پادکست گپ‌دایو (25) بررسی موسیقی فیلم امیلی

استودیو ملودایو - سه‌شنبه، 20 فروردین 1398

پادکست فارسی گپ‌دایو،‌ از پادکست های فارسی زبان در زمینه موسیقی متن و تدوین است که از طریق دانلود پادکست امکان آشنایی با زیباترین موسیقی‌های فیلم را برای مخاطبان فراهم می‌کند.  

پادکست گپ‌دایو نقد و بررسی موسیقی متن فیلم امیلی اولین قسمت از مجموعه پادکست‌های درخواستی است که بنا بر نظرات و پیشنهادهای مخاطبان مجموعه پادکست‌های گپ‌دایو در وب‌سایت ملودایو تهیه و تولید شده است. تولید پادکست‌های درخواستی با موضوع نقد و بررسی موسیقی متن فیلم‌‌های محبوب مخاطبان فارسی‌زبان از جمله فعالیت‌هایی محسوب می‌شود که در اولویت کاری وب‌سایت ملودایو قرار دارد.

با کلیک بر روی فایل ویدیویی یا صوتی پادکست نقد و بررسی موسیقی متن فیلم امیلی اولین قسمت از پادکست‌های درخواستی گپ‌دایو را ببینید و بشنوید.   

 

 

 

این قسمت اولین قسمت از پادکست های درخواستی گپ دایو بود. به نظر شما کدوم فیلم ها هستند که موسیقی متن آنها تاثیر زیادی در فیلم داشته؟ در زیر همین پست پیشنهادتون رو کامنت کنید تا در اپیزود های بعدی گپ دایو در موردشون صحبت کنیم.

 

فایل صوتی و کم‌حجم پادکست گپ دایو:

 

امیلی، داستانی غریب اما ملموس؛

موسیقی فیلم امیلی

سرگذشت شگفت‌انگیز امیلی پولن داستانی عجیب‌و‌غریب و رؤیاگونه در مورد زنی جوان در پاریس است، او در خیالش با چیزهای گوناگونی هیجان‌زده می‌شود اما رابطه سردش با پدر، روی زندگی‌اش سایه افکنده است. این فیلم محصول سال 2001 به کارگردانی ژان پیر ژونه و بازی بی‌نظیر آدری توتو در ژانر کمدی-رومانتیک است. این فیلم در پنج رشته نامزد دریافت اسکار شد. موسیقی متن امیلی ساخته یان تیرسن آهنگساز مینیمالیست فرانسوی است. او با این فیلم به شهرت بین‌المللی دست یافت. داستان امیلی داستانی فراواقعی و سورئال است و محبت و شوخ‌طبعی در آن موج می‌زند اما عمده موفقیت آن مربوط به موسیقی متن فوق‌العاده‌اش است. حال‌و‌هوا و بافت موسیقی تیرسن کاملا فرانسوی است و هرگز به سمت کلیشه نمی‌رود.

«وقتی در استودیو مشغول کار هستم، خودم را رها می‌کنم و بدون هیچ ایده‌ای در جهت ساختن یا نوشتن موسیقی، ساز می‌زنم. دوست دارم کاملا آزاد باشم و تمام عمرم را صرف موسیقی کنم.»

موسیقی تیرسن از موسیقی کلاسیک و فولک و آهنگسازانی نظیر شوپن و اریک ساتی تأثیر گرفته است. او نواختن پیانو و ویولون را از کودکی آغاز کرد. سازهایی مثل پیانو، اکاردئون، ویولون و سازدهنی در آهنگ‌های او نقش پررنگی دارند. او در ساخت آهنگ‌هایش از اشیائی مانند چرخ دوچرخه، صندلی، موزیک‌باکس، بلندگوی لسلی و ماشین تحریر نیز استفاده می‌کند. او بعد از فیلم امیلی برای فیلم‌های «خداحافظ لنین» و «تبرلی» نیز موسیقی متن ساخت.

موسیقی متن فیلم امیلی؛

پادکست موسیقی فیلم امیلی

تم اصلی موسیقی متن امیلی «La Valse d’Amelie» حالتی روستایی و ساده همراه با ریتمی پاریسی دارد که با سازهای ماندولین، گیتار، آکاردئون، ویبرافون‌ها و گلاکن‌ اشپیل‌های متفاوتی ساخته شده است. یکی از معدود موسیقی‌های غمگین فیلم «La Moulin» است که با پیانو نواخته شده و تمی رمانتیک و عاشقانه دارد.

دو قطعه «Sure le Fil» و «Comptine d’un Autre Été: L’Après Midi» نیز با پیانو نواخته شده‌اند و یادآور کارهای ژرژ دلورو هستند. آکاردئون در قطعات «La Noyée» و «La Valse des Monstres» در بیننده جنب‌و‌جوش و حرکت ایجاد می‌کند، آهنگساز در این دو قطعه از کارهای کامی سن-سان الهام گرفته‌ است. قطعه «A Quai» -یک اسکرتسوی فوق‌العاده-که در آن سبک تیرسن با گروه ارکستر و تک‌‌نوازی ساز آندس ماختینوت همراه شده است. در کل موسیقی تیرسن پر از زندگی و هیجان است و سبک عجیب و خیال‌پردازانه امیلی را به مخاطب منتقل می‌کند.

آدری توتو (Audrey Tautou) بازیگر فیلم امیلی؛

بازیگر فرانسوی تبار متولد 1979 است. او از کودکی علاقه‌اش را به کمدی نشان داد و دوره‌های بازیگری را در کور فلوران گذراند. او در سال 1998 در نهمین دوره فستیوال «Jeune Comedien de Cinema Festival» برنده جایزه بهترین بازیگر زن شد. سپس در فیلم «venuse beauty» به کارگردانی تونی مارشال بازی کرد که این نقش برایش جایزه سزار بهترین بازیگر نقش اول زن را به ارمغان آورد. آدری در فیلم‌هایی همچون نامزید بسیار طولانی، عروسک‌های روسی، رمز داوینچی، دروغ زیبا، ادیسه، حالت نیلی و چیزهای زیبای کثیف نقش‌های گوناگونی بازی کرده است.

«ﻣﻦ ﺍﺯ ﮐﻠﻤﻪ ﺷﮑﺴﺖ ﺧﻮﺷﻢ ﻣﯿﺎﺩ؛ ﺷﮑﺴﺖ ﺟﺰء ﺳﺮﻧﻮﺷﺖ ﺁﺩﻣاست و ﺑﻪ ﻣﺎ ﯾﺎﺩ ﻣﯿﺪﻩ ﮐﻪ ﭼﻄﻮﺭ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﮐﻨﯿﻢ، ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﻋﯿﻦ ﺣﺎﻝ ﻣﺜﻞ یک ﺑﺮﮔﻪ ﺳﻬﺎﻣﻪ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻣﺎ ﻣﯽ ﻓﻬﻤﻮﻧﻪ ﮐﻪ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺑﺎﺯﯼ ﻧﯿﺴﺖ.»

  • هادی حسینی

    سلام،اولین درخواست من موسیقی متن فیلم یکشنبه غم انگیز هستش،مشتاقانه منتظرم تشکر از پادکستا و سایت خوبتون

    پاسخ 1398/06/16
    • وب سایت ملودایو

      با سلام ممنون از حسن توجه شما و اینکه پیگیر پادکست‌های گپ‌دایو هستید، حتما نظر شما در اختیار تیم تولید پادکست‌های گپ‌دایو قرار داده می‌شود تا در اولین فرصت ممکن تولید پادکست یکشنبه غم‌انگیز نیز در برنامه تولید پادکست‌ها قرار بگیرد.

      1398/06/16