موسیقی بازی شورش در شهر و آهنگسازی یوزو کوشیرو؛

استودیو ملودایو - سه‌شنبه، 5 آذر 1398

صحبت در مورد آهنگسازی بازی شورش در شهر یا Street of rage بدون گوش دادن به برخی از زیباترین قطعاتی که برای این بازی ساخته شده است، هیچ لطفی نخواهد داشت، پس پیشنهاد می‌کنیم قبل از اینکه به خواندن این مقاله در سایت ملودایو مشغول شوید، ابتدا ویدیو زیر را Play کنید تا همین طور که غرق خواندن هستید از موسیقی بازی شورش در شهر ساخته‌ی یوزو کوشیرو لذت ببرید. 

افراد زیادی در دنیا وجود دارند که عاشق بازی‌های کامپیوتری هستند ولی فقط تعداد کمی از آنها نام آهنگسازان بازی را می‌دانند، در واقع نام آهنگسازان بازی هرگز مثل ستاره‌های راک در میان عوام مطرح نمی‌شود؛ اما یوزو کوشیرو Yuzo Koshiro آهنگساز ژاپنی بازی‌های کامپیوتری که در سبک‌های چیپ‌تیون، هاوس، تکنو، ترنس، سمفونی و جاز آهنگسازی می‌کند، جزو آن دسته از کسانی است که در دنیای بازی نامی درخشان دارد. سازهای اصلی او پیانو و سینتی‌سایزر هستند. وقتی نام کوشیرو روی یک بازی باشد، فروش آن بازی تضمین می‌شود چرا که موسیقی او هر مخاطبی را به خود جلب می‌کند.

موسیقی بازی شورش در شهر

کوشیرو علاوه بر آهنگساز بازی، توسعه‌دهنده آن نیز است و یک استودیوی توسعه بازی نیز دارد. به‌عنوان رئیس استودیو Ancient کوشیرو هم در ساخت بازی‌ها نظارت دارد و هم برای آنها موسیقی متن می‌سازد. او در سال 1986 میلادی وقتی که هجده سال داشت، وارد صنعت بازی شد و چهار سال بعد استودیوی شخصی‌اش را راه‌اندازی کرد. کوشیرو ابتدا کارش را با آهنگسازی برای بازی‌های سگا شروع کرد.

«زمان زیادی گذشته و جزئیات را به خاطر نمی‌آورم اما به من پیشنهاد شد که برای Super Shinobi موسیقی متن بسازم و از آنجا رابطه من با سگا شروع شد.»

سپس کوشیرو به رؤسای یکی از بخش‌های سگا گفت که می‌تواند خودش به تنهایی یا با گروهی کوچک، بازی‌ها را توسعه دهد.

«بر اساس ایده من می‌توانستیم به تفاهم بهتری با افراد طرف توسعه برسیم. بعد از مطرح کردن ایده‌ام از من خواستند تا بازی سونیک خارپشت (Sonic the Hedgehog) را برای کنسول بازی سگا گیم (Sega Game Gear) تولید کنم.»

موسیقی بازی سونیک

سال 1990 میلادی بود و کسی هنوز سونیک و شخصیت آن را نمی‌شناخت. سگا امید زیادی به این بازی بسته بود و آن را در هر سه کنسول خود ارائه کرد. با توجه به موفقیت چشمگیر سونیک، کوشیرو تصمیم گرفت که شرکت خودش را راه‌اندازی کند.

«برای راه انداختن شرکت نیاز به سرمایه و کارمند داشتم. اما من حدودا بیست ساله بودم و هیچ سرمایه‌ای نداشتم و به افراد غریبه هم نمی‎توانستم اعتماد کنم، بنابراین شرکت خانوادگی‌ام را با کمک مادر و خواهرم تأسیس کردم. مادرم کارهای پشت صحنه را انجام می‌داد و خواهرم کارگردانی کار را به‌عهده گرفت.»

بازی شورش در شهر و سبک موسیقی کوشیرو؛

موسیقی بازی شورش در شهر

در سال 1990  میلادی وقتی که ساخت بازی شورش در شهر آغاز شد، کوشیرو تحت تأثیر موسیقی الکترونیک و به طور خاص موسیقی تکنو و هاوس بود. او جزو اولین کسانی است که موسیقی چیپ‌تیون Chiptune یا موسیقی 8 بیتی را وارد بازی‌های کامپیوتری کرد. اغلب آهنگ‌های او فضایی گرم و کارائیبی دارند و از موسیقی آراندبی و هیپ‌هاپ تأثیر گرفته‌اند.

«من عاشق موسیقی افریقایی بودم در نتیجه تصمیم گرفت آنرا با هیپ‌هاپ و تکنو ترکیب کنم و ریتمی پر نَوسان و کوبشی خلق کنم.»

موسیقی بازی شورش در شهر

او در ساخت موسیقی این بازی از هنرمندانی مثل انیگما Enigma، Black Box، کارون ویلرCaron Wheeler و ماکسی پریست تأثیر گرفت. کوشیرو برای خلق صداهای کوبه‌ای و زنگ‌دار از دستگاه‌های ریتمی رولاند استفاده کرد. «شاید اغراق نباشد اگر بگویم با این صداها، ژانر خودم را ساختم.» او همچنین از پی‌سی‌ام 8 بیتی و سینت‌های FM نیز در تولید موسیقی‌اش بهره برده است.

موسیقی بازی شورش در شهر

در قسمت‌های بعدی این بازی کوشیرو موسیقی فانک و فولکلور را نیز وارد موسیقی متنش کرد. موسیقی متن شورش در شهر انقلابی در زمینه موسیقی متن بازی‌های کامپیوتری محسوب می‌شود. ترکیبی از سینت، الکتروفانک و موسیقی ترنس الکترونیک، فضایی پرهیجان و جذاب در بازی ایجاد کرده است.

«داشتن جهت و قانون در ساخت موسیقی برای من بسیار اهمیت دارد. البته فکر می‌کنم همه آهنگسازان اینگونه باشند. من از شنیدن این جمله متنفرم «این موسیقی که ساختی خوب نیست و از آن استفاده نمی‌کنیم»، در نتیجه همیشه قوانینی برای خودم وضع می‌کنم و طبق آنها آهنگسازی می‌کنم.»

از دیگر آثار یوزو کوشیرو می‌توان به Criminal Girls، Etrian Odyssey، 7th dragon 2020، Sega Genesis Mini و Time and Eternity اشاره کرد.

برگرفته از وب‌سایت polygon.com ؛‌

  • ابوالفضل

    سپاس از شما چقدر دنبال دانلود آهنگهای بازیهای سگا و میکرو بودم. و درود به این آهنگساز بزرگ و همه هنرمندهای دهه 80 و 90 میلادی که هنر به اوج خودش رسید ولی متاسفانه بعداز سال 2000 با ظهور هنرمندنماها و ناپدید شدن خرد مردم عوام ترجیح دادن از عرصه کنار بکشن

    پاسخ 1399/03/28