگذار شد. این سفارش فرصتی بود تا زیمر تجربه‌ورزی‌های هنری خود را به گوش مخاطبان برساند. به همین دلیل او برای ساخت قطعات موسیقی بی‌کلام در فیلم مرد بارانی Rain Man از دستگاه سینتی سایزر در کنار ساز درام استفاده کرده است. نوآوری که دست بر قضا به مذاق مخاطبان و منتقدان سینمایی خوش نشست و نامزدی جایزه‌ی اسکار را در سال 1989 برای زیمر به ارمغان آورد.

یک سال بعد آهنگسازی فیلم Driving Miss Daisy به او واگذار شد و موسیقی متن این فیلم جایزه‌ی بهترین موسیقی بی‌کلام گرمی در سال 1991 را برایش به ارمغان آورد.

هانس زیمر و اسکار موسیقی متن با فیلم Lion King ؛

آشنایی با هانس زیمر

سال 1994 میلادی یک نقطه‌ی عطف در زندگی زیمر محسوب می‌شود چرا که در این سال آهنگسازی انیمیشن بلند شیرشاه Lion King به این آهنگساز آلمانی واگذار شد. انیمیشنی که در زمان اکران به یکی از پرفروش‌ترین انیمیشن‌های تاریخ سینما تبدیل شد و سازندگانش را به شهرت و اعتباری جهانی رساند. زیمر تمایل داشت تا برای ساخت موسیقی متن فیلم شیرشاه Lion King شخصا به کشور افریقای جنوبی سفر کند اما به دلیل مشارکت در ساخت فیلم‌های سیاسی در انتقاد به حکومت تبعیض نژادی در افریقا توسط دولت وقت ژوهانسبورگ از این سفر منع شد. موسیقی متن فیلم شیرشاه Lion King برای او جوایز متعددی را به ارمغان آورد که از آن جمله می‌‎توان به جایزه‌‌های بهترین موسیقی متن اسکار و گلدن گلوب و دو جایزه‌ی موسیقی بی‌کلام گرمی اشاره کرد.

بعد از ساخت موسیقی متن فیلم شیرشاه Lion King نام زیمر به عنوان آهنگساز بر پیشانی فیلم‌های زیادی حک شده است، فیلم آخرین سامورایی در سال 2003 میلادی صدمین فیلمی بود که او  ساخت موسیقی متن برای این فیلم را برعهده داشت. عددی که برای زیمر خوش یمن بود و منجر به کسب جایزه‌ی گلدن گلوب برای ساخت بهترین موسیقی متن فیلم برای آخرین سامورایی شد.

Hans Zimmer و یک عمر دستاورد هنری؛

هانس زیمر آهنگساز

بعد از کسب تمام این افتخارات بود که زیمر موفق شد به یکی از آرزوهای حرفه‌ای خود در عرصه‌ی ساخت موسیقی متن جامه‌ی عمل بپوشاند و فرصت نوازندگی زنده در کنسرتی با صد نوازنده و صد آوازه‌خوان کر را بدست بیاورد. امروزه از او به عنوان پدر فن ترکیب موسیقی الکترونیک با موسیقی سنتی ارکسترال در تنظیم موسیقی بی‌کلام یاد می‌کنند.

زیمر خوش‌اقبال‌ترین آهنگساز هالیوود؛‌

بعد از آهنگسازی برای انیمیشن بلند شیر شاه Lion King ستاره بخت زیمر در آهنگسازی هیچگاه غروب نکرد و این آهنگساز به موفقیت‌های هنری و تجاری خود در جشنواره‌های هنری و گیشه‎‌های سینما ادامه داد. از جمله معروف‌ترین آثار زیمر بعد از دریافت جایزه‌ی اسکار موسیقی متن برای انیمیشن شیرشاه Lion King و جایزه‌ی گلدن گلوب برای موسیقی متن فیلم سامورایی می‌توان به آهنگسازی برای مجموعه فیلم‌های دزدان دریایی کارائیب با بازی جانی دپ،‌ سه‌گانه‌ی شوالیه‌ی تاریکی ساخته‌ی کریستوفر نولان و فیلم تماشایی میان ستاره‌ای Interstellar در ژانر علمی-تخیلی اشاره کرد.

در کنار دنیای سینما هانس زیمر در ساخت موسیقی متن برای سریال‌های تلویزیونی نیز ید طولایی دارد و برای سریال‌های مستند تلویزیونی همچون سیاره‌ی آبی با تلویزیون بی‌بی‌سی همکاری داشته است. زیمر بیش از هر کارگردانی با کریستوفر نولان همکاری داشته است که نتیجه‌ی این همکاری ساخت موسیقی متن برای فیلم‌هایی چون تلقین Inception در سال 2010 و دانکرک در سال 2017 میلادی در کنار سه‌گانه‌ی بتمن نولان و فیلم میان ستاره‌ای بوده است.

امروزه تردیدی نیست که Hans Zimmer یکی از شناخته‌شده‌ترین آهنگسازان موسیقی فیلم است. اما نقطه‌ی شروع فعالیت هنری این آهنگساز کدام فیلم بوده است و بخت چگونه یار زیمر شده است تا فرصت آهنگسازی فیلم‌های محبوبی چون شیر شاه،‌ گلادیاتور، مرد بارانی، دزدان دریایی کارائیب و اینتر استلار را پیدا کند.

همسر اول زیمر Vicki Carolin در صنعت مد و لباس فعالیت داشت و دختر اولش Zoe Zimmer نیز به تبعیت از مادر خود در صنعت مد و لباس فعالیت می‌کند. این روزها او به همراه همسر دوم خود و سه فرزند حاصل از این ازدواج در ملک اشرافی‌اش در شهر لس‌انجلس زندگی می‌کند.

منبع وب‌سایت last.fm ؛

 

سایر آثار Hans Zimmer که در قسمت های قبل پادکست گپ دایو بررسی کردیم را از لینک های زیر گوش کنید:

قسمت 2 گپ دایو - بررسی موسیقی متن فیلم دانکرک اثر هانس زیمر

قسمت 4 گپ دایو - بررسی موسیقی متن انیمیشن شیرشاه ساخته هانس زیمر

قسمت 5 گپ دایو - بررسی موسیقی متن فیلم اینسپشن ساخته هانس زیمر

قسمت 14  گپ دایو - بررسی موسیقی فیلم بلید رانر 2049 ساخته هانس زیمر

 

  • ali

    سلام به امید و کیارش عزیز هانس برای همه مشتاقان موسیقی و فیلم یک مرجع و منبع الهامی که تموم نشدنی هست. لطفا درباره استراوینسکی پادکست بسازید. متشکرم

    پاسخ 1398/11/28
    • وب سایت ملودایو

      سلام علی عزیز خیلی ممنون از پیشنهاد شما حتما پادکست استراوینسکی هم پادکستی شنیدنی و دیدنی خواهد بود

      1398/11/29