پادکست گپ‌دایو (18) موسیقی فیلم رستگاری در شائوشنگ

استودیو ملودایو - چهارشنبه، 30 آبان 1397

پادکست فارسی گپ‌دایو،‌ از بهترین پادکست های فارسی زبان در زمینه موسیقی متن و تدوین است که از طریق دانلود پادکست امکان آشنایی با زیباترین موسیقی‌های فیلم را برای مخاطبان فراهم می‌کند.    

فیلم رستگاری در شائوشنگ با بازی تیم رابینز و مورگان فریمن، یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما است که با اقتباس از داستان کوتاه استفن کینگ ساخته شده است، در این قسمت از پادکست گپ‌دایو در مورد ویژگی‌هایی صحبت کردیم که فیلم رستگاری در شائوشنگ را به یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما تبدیل کرده است، با وب‌سایت ملودایو و قسمت نوزدهم پادکست گپ‌دایو همراه باشید. تماشا یا شنیدن پادکست موسیقی متن فیلم رستگاری در شائوشنگ از دست ندهید و شما نیز نظرات خود را در مورد این فیلم سینمایی و موسیقی متن آن از طریق بخش دیدگاه‌ها در وب‌سایت ملودایو با ما و سایر بینندگان شنوندگان در میان بگذارید.

کارگردان و نویسنده این اثر فرانک دارابونت است، موسیقی فیلم را توماس نیومن ساخته‌است.

 

 

فایل صوتی و کم‌حجم پادکست موسیقی متن گپ دایو رستگاری در شائوشنگ؛‌

 

رستگاری در شائوشنگ،‌ داستان بیم و امید؛

موسیقی فیلم رستگاری در شائوشنگ

رستگاری در شائوشنگ محصول سال 1994 به کارگردانی فرانک دارابونت در ژانر درام است که بر اساس داستان کوتاهی از استفن کینگ به نام «ریتا هیورث و رستگاری در شائوشنگ» ساخته شد. در این فیلم مورگان فریمن و تیم رابینز نقش‌آفرینی کرده‌اند. در مراسم اسکار سال 1994 رستگاری در شائوشنگ نامزد دریافت اسکار در هفت رشته از جمله بهترین فیلمنامه اقتباسی و بهترین موسیقی متن شد اما هیچ جایزه‌ای دریافت نکرد.

از دیگر آثار مطرح دارابونت مسیر سبز، مجستیک و مه هستند. رستگاری در شائوشنگ اولین اثر بلند این کارگردان است. این کارگردان آمریکایی مجارستانی تبار بعد از دیدن فیلم THX 1138 جورج لوکاس در جوانی تصمیم می‌گیرد که کارگردان شود. او در سال 1977 از دبیرستان هالیوود فارغ‌التحصیل شد و تمایلی به ادامه تحصیل در دانشگاه از خود نشان نداد و کارش را در اجیپتین تئاتر هالیوود شروع کرد تا با کسب تجربه به هدفش برسد.

موسیقی رستگاری در شائوشنگ، جذاب، گیرا و قانع‌کننده؛

موسیقی متن فیلم رستگاری در شائوشنگ

«برای زندگی تلاش کن؛ یا به پیشواز مرگ برو…»

رستگاری در شائوشنگ روایت امید در فضایی ناامید است. بیشتر صحنه‌های این فیلم در فضای زندان اتفاق می‌افتد که می‌توان گفت نمادی از وضعیتی است که انسان‌ها دچارش می‌شوند و راه رهایی نمی‌یابند. دارابونت در این فیلم قواعد اجتماعی را نقد می‌کند و ماهیت زندان را زیر سؤال می‌برد. شخصیت‌ها و داستان فیلم از لایه‌های متعددی برخوردارند و و شخصیت اصلی فیلم با تحولاتی که در فضای زندان وارتباط زندانبانان و زندانیان ایجاد می‌کند، به آرمان زندان اصلاح‌گر تحقق می‌بخشد. در این فیلم دارابونت به همان اندازه که به امید می‌پردازد، شکست را هم به تصویر می‌کشد و به همین دلیل است که امید داشتن در رستگاری در شائوشنگ برای بیننده، باورپذیر است.

«بذار یه چیزی بهت بگم رفیق. امید چیز خطرناکیه. امید میتونه یه آدمو دیوونه کنه.»

این فیلم با نشان دادن صبر و امید یک زندانی، وجود امید را نه تنها به زندانیان فیلم بلکه به میلیون‌ها تماشاگر نیز ثابت کرده است.

پادکست موسیقی متن رستگاری در شائوشنگ، نوایی احساسی وتأمل‌برانگیز؛

آهنگ فیلم رستگاری در شائوشنگ

توماس نیومن آهنگساز آمریکایی که در کارنامه حرفه‌ای خود ساخت موسیقی متن فیلم‌هایی چون بوی خوش زن، زیبایی امریکایی، مسیر سبز، وال-ئی، جاده انقلابی و مردم علیه لری فلینت را دارد، موسیقی متن رستگاری در شائوشنگ را ساخته است. نیومن سبک منحصربه‌فرد خودش را دارد که مخاطبان به راحتی می‌توانند آنرا تشخیص دهند و از شاخصه‌های کار او استفاده از ساز پیانو است.

در اولین قطعه این فیلم «Stoic Theme» موسیقی با ترس شروع می‌شود و فضای اسارت را به ذهن مخاطب القا می‌کند. موسیقی این فیلم تمی غمگین دارد؛ از لحظه‌ای که شخصیت اصلی به فرار فکر می‌کند، پیانو وارد می‌شود، پیانو نماد آزادی است و نت‌هایی که به سمت رهایی می‌روند. استفاده از پیانو و نوای کم حجم اما عمیق آن تمی احساسی اما تأمل‌برانگیز به فیلم می‌دهد. موسیقی رستگاری در شائوشنگ بر اساس حس صحنه‌ها ساخته شده است. موسیقی فیلم پراکنده و احساسی است و نت‌ها کم‌کم تکامل پیدا می‌کنند، درست مثل شخصیت اصلی فیلم که با صبر و حوصله راه رهایی را هموار می‌کند.

در صحنه‌های طنزآلود از ساز هارمونیکا استفاده شده است. موسیقی متن این فیلم همراه با دیالوگ حرف می‌زند و حس صحنه‎ها را بیشتر می‌کند. موسیقی رستگاری در شائوشنگ دراماتیک است و در صحنه‌هایی غم‌انگیز می‌شود. در قطعه Brooks was here موسیقی تمی دردناک دارد و نشان‌دهنده پذیرفتن و ناامیدی است.

می‌توان گفت موسیقی این فیلم روایتگر بیم و امید است. صداهای بم و سازهای زهی پس‌زمینه‎ای تاریک به آن داده و با نوای پیانو به سمت رهایی پیش می‌رود. در صحنه رهایی، موسیقی پرحجم، تاریک و سنگین است و با حرکت دوربین به سمت بالا، به اوج می‌رسد. در صحنه‌ای که اپرای موتزارت پخش می‌شود، آهنگساز از طریق اپرا که موسیقی امیدبخش است می‌خواهد حس زندگی و تسلیم نشدن را به بیننده القا کند. موسیقی نیومن به خوبی روی صحنه‌های فیلم نشسته است و به عقیده منتقدان کسی بهتر از او نمی‎توانست موسیقی این فیلم را بسازد.

  • میلاد

    فیلم شاوشنگ بسیار دیدنی هست ممنون از توضیحات خوبتون اگه امکانش هست فیلمای دیگه ای که استفن کینگ نویسندش بوده رو هم نقد کنید . مثل پنجره مخفی

    پاسخ 1397/09/06
  • ساسان

    بازیگر فقط مورگان فریمن اگه رستگاری در شائوشنگ فیلمه چون مورگان فریمن یکی از بهترین بازیهای تمام عمرش رو تو این فیلم انجام داده مورگان فریمن استاد نریشن سینماییه

    پاسخ 1397/08/30
  • مریم

    با اینکه در فیلم رستگاری در شائوشنگ هنرپیشه زن مطرحی بازی نمی کنه اما همانطور که در پادکست موسیقی متن گپ دایو هم اشاره کردین تصویر امید و ناامیدی در این فیلم هر تماشاگری رو حالا چه مرد باشه چه زن به خودش جلب می کنه من به خاطر همین فیلم رستگاری در شائوشنگ را خیلی می پسندم

    پاسخ 1397/08/30
  • اردشیر

    من چند بار فیلم رستگاری در شائوشنگ رو دیدم و این فیلم فرانک دارابونت رو خیلی دوست دارم اما تا حالا در مورد موسیقی متن فیلم رستگاری در شائوشنگ مطلبی ندیده بودم پادکست گپ دایو از این نظر برام خیلی جالب بود

    پاسخ 1397/08/30