پادکست گپ‌دایو (4) موسیقی انیمیشن شیرشاه The Lion King

استودیو ملودایو - شنبه، 20 مرداد 1397

پادکست گپ‌دایو،‌ از پادکست های فارسی در زمینه موسیقی متن و تدوین است که از طریق دانلود پادکست امکان آشنایی با زیباترین موسیقی‌های فیلم را برای مخاطبان فراهم می‌کند.  

شخصیت‌های انیمیشنی چه قدر به لطف موسیقی متن شنیدنی جان می‌گیرند و دیده می‌شوند؟ آیا در انیمیشن‌های بلندی مثل فیلم Lion King، موسیقی متن می‌تواند مانند فیلم‌های بلند به کشش داستانی اثر کمک کند؟ داستان Lion King در طبیعت می‌گذرد. موسیقی و صدای طبیعت چه اندازه در این انیمیشن به گوش می‌خورد؟ انیمیشن بلند Lion King چطور روند کاری هانس زیمر را تغییر داده است؟ با ما همراه باشید تا ضمن بررسی موسیقی متن انیمیشن Lion King، پاسخ مناسبی برای این پرسش‌ها پیدا کنیم.

هدف ما در پادکست‌های گپ دایو  نقد و بررسی فیلم با تکیه بر موسیقی متن و نقد فنی می‌باشد. امید است علاقه‌مندان به سینما، دوستداران موسیقی، دانشجویان سینما، تدوینگران و فعالان عرص موسیقی و فیلم از مطالب ملودایو استفاده کنند. اگر از علاقه‌مندان آثار هانس زیمر آهنگساز برنده‌ی جایزه‌ی اسکار هستید، پیشنهاد می‌کنیم در کنار تماشا یا شنیدن پادکست گپ‌دایو موسیقی متن نقد و بررسی انیمیشن شیرشاه،‌ پادکست موسیقی فیلم‌های تلقین و دانکرک را نیز که همکاری هانس زیمر با کریستوفر نولان را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد،‌ ببینید و بشنوید. 

 

فایل صوتی و کم‌حجم پادکست گپ دایو:

 

موسیقی انیمیشن شیر شاه

 

انیمیشن شیرشاه در سال 1994 میلادی به کارگردانی راجر آلرز و راب مینکاف توسط شرکت والت دیزنی ساخته شد. این فیلم اولین اثر از انیمیشن‌های دیزنی است که بر اساس داستانی قدیمی ساخته نشده و به تعبیری دیگر نویسنده آن فقط نیم‌نگاهی به داستان‌های اسطوره‌ای داشته است. آهنگساز موسیقی متن این انیمیشن هانس زیمر است و ترانه‌های آن توسط التون جان خوانده شده‌اند. در صحنه آغازین فیلم به نام «دایره زندگی» همه حیوانات مراتع آفریقا جمع شده‌اند تا با پادشاه آینده خود پیمان ببندند، در این صحنه بیننده شاهد همکاری متقابل موسیقی و داستان است. موسیقی فضایی دراماتیک دارد و المان طبیعت در آن نقش پررنگی دارد.

«زندگی منصفانه نیست، نه؟... من هرگز شاه نمی‌شوم و تو هم نور فردا را نمی‌بینی.»

موسیقی انیمیشن شیر شاه The Lion King

در قطعه «The circle of life» فضایی معنوی در موسیقی موج می‌زند، این آهنگ نامزد دریافت اسکار نیز شد. قطعه «Be Prepared» فضایی تاریک دارد و زمانی شنیده می‌شود که در مورد کشتن دو نفر از شخصیت‌ها صحبت می‌شود. «I Just Can’t Wait to be King» تکبر شخصیت اصلی و بی‌تابی برای به قدرت رسیدن را بازگو می‌کند. موسیقی متن شیرشاه شامل چهار قطعه بی‌کلام و هشت ترانه است. به دلیل موقعیت جغرافیایی داستان فیلم در ساخت موسیقی متن آن از موسیقی دراماتیک آفریقایی-امریکایی الهام گرفته شده است.

«من می‌دانم باید چکار کنم اما بازگشتم به معنای رویارویی با گذشته‌ام است. چیزی که سال‌هاست از آن فرار می‌کنم.»

موسیقی انیمیشن شیر شاه The Lion King

قطعه «Can you feel the love tonight» توسط التون جان ساخته شده و ترانه آن‌ را تیم رایس سروده است. این ترانه در رتبه چهارم از صد ترانه برتر بیلبورد قرار گرفت و یازده میلیون نسخه از آن در سراسر دنیا فروخته شد. در شصت‌وهفتمین دوره جوایز اسکار، جایزه بهترین ترانه را دریافت کرد همچنین جایزه گرمی بهترین خواننده پاپ مرد را برای التون جان به ارمغان آورد.

موسیقی متن شیرشاه در اینکه این انیمیشن اثری کلاسیک باشد، تأثیر به‌سزایی داشته است. هانس زیمر با موسیقی جذابش روی احساسات صحنه‌های جدی و نمادین انگشت می‌گذارد. موسیقی‌های ساخته شده برای انیمیشن شیرشاه جزو پنجاه موسیقی برگزیده دیزنی هستند.

«بله، گذشته آزاردهنده است. اما به نظر من هم می‌توانی از آن فرار کنی و هم از آن درس بگیری... فهمیدی؟ حالا تصمیمت چیست؟»

استفاده از سازهایی مثل کالیمبا و پن‌فلوت در موسیقی متن شیرشاه مشهود است و این سازهای بومی نشان‌دهنده جغرافیای داستان هستند. در موسیقی این انیمیشن حس کنجکاوی موج می‌زند و کُرها، فضای ریتمیک و جنگل را در ذهن مخاطب ثبت می‌کنند. متن ترانه‌ها بادقت انتخاب شده‌اند و آهنگ‌ها قدرتمند و خلاقانه هستند. موسیقی متن شیرشاه چشمگیر و منحصربه‌فرد است و حس وحدت کلی را به مخاطب منتقل می‌کند. در کُرها ادغام اشعار سواحیلی با ملودی هاله‌ای از قدرت و اصالت را ایجاد می‌کند.

«بین تمام چیزهایی که می‌بینی، تعادل حاکم است. به عنوان شاه، باید این تعادل را درک کنی و به همه موجودات احترام بگذاری؛ از مورچه خزنده تا بز کوهی جهنده.»

موسیقی انیمیشن شیر شاه The Lion King

انیمیشن شیرشاه محدودیت سنی ندارد و به گفته منتقدان، حتی بزرگسالان نیز از آن لذت می‌برند و محو داستان می‌شوند. از نگاه انجمن فیلم آمریکا، شیرشاه جزو ده فیلم انیمیشن برتر جهان است. دو قسمت دیگر از این فیلم با نام‌های شیرشاه2: پادشاهی سیمبا و شیرشاه3 نیز ساخته شده است. بازسازی لایو اکشن این انیمیشن نیز تحت عنوان شیرشاه به کارگردانی جان فاورو در سال ۲۰۱۹ میلادی اکران شد.