پادکست گپ‌دایو (14) دانلود پادکست موسیقی فیلم Blade Runner 2049

استودیو ملودایو - دوشنبه، 23 مهر 1397

پادکست گپ‌دایو،‌ از بهترین پادکست های فارسی زبان در زمینه موسیقی متن و تدوین است که از طریق دانلود پادکست امکان آشنایی با زیباترین موسیقی‌های فیلم را برای مخاطبان فراهم می‌کند.  

در این قسمت، به مقایسه‌ی موسیقی متن فیلم بلید رانر 2049 با فیلم بلید رانر، ساخته شده در سال 1982 میلادی می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

 

 

 

 فایل صوتی و کم‌حجم پادکست گپ دایو

 

پادکست فارسی موسیقی فیلم بلید رانر 2049 از گذشته به سوی آینده؛

فیلم بلید رانر 2049

بعد از سی و پنج سال انتظار بالاخره قسمت دوم بلید رانر در سال 2017 توسط دنی ویلنوو ساخته شد. در این فیلم نیز همانند قسمت اول هریسون فورد نقش‌آفرینی کرده است. از دیگر بازیگران این فیلم جرد لتو و رایان گاسلینگ هستند که بازی لتو مورد توجه منتقدان قرار گرفت. دنی ویلنوو ،کارگردان کانادایی، ساخت فیلم‌هایی در سبک‌های مختلف از جمله اکشن-جنایی، سورئال، علمی-تخیلی و درام-معمایی را در کارنامه کاری‌اش دارد.از دیگر آثار این کارگردان می‌توان به فیلم‌های دشمن، ویران‌شده، سیکارو و زندانیان اشاره کرد.  منتقدان و مخاطبان از این فیلم استقبال خوبی کردند و بلید رانر 2049 در پنج رشته نامزد دریافت اسکار شد که در نهایت اسکار بهترین جلوه‌های ویژه و بهترین فیلم‌برداری را کسب کرد.

در قسمت دوم نیز داستان همان رویه قسمت اول را دنبال کرده و چالش‌های متفاوتی را در بعد فلسفی مطرح می‌کند علاوه ‌بر‌این مرحله جدیدی از پیچیدگی‌های بشری را نیز مورد بررسی قرار می‌دهد. قاب‌بندی‌های استادانه ویلنوو در کنار داستان بدون نقص فیلمنامه کمک کرده تا این اثر یکی از درخشان‌ترین آثار سینمایی شود. بلید رانر 2049 جز در فضاسازی هنری، شباهتی به قسمت اول ندارد و اثری کاملا مستقل است و انسان را با پرسش‌های بنیادین درباره خود مواجه می‌کند.

به گفته منتقدان بلید رانر ۲۰۴۹ یک سمفونی علمی-تخیلی است. همه چیز با هم به خوبی، متفکرانه و با پیچیدگی و زیبایی خاصی هماهنگ است. داستان، فیلمنامه، پرداخت، شخصیت ها، ایده ها، طراحی صدا و جلوه های تصویری همه یکدیگر را به خوبی تکمیل می‌کنند.

پادکست فارسی موسیقی متن بلید رانر2049 و آهنگسازی هانس زیمر و بنجامین والفیش؛

فیلم بلید رانر 2049

شاید برای بسیاری از مخاطبان این سؤال پیش آید که چرا زیمر به تنهایی ساخت موسیقی متن بلید رانر 2049 را انجام نداده است، هنگامی که ساخت موسیقی این فیلم به زیمر پیشنهاد شد او مشغول برگزاری تورهایش در سراسر دنیا بود. البته نمی‌توان گفت که در این فیلم فقط از بزرگی نام زیمر برای بالا رفتن فروش آلبوم آن استفاده شده بلکه علاوه بر ساختن بعضی از تم‌های این فیلم او در جریان تولید موسیقی متن نیز بوده است.

به اعتقاد بعضی از منتقدان موسیقی متن این فیلم تقلید کاملی از موسیقی فیلم اول است، هر چند که موسیقی ونجلیس گرم و آرامش‌بخش بود و موسیقی زیمر و والفیش سردتر و کمی خشن‌تر است. عده‌ای از منتقدان هم بر این باورند که موسیقی بلید رانر2049 امضای این دو آهنگساز را دارد، استفاده از ساز بادی که مشخصه کارهای زیمر است و ایجاد فضای هراس‌انگیز و مرموز والفیش در این اثر کاملا مشهود می‌باشد.

والفیش و زیمر با استفاده از سینت‌های مدرن و کوبه‌ای طنین‌دار و ابزار متنوع‌تری نسبت به فیلم اول، موسیقی موجود از فیلم قبل را در فضایی جدید تولید کرده‌اند. موسیقی ونجلیس حزن و اندوه را به بیننده منتقل می‌کند اما موسیقی والفیش وحشت را در دل او می‌اندازد.

قطعه Joi فضایی کاملا احساسی دارد که ترکیبی از نت‌های رمانتیک قطعه Rain و سینت‌های سرد و خشن قطعه 2049 است. قطعه Sea Wall با گام‌های سریع و کوتاه و خشن شروع می‌شود و بعد کم‌کم آرام‎تر شده و به سمت تاریکی پیش می‌رود. از قطعات خوب و به‌یاد ماندنی این فیلم Mesa است، نت‌های این قطعه کشیده و آرامش‌بخش هستند و صحنه‌ای که این قطعه روی آن پخش می‌شود یکی از زیباترین سکانس‌های فیلم بوده و موسیقی کاملا روی آن نشسته است.

در کل موسیقی متن بلید رانر 2049 ساخته والفیش و زیمر یکی از آثار مطرح سینمایی به شمار می‌رود و ترکیبی از فضایی شیطانی و رمانتیک را به خوبی در کنار هم قرار داده است. در این فیلم هم همانند فیلم اول موسیقی متن تأثیر بسزایی در موفقیت فیلم دارد و تکمیل کننده حس فیلم است.

  • کامران

    موسیقی های ونجلیس به خصوص موسیقی هایی که برای فیلم ساخته هیچ وقت کهنه نمیشن هیچ وقت تکراری نمیشن به عنوان یک موزیسین دست ونجلیس رو میبوسم

    پاسخ 1397/09/13
  • کیاوش

    زنده باد ونجلیس

    پاسخ 1397/09/13
  • مزدک

    سلام عالی بود لطفا در مورد اینتراستالر و هانس زیمر هم پادکست بسازید با تشکر

    پاسخ 1397/07/25
  • سارا

    سلام. الان که دقت میکنم واقعا آهنگ های فیلم بلید رانر جدید ترسناک هستن ولی توی فیلم زیاد این شکلی به نظر نمیومد. اینکه توی پادکست ها تمام موارد را اینطور بررسی میکنید خیلی جالب هست.

    پاسخ 1397/07/24
  • رها کرامتی

    سلام گپ دایوی های پر تلاش واقعا دست مریزا دارین پادکست موسیقی متن بلید رانر 2040 خیلی خوب بود محتوایی بسیار جذابی داره و باید به حسن سلیقه شما تبریک گفت که مسیر تازه ای برای تدوین گرا و موسیقیدانان که شیوه تعامل در کنار هم رو یاداوری میکنین منتظر پادکست های بیشتری از شما هستیم.

    پاسخ 1397/07/23