پادکست گپ دایو (70) بررسی فیلم کسانی که آرزو دارند من بمیرم

استودیو ملودایو - جمعه، 14 آبان 1400

در این قسمت از پادکست گپ دایو به سراغ یک فیلم اکشن و جدید رفتیم. فیلم کسانی که آرزو دارند من بمیرم (Those Who Wish Me Dead) ماجرای پسر نوجوانی را روایت می کند که شاهد یک قتل وحشیانه بوده و حال، به واسطه برنامه حفاظت از شاهد تحت مراقبت نامحسوس پلیس است.

 

فیلم کسانی که آرزو دارند من بمیرم، فیلمی است در ژانر اکشن درام- نئووسترن به کارگردانی تیلور شریدان که در سال 2021 اکران شد. در این فیلم بازیگرانی همچون آنجلینا جولی، نیکلاس هولت، تایلر پری و جاناتان برنتال نقش‌آفرینی کرده‌اند.

تیلور شریدان در کارنامه حرفه‌ای خود کارگردانی مجموعه تلویزیونی یلواستون و فیلم‌های رودخانه ویند و Vile، همچنین نویسندگی فیلمنامه سیکاریو، اگر از آسمان سنگ ببارد و سولدادو را به‌عهده داشته است. فیلمنامه کسانی که آرزو دارند من بمیرم بر اساس رمانی به همین نام اثر مایک کوریتا نوشته شده است.

موسیقی متن این فیلم توسط آهنگساز آمریکایی، برایان تایلر ساخته شده است. تایلر همکاری با شریدان را از مجموعه تلویزیونی یلواستون شروع کرد و چندین سال آهنگساز این سریال بود. برایان تایلر علاوه‌بر ساخت موسیقی متن برای فیلم و سریال در زمینه ساخت موسیقی بازی‌های ویدئویی نیز فعالیت دارد؛ موسیقی بازی‌های نظیر ندای وظیفه: جنگاوری نوین 3، جنون سرعت: فرار، فار کرای 3 و ارتش دو نفره: کارتل شیطان از جمله آثار او هستند.

برایان تایلر و موسیقی متن کسانی که آروز دارند من بمیرم

برایان تایلر آهنگساز، تهیه‌کننده موسیقی و رهبر ارکستر آمریکایی است که برای آهنگسازی فیلم، سریال و بازی‌های ویدئویی شهرت دارد. او فعالیت حرفه‌ای خود را در بیست‌وچهار سالگی و با ساخت موسیقی متن فیلم‌های چشم عقاب، مرد آهنی 3، اکنون مرا می‌بینی و تغییرشکل‌دهندگان: پرایم و مجموعه بی‌مصرف‌ها آغاز کرد.

تایلر تا سال 2017 جزء ده آهنگساز پردرآمد و پرکار تاریخ سینما بود و برای فیلم‌های پرفروش بسیاری موسیقی متن ساخت. او با آهنگسازی فیلم آخرین تماس، در سال 2002 توانست برای اولین بار نامزد دریافت جایزه امی شود. برایان تایلر در سال 2015 با همکاری دنی الفمن موسیقی متن فیلم انتقام‌جویان: عصر اولتران را ساخت.

او تا کنون برای فیلم‌هایی از قبیل سریع و خشمگین، به‌سوی توفان، ثور: دنیای تاریک، پروژه لازاروس، بانکوک خطرناک، تریپل اکس: بازگشت زندر کیج، مومیایی، رمبو: آخرین خون و پاور رنجر آهنگسازی کرده است.

برایان تایلر در فیلم تریلر اکشن کسانی که آرزو دارند من بمیرم، موسیقی دینامیکی خلق کرده که از همان صحنه اول فیلم حس تعلیق و انتظار را به مخاطبان منتقل می‌کند. او با ترکیبی از سازهای بادی برنجی، سازهای زهی و موسیقی الکترونیک و ارکسترال فضایی باشکوه به صحنه‌های فیلم می‌بخشد.

به عقیده منتقدان موسیقی این فیلم بی‌شباهت به موسیقی متن سریال یلواستون نیست با این تفاوت که در فیلم کسانی که آرزو دارند من بمیرم موسیقی تأکید بیشتری روی حس تعلیق و اکشن دارد؛ البته از آنجایی‌که هر دو اثر مضمونی وسترن دارند و موسیقی آنها نمایانگر فضای غرب آمریکاست، این شباهت توجیه‌پذیر است.

در موسیقی متن این فیلم تایلر با استفاده از سازهای بادی چوبی فضایی مرموز، ترسناک و سرد خلق می‌کند که در صحنه‌های مربوط به افراد شرور داستان این تم شنیده می‌شود. در این فیلم آهنگساز برای انتقال حس زبانه کشیدن و دمیدن آتش از سازهای برنجی بادی در کنار سازهای آکوستیک استفاده کرده است که به‌خوبی می‌تواند این حس را به تماشاگران منتقل کند.

تایلر در تم اصلی فیلم با نام «Those Who Wish Me Dead» با ترکیبی از پیانو، سازهای بادی برنجی و سازهای زهی فضایی غم‌انگیز و تأثیرگذار و در عین‌حال قدرتمند را خلق کرده است که حس شجاعت و قدرت اراده را به مخاطب منتقل می‌کند. در این تم، آهنگساز سازهای بادی را در مقابل اوستیناتوهای سازهای زهی و کوبه‌ای قرار داده و که حال و هوایی دراماتیک و پرشور را ایجاد می‌کند.

در قطعه «Elegy for a Soul» برایان با استفاده از تکنوازی مینیمالیستی پیانو حس و حالی دراماتیک می‌سازد و در قطعه «Opus» با سازهای الکترونیکی و آکوردهای سازهای برنجی فضایی مضطرب خلق می‌کند که به صحنه‌ای اکشن و پرجنب‌وجوش ختم می‌شود.

موسیقی متن آنها که آرزو دارند من بمیرم، هم‌گام به صحنه‌ها پیش می‌رود و با آنچه که کارگردان انتظار دارد، کاملا سازگار است. تم اصلی این فیلم اکشن و هیجان‌انگیز است و در آن با استفاده از سازهای کوبه‌ای الکترونیک و تلفیقی از موسیقی ارکسترال و الکترونیک، موسیقی زنده و به‌یادماندنی خلق می‌کند. در ادامه می‌توانید مصاحبه کوتاهی با برایان تایلر را مطالعه کنید.

برایان تایلر و سبک‌های مختلف آهنگسازی

  • از آنجایی‌که شما در سبک‌های مختلفی آهنگسازی می‌کنید، کمی در مورد روند نوشتن موسیقی خودتان توضیح دهید. آیا در ابتدا برای سازهای مختلف، نت‌های جداگانه می‌نویسید؟

در واقع دو نوع سبک آهنگسازی وجود دارد و به نظرم من آهنگساز امپرسیونیست هستم. غالبا وقتی در حال نوشتن موسیقی هستم، ابتدا آن را در ذهنم می‌‌شنوم و بعد اقدام به نوشتن نت‌ها می‌کنم. من برای سازهای مختلف، به‌صورت جداگانه نمی‌نویسم بلکه کل موسیقی را در ذهنم مرور می‌کنم و از آنجایی‌که به نواختن سازهای گوناگون اشراف دارم می‌توانم ملودی‌ها و آکوردها را تشخیص دهم.

من آهنگسازی را به شیوه‌های مختلف انجام می‌دهم گاهی اوقات نت‌ها را روی پیانو اجرا می‌کنم و گاهی اوقات هم فقط به نوشتن نت‌ها اکتفا می‌کنم. تا به امروز من این شانس را داشته‌ام که با کارگردان‌های بسیاری برای فیلم‌های مختلفی اهنگسازی کنم و همین موضوع به من کمک کرده تا تجربه کافی در زمینه انتخاب ساز مناسب برای هر فیلم را به دست بیاورم.

همانطور که می‌دانید من توانایی نواختن 35 ساز را دارم؛ از سازهای هندی و پاکستانی مثل سیتار گرفته تا ساز یونانی بوزوکی، گیتار، پیانو و ویولون سل، اما شخصا عاشق صدای ویولون سل هستم و اغلب نت‌ها را روی آن پیاد می‌کنم.

به نظرم همه آهنگسازان باید نواختن سازهای مختلف را تجربه کنند زیرا این موضوع به آنها در نوشتن موسیقی کمک بسیاری می‌کند و می‌توانند راحت‌تر حس و حال ساز را به مخاطب القا کنند.

  • اغلب آهنگسازانی که در زمینه نواختن ساز هم حرفه‌ای هستندف ترجیح می‌دهند برای ضبط موسیقی‌شان از نوازندگان حرفه‌ای استفاده کنند؛ اما شما اغلب خودتان نوازندگی نیز می‌کنید.

بله، من در استودیو شخصی‌ام انواع سازها را دارم و گاهی ترجیح می‌دهم قطعه‌هایی را خودم بنوازم و ضبط کنم. این کار حس خوبی به من می‌دهد. البته من با هنرمندان زیادی کار کرده‌ام و رهبری ارکسترهای بزرگی را نیز به‌عهده داشته‌ام.

  • در مورد همکاری با تیلر و فیلم کسانی که آرزو دارند من بمیرم، بگویید.

من عاشق همکاری با تیلر هستم و تجربه کار با او فوق‌العاده‌ست. موسیقی متن این فیلم باید احساسات متفاوتی مثل آرزو، پشیمانی، فقدان، انتظار، عشق و خطر را در مخاطب ایجاد می‌کرد. در داستان همه شخصیت‌ها با هم در تعاول هستند و من باید موسیقی متفاوت خلق می‌کردم و این نکته برایم خیلی جذاب بود. من و تیلور در زمینه ساخت موسیقی چندوجهی برای این فیلم بارها و بارها با هم مشورت کردیم و احساس می‌کنم نتیجه کار، رضایت‌بخش است.

  • در این فیلم آیا موسیقی را قبل از فیلمبرداری می‌نویسید یا بعد از دیدن صحنه‌ها؟

من قبل از اینکه فیلمبرداری شروع شود، ایده‌هایی را با کارگردان در میان گذاشتم و حتی قسمت‌های ارکسترال و الکترونیک را نیز مشخص کردم. من ایده سوزاندن ویولن سل را نیز قبل از فیلمبرداری در نظر گرفتم؛ تا قبل از اجرای آن قطعه هرگز آنقدر به آتش نزدیک نبودم که بتوانم صدای سوختن و تاب برداشتن چوب را بشنوم و این برایم بسیار حیرت‌آور بود. باید نکته‌ای را اینجا خاطرنشان کنم، شاید سوزاندن ساز تأثیر چندانی در صدای موسیقی ایجاد نکرد اما من توانستم با استفاده از این تجربه حس و حال شعله‌های آتش را در قطعه‌های دیگر پیاده کنم.

  • من تجربه‌ای در زمینه آهنگسازی یا نواختن ساز ندارم اما به نظرم موسیقی متن این فیلم بسیار تأثیرگذار است.

موسیقی چیز عجیبی است و شما می‌توانید با تغییری کوچک در فواصل نت‌ها احساسات متفاوتی را به مخاطبان منتقل کنید که برای تماشاگران سراسر دنیا یکسان باشد. در واقع موسیقی و حال و هوای آن کاملا جهان شمول است و آهنگساز می‌تواند با تغییرات اندک، احساسات شگفت‌انگیزی را خلق کند.

منبع