استیون کینگ نویسنده داستان های ترسناک هالیوودی

ریحانه عرفانی - جمعه، 20 اردیبهشت 1398

استیون کینگ نامی‌آشنا در صنعت سینمای هالیوود؛‌

استیون کینگ

کمتر نویسنده‌ای پیدا می‌کنید که تعداد کتاب‌هایش به ۱۰۰ عدد رسیده و حتی آن را رد کرده باشد! استیون کینگ «Stephen king» نویسنده‌ی مشهور و نامی که بیشتر در عرصه‌ی ژانر ترسناک قلم می‌زند، به اعتراف خود تقریباً روزی ۱۲ صفحه رمان نوشته و طی این سال‌ها بیش از ۱۲۱ رمان چاپ کرده که بسیاری از آنان به‌صورت فیلم ساخته‌شده و روی پرده‌های سینماها رفتند.

در زمان کودکی‌اش پدرش خانواده را ترک کرده و او به سرپرستی مادر و در کنار برادر خود بزرگ‌شده است. از خانواده‌ی او نقل می‌شود، وقتی در سنین خردسالی برای بازی با یکی از دوستانش به بیرون از خانه رفته، باحالت شک‌زده و متعجب به خانه می‌آید و تا مدتی حرفی نمی‌زند، تا اینکه خانواده‌اش متوجه می‌شوند او شاهد صحنه‌ی کشته شدن دوست خود به دلیل برخورد با قطار بوده است. این حکایت در دفتر خاطرات او ذکر نشده و خودش چنین چیزی را به یاد نمی‌آورد، اما بسیاری معتقدند ابعاد تاریک و وحشتناک در برخی از داستان‌های او ریشه در این ماجرا دارد. کینگ تخیل خودش را وابسته به دوران کودکی نمی‌داند و وجه تمایز ذهن خود در زمینه‌ی تخیل‌پردازی با دیگران را، توانایی زندگی در دنیای اسرارآمیز کودکان می‌داند . اما اکثر بزرگسالان آن را فراموش کرده و از دنیای رویاهای خود دور می‌شوند.

استفن کینگ داستان‌های ترسناکی از قبیل «IT» ،‌«stranger things» ،«The Dark Tower» ،‌«The mist» و… را به رشته‌ی تحریر درآورده است، نکته‌ی جالب‌ توجه اینجاست که در کنار تمام داستان‌های ترسناکی که نام استیون کینگ را بر پیشانی خود دارند، داستان‌های متفاوتی نظیر «The Green Mile» و «The Shawshank Redemption» را هم خلق کرده است.

استیون کینگ و اشتراکات بین IT و The Stranger Thing؛‌

استیون کینگ

از نکات جالب‌توجه و یا شاید هم نقاط ضعف کینگ اشتراکات بین داستان‌هاست که حتی خود او هم منکر این مسئله نیست؛ مثلاً در مقایسه فیلم IT  و The stranger things هردو در یک محیط مشابه مثل شهری کوچک شروع می‌شود. (موردی که برای ‌The green mile و The Shawshank Redemption نیز مصداق دارد،‌چرا که هر دو در فضای 
 محدود زندان می‌گذرند) یا اینکه هر دو با شروعی تراژیک آغاز می‌شوند، در هردو داستان با یک شخصیت دختر تنها مواجهیم که وارد گروه می‌شود و رفتارهای مشابهی در برخورد با کاراکترهای پسر داستان دارند. در هر دو داستان دوستی‌ها در طول ماجرا شکل می‌گیرد، در هردو داستان قهرمانان و کسانی که مورد تهاجم قرار می‌گیرند کودک و یا نوجوانان هستند. و …

باوجود تمام انتقادها بدون شک کینگ یک نویسنده‌ی مشهور است که توانایی او قابل‌ انکار نیست و از بزرگان این عرصه به شمار می‌آید، چراکه کینگ به نویسندگی به چشم یک حرفه و شغل تخصصی نگاه می‌کند.

استیون کینگ

برای آشنایی بیشتر با موسیقی متن فیلم‌های ماندگار تاریخ سینما پادکست‌های گپ دایو تولید شده در استودیو ملودایو را ببینید و بشنوید.  

 

مقالات پیشنهادی:

اقتباس‌های جدید از کتاب‌ های استفن کینگ در سال 2019