پادکست گپ دایو (67) بررسی فیلم و موسیقی فیلم Revenant

استودیو ملودایو - جمعه، 25 تیر 1400

در این قسمت از پادکست گپ دایو به سراغ فیلم Revenant ساخته آلخاندرو اینیاریتو رفتیم. فیلمی که در هشتاد و دومین مراسم اسکار برنده جایزه بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر مرد، بهترین نقش مکمل مرد و بسیاری جوایز دیگر شد.

 

بررسی موسیقی متن فیلم از گور بازگشته(The Revenant)


فیلم از گور بازگشته به کارگردانی آلخاندرو گونسالس اینیاریتو و آهنگسازی ریوئیچی ساکاموتو و آلوا نوتو، محصول سال 2015 است. موسیقی متن این فیلم، روایتگر جدال یک مرد با طبیعت و انسان‌های
دیگر است و ساکاموتو توانسته با ترکیب صداها و ملودی‌های محیطی، موسیقی تأثیرگذار و فراموش‌نشدنی خلق کند.
به گفته آلخاندرو اینیاریتو، موسیقی ساکاموتو تمام فیلم از گور بازگشته را اشباع کرده و فیلم بین نت‌های او و صداها و سکوت‌های طبیعت نفس می‌کشد. تصاویر این فیلم با نور طبیعی و در مناطق دورافتاده و زیرصفر کانادا فیلمبرداری شده‌اند؛ در واقع از گور بازگشته تلفیقی از تصاویر و موسیقی است که به‌صورت شگفت‌آوری درهم‌تنیده هستند.


ویژگی‌های موسیقی متن از گور بازگشته


در وهله اول ساکاموتو به‌وسیله موسیقی متن تلاش می‌کند که تنش، اندوه، خشونت و زیبایی طبیعت در فیلم را به مخاطب منتقل کند و در این کار نیز موفق می‌شود. معمولا وقتی آهنگسازان با فیلمنامه‌ای مثل از گور بازگشته مواجه می‌شوند، برای ساخت موسیقی از موسیقی ارکسترال باشکوه همراه با
صدای درامز استفاده می‌کنند؛ اما ساکوموتو و نوتو موسیقی خود را کاملا هوشمندانه با سازهای زهی، پرکاشن و باس ساخته‌اند تا حس و حال لحظات احساسی فیلم کاملا به بیننده منتقل شود.
به‌عنوان مثال در قطعه «Goodbye to Hawk» صدای غمگین و آرام ویولن‌سل، احساسات درونی قهرمان فیلم را نشان می‌دهد. در این قطعه اوج و فرود ویولن‌سل و همراهی آن با ساز کوبه‌ای حکایت از آینده‌ پرتلاطم شخصیت اصلی فیلم دارد. در موسیقی متن از گور بازگشته، ساکاموتو روی نقش‌ سازهای زهی و نوتو روی سازهای الکترونیک تمرکز کردند. در این فیلم، شخصیت اصلی در واقع طبیعت است که قهرمان داستان در مواجهه با آن قرار می‌گیرد؛ بنابراین آهنگسازان با استفاده از خلاقیت توانسته‌اند موسیقی متنی خلق کنند که داستان و روایت را تکمیل کند.
در فیلم از گور بازگشته موسیقی مکمل طبیعت است و ذات سرد و خشن آن را نشان می‌دهد. در اتودهای اولیه موسیقی متن این فیلم از سازهای گوناگونی از قبیل پیانو، تایکو، سینت و سازهای زهی استفاده شده است و در نهایت آهنگسازان با انتخاب دقیق سازها توانسته‌اند احساس دوگانه صمیمیت و وحشت بین انسان و طبیعت را به مخاطب منتقل کنند. در موسیقی متن این فیلم، آهنگسازان در بعضی از صحنه‌ها کاملا هوشمندانه و با توجه به حس‌وحال صحنه، ملودی را با صداهای محیطی ترکیب می‌کنند؛ علاوه‌براین برای تأثیرگذاری بیشتر گاهی موسیقی کاملا قطع می‌شود و مخاطب فقط صداهای محیطی را می‌شنود.


نقش سازهای مختلف در موسیقی متن از گور بازگشته


در موسیقی متن از گور بازگشته، ساکاموتو و نوتو با استفاده از سازهای مختلف احساساتی مثل اضطراب، ترس، آرامش و جدال با طبیعت را به بیننده منتقل می‌کند. به‌عنوان مثال ساکاموتو در قطعه

«Out of Horse» با ساز آندز مارتنو ملودی شبیه فلوت با حالتی غم‌انگیز اما مطبوع خلق می‌کند و همزمان قهرمان فیلم را می‌بینیم که با استفاده از المان‌های طبیعی در حال ساختن پناهگاهی عجیب است. موسیقی متن این فیلم آمیخته با صداهای محیطی و طبیعی است؛ بر اساس گفته ساکاموتو او برای احترام به طبیعت که در واقع شخصیت اصلی فیلم محسوب می‌شود، از صدای طبیعت در اثر خود بهره برده است. آلوا نوتو نیز با استفاده از سازهای الکترونیک به طراحی صداهایی پرداخته که بیانگر تصاویر طبیعت و جنگل است. در این فیلم مرز بین موسیقی و صدا از بین می‌رود و صداهای طبیعی و نت‌های موسیقی با هم تلفیق می‌شوند. در طول ساخت موسیقی متن از گور بازگشته، آهنگسازان به‌صورت مستمر اینیاریتو را در جریان کار قرار می‌دادند و او نیز نظراتش را در مورد طول هر قطعه، صداها و حتی اوج و فرودهای موسیقی به آنها ابراز می‌کرده است. موسیقی متن از گور بازگشته، فضایی سرد و وهم‌آلود در عین‌حال زیبا و عجیب را برای مخاطب به تصویر می‌کشد. ساکاموتو با خلق موسیقی انتزاعی، توانسته تصاویر خارق‌العاده و داستان جذاب فیلم را با نت‌ها بیامیزد و مخاطب را با قهرمان اصلی فیلم همگام کند. از دیگر آثار این آهنگساز برجسته می‌توان به ساخت موسیقی متن برای فیلم‌های آخرین امپراتور، کریسمس مبارک و آقای لارنس اشاره کرد.