پادکست گپ‌دایو (5) بررسی موسیقی فیلم تلقین یا اینسپشن (Inception)

استودیو ملودایو - دوشنبه، 22 مرداد 1397

چگونه می‎توان با کمک موسیقی متن از رازهای سر به مهر فیلم Inception رمزگشایی کرد؟ تماشای فیلم Inception چه مواردی در مورد نقش آهنگساز در پیاده‎سازی ایده‎های انتزاعی فیلمساز به ما می‎آموزد؟‌ موسیقی متن هانس زیمر چگونه مفهوم زمان را در فیلم Inception ملموس و شنیدنی کرده است؟ کریستوفر نولان،‌ ایده‎ی Inception،‌ کپی‌برداری یا الهام؟‌ با ما همراه باشید تا ضمن بررسی موسیقی متن فیلم Inception پاسخ مناسبی برای این سؤالات پیدا کنیم.

 ما در پادکست‌ گپ دایو با تکیه بر موسیقی متن و نقد فنی تلاش می‌کنیم تا فیلم‌های سینمایی و شاهکارهای هنری را از دریچه‌ی هنر موسیقی بی‌کلام و فن تدوین مورد نقد و بررسی قرار دهیم. امید است علاقه‌مندان به سینما، دوستداران موسیقی، دانشجویان سینما، تدوینگران و فعالان عرصه موسیقی و فیلم از مطالب ملودایو استفاده کنند. پادکست گپ‌دایو نقد و بررسی موسیقی متن فیلم تلقین یکی از دو پادکست موسیقی گپ‌دایو است که هنر هانس زیمر در خلق موسیقی متن فیلم را در کنار چیره‌دستی کریستوفر نولان در فن تدوین و کارگردانی بررسی می‌کند.

 

 

 

فایل صوتی و کم‌حجم پادکست گپ دایو:

 

فیلم تلقین محصول سال 2010 به کارگردانی کریستوفر نولان و بازی لئوناردو دی‌کاپریو، فیلمی علمی_تخیلی و دلهره‌آور است. «زمان» دغدغه‌ اصلی نولان در این فیلم هم مثل دیگر آثار این کارگردان نقش پررنگی دارد. تلقین، فیلم رؤیاها است، فیلمی متافیزیکی و استعاری که صورت خیالی واقعیت را پیش چشم بیننده نمایان می‌کند، او را از هم می‌پاشد و دچار آشفتگی می‌کند و با تأثیری ماندگار برجا می‌گذارد. به گفته پیتر تراورس منتقد برجسته سینما «تلقین مثل بازی شطرنجی شگفت‌انگیزی است که استاد بزرگ،نولان، با آن ایده‌هایش را در سر ما می‌سازد و مغزمان را مشوش و مبهوت می‌سازد.»

نولان ده سال روی فیلمنامه تلقین کار کرده است و فیلمبرداری آن در سال 2009 از توکیو آغاز شد و در کانادا به پایان رسید. تلقین در گیشه بیش از هشتصد میلیون دلار فروش کرد و چهار اسکار فیلمبرداری، تدوین صدا، میکس صدا و جلوه‌های ویژه را دریافت کرد.

بررسی فیلم Inception و معرفی لئوناردو دی‌کاپریو، سارق رؤیاها؛

نقد و بررسی موسیقی فیلم تلقین (الهام) یا Inception

لئوناردو دی‌کاپریو بازیگر آمریکایی متولد سال 1974 میلادی که برای بازی در فیلم‌های تایتانیک و دار‌و‌دسته نیویورکی‌ها به شهرت رسید، در فیلم تلقین در نقش سارق رؤیاها نقش‌آفرینی کرده است. نام شخصیت دی‌کاپریو در فیلم بر اساس نام معمار سرشناس آمریکایی، هنری ان کاب، انتخاب شده که به خاطر طراحی آسمان‌خراش‌های متعدد معروف است. نام کوچک کاب، دام (دامینیک) در زبان‌های اسلاوی به معنی خانه است، هدف اصلی دام کاب بازگشن به خانه و دیدن فرزندانش است که با پذیرفتن مأموریت و نفوذ در ذهن افراد، تحقق می‌یابد.

دی‌کاپریو در مورد تلقین می‌گوید «فیلمنامه و پیچیدگی آن مرا جذب کرد. من خیلی خوش‌شانس بوده‌ام که با افرادی کار کردم که داستان‌ها را از جنبه‌های متفاوت روایت می‌کنند؛ مثل شاترآیلند و تلقین. نولان رؤیاها را روانکاوری می‌کند و همزمان با فیلمی سورئال که زایده ذهنش است، اثری ماندگار خلق می کند. ما باید کلی کارهای کارآگاهی می‌کردیم تا بفهمیم فیلم درباره چیست.»

پادکست بررسی فیلم Inception و هنرنمایی هانس زیمر در تلقین رؤیاها؛

نقد و بررسی موسیقی فیلم تلقین (الهام) یا Inception

هانس زیمر آهنگساز مطرح و برنده جایزه اسکار، برای فیلم تلقین آهنگسازی کرده است. او با الهام از آهنگ ادیت پیاف این موسیقی نوآورانه و هیپنوتیزم‌کننده را خلق کرده است. موسیقی زیمر ماورائی و خاص بوده و در لحظاتی مخاطب را به رؤیایی زیبا و مسحورکننده فرو می‌برد.

موسیقی تلقین مثل صحنه‌های فیلم با ریتم تند شروع شده و بعد کم‌کم آرام می‌شود و کاملا تحت تأثیر ژانر فیلم-اکشن و سورئال-است. ریتم موسیقی یادآور موسیقی‌ فیلم‌های دهه نود بوده که در فیلم‌های اکشن به وفور استفاده می‌شده است. دی‌کاپریو در نقش دزد و جاسوس ایفای نقش می‌کند و موسیقی متن هم رازآلودی جاسوسی و هم ویژگی‌های دزد را به خوبی نمایان می‌سازد.

تم اصلی موسیقی تلقین از موسیقی فرانسوی ادیت پیاف گرفته شده که هانس زیمر ریتم آنرا کند کرده است. به عقیده زیمر می‌توان هر چیزی را به زمان دیگری منتقل کرد و معنای متفاوتی به آن بخشید. تلقین که سفر در رؤیاهاست، برای زیمر مفهوم سفر در زمان را دارد و این موضوع را به خوبی در موسیقی‌اش نشان می‌دهد. ترکیب گیتار الکتریک و ارکستر، جنبه‌ای خیال‌انگیز و در عین‌حال مدرن به موسیقی می‌دهد. از آنجایی‌که دغدغه اصلی نولان «زمان» است، گذر زمان و انتظار با صدای تیک‌تاک در موسیقی نمایان می‌شود.

زیمر علاوه بر آهنگسازی، مهندسی صدا نیز می‌کند؛ او صداهای مختلف را پالایش کرده و به صدای دیگری تبدیل می‌کند. در صحنه‌هایی که شاهد خطر هستیم یا قرار است شخصیت‌ها به لایه‌های عمیق‌تر بروند یا بیدار شوند، موسیقی متن با سازهای بادی پردازش شده است. در صحنه‌های اسلوموشن، سکوت گنجانده شده در موسیقی، به خوبی روی تصویر می‌نشیند.

موسیقی تلقین همانند فیلم پایانی باز دارد و بعد از پایان فیلم همچنان در ذهن مخاطب جاری است.

پایان فیلم اینسپشن رویا بود یا واقعیت؟