پادکست گپ‌دایو (2) موسیقی فیلم دانکرک Dunkirk

استودیو ملودایو - شنبه، 13 مرداد 1397

رسالت ما در پادکست‌های گپ دایو  نقد و بررسی فیلم با تکیه بر موسیقی متن و نقد فنی می‌باشد. امید است علاقه‌مندان به سینما، دوستداران موسیقی، دانشجویان سینما، تدوینگران و فعالان عرصه موسیقی و فیلم از مطالب ملودایو استفاده کنند. برای تماشای پشت صحنه و مراحل ساخت فیلم سینمایی دانکرک فرصت دیدن پادکست گپ‌دایو نقد و بررسی موسیقی متن فیلم سینمایی دانکرک را از دست ندهید.

 

 

 

فایل صوتی و کم‌حجم پادکست گپ دایو:

 

فیلم دانکرک و کریستوفر نولان؛

کریستوفر نولان کارگردان بریتانیایی-آمریکایی موفقی است که فیلم‌هایش همیشه با استقبال تماشاگران و منتقدان روبه‌رو شده است. او از کودکی به فیلمسازی علاقه داشت و با استفاده از دوربین هشت میلیمتری پدرش، از اسباب‌بازی‌هایش فیلم می‌گرفت. در دانشگاه رشته زبان و ادبیات انگلیسی خواند و رئیس انجمن فیلم دانشگاه بود.

در سال 1998 اولین فیلم بلندش به نام «تعقیب» را ساخت. از آثار دیگر او می‌توان به فیلم‌های بی‌خوابی، بتمن آغاز می‌کند، شوالیه تاریکی،تلقین، ممنتو و اینتراستالر نام برد .نولان قواعد سینما را به خوبی می‌شناسد و هرگز از اینکه ذهن مخاطب خود را به چالش بکشد، واهمه ندارد. او با استفاده از ابزارهایی مثل موسیقی متن و فیلمنامه قوی بیننده را مجذوب می‌کند.

موسیقی فیلم دانکرک و هانس زیمر؛

بررسی موسیقی فیلم دانکرک Dunkirk

دانکرک فیلمی جنگی است که بدون مقدمه خسته کننده و طولانی یک‌راست مخاطب را به عمق ماجرا می‌برد و محیط جنگی دقیقا مطابق با چیزی که در تاریخ رخ داده، به تصویر کشیده می‌شود. در این فیلم موسیقی متن نقش مهمی ایفا می‌کند و در بیشتر صحنه‌ها موسیقی به جای دیالوگ استفاده شده است. دانکرک بازسازی یک واقعه تاریخی است و در آن ترس و وحشت برآمده از جنگ نشان داده می‌شود.

نولان و هانس زیمر در فیلم‌های اینسپشن و اینتراستالر با هم همکاری کرده‌اند و نولان با استفاده از تکنیکی که در فیلم پرستیژ به آن دست یافته بود از زیمر خواست که موسیقی متن دانکرک را بسازد. «یک توهم شنیداری وجود دارد که در موسیقی به آن شپرد می‌گویند، من و دیوید جولیان این را در فیلم پرستیژ کشف کردیم.»

آهنگسازی فیلم دانکرک و موسیقی متن اثر؛

«زمان» دغدغه اصلی نولان است و در موسیقی متن دانکرک هم مثل دیگر فیلم‌های نولان، صدای تیک تاک ساعت شنیده می‌شود؛ اما در دانکرک و فضای جنگی فیلم این صدای تیک تاک، صدای بمب ساعتی را به ذهن بیننده متبادر می‌کند. انگار هر لحظه قرار است بمبی منفجر شود و اضطراب ناشی از جنگ به کمک موسیقی مخاطب را تحت تأثیر قرار می‌دهد. موسیقی متن دانکرک کمک می کند که غیرخطی بودن زمان در روایت به خوبی نشان داده شود.

موسیقی متن فیلم دانکرک و تکنیک شپرد؛

در صحنه‌های اوج فیلم دانکرک و نیز در فیلم‌های دیگری مثل اینتراستالر، در لحظاتی به نظر می‌رسد که موسیقی متن فیلم به صوت پیوسته و فزاینده در حال اوج گرفتن و افزایش دائمی فرکانس و ضرب‌آهنگ است؛ اما در واقع چنین چیزی صورت نمی‌گیرد و آنچه ما می‌شنویم حاصل یک توهم شنوایی است. برای ایجاد این توهم شنیداری در اصل هانس زیمر چند صدا را روی هم سوار کرده و آنها را به اندازه یک اکتاو از هم جدا می‌کند، سپس صدای ریزتر آهسته می‌شود و صدای بم‌تر در حدی که بتوان آنرا شنید نگه داشته شده و صدای وسطی بلند نواخته می‌شود. با این تکنیک مغز به اشتباه می‌افتد که در حال شنیدن صدایی با فرکانس بالا و بالاتر است حال آنکه موسیقی مدام در حال تکرار از نقطه آغاز می‌باشد. پینک فلوید هم در قطعه Echoes از همین تکنیک استفاده کرده‌ است.

بررسی موسیقی فیلم دانکرک Dunkirk

در دانکرک زمان به سه قسمت اصلی تقسیم می‌شود. در یک هفته جهنمی سربازها نت‌های کشیده کمک می کنند زمان کش‌دار و طاقت‌فرسا شود، در قایق ضرب‌آهنگ نت‌ها کمی تندتر می‌شوند و در یک ساعت جدال خلبان کشیدگی زمان کمتر شده و نت‌ها سریع‌تر می‌شوند. تصویر و موسیقی در دانکرک کنار هم پیش می‌روند.

با تماشای دانکرک مخاطب نمی‌داند که با صحنه‌ای جدید مواجه است یا اینکه صحنه‌ای تکراری را از زاویه‌ای متفاوت می‌بیند، نحوه روایت با موسیقی فیلم کاملا هماهنگ است. نگاه جدید نولان به کلیشه‌های جنگ رنگ و بویی دیگر داده و در این مسیر موسیقی متن نیز کمک می‌کند تا وحشت و ترس از جنگ به مخاطب القا شود. هانس زیمر در دانکرک با استفاده از جلوه‌های صوتی مثل صدای آژیر و ملخ هواپیما در موسیقی متن این اضطراب و نگرانی را تشدید می‌کند.

نقد فیلم دانکرک و نظر منتقدان؛

عده‌ای معتقدند که دانکرک فیلمی خسته کننده است؛ اما به نظر بعضی دیگر این فیلم شاهکاری امپرسیونیستی است که لحظات شخصی و عمیق و درگیرکننده‌ای پیش چشم مخاطب می‌آورد و بیشتر از اینکه دیالوگ محور باشد روی ارائه تصاویر تمرکز دارد که البته موسیقی متن هم در روایت رویدادها مؤثر است.

دانکرک، در نودمین دوره جوایز اسکار در هشت رشته نامزد دریافت جایزه بود که در نهایت موفق شد سه جایزه بهترین تدوین صدا، بهترین تدوین و بهترین میکس صدا را به خود اختصاص دهد.