پادکست گپ‌دایو (24) موسیقی فیلم پاپیون(بخش دوم)

استودیو ملودایو - سه‌شنبه، 14 اسفند 1397

پادکست فارسی گپ‌دایو،‌ از بهترین پادکست های فارسی زبان در زمینه موسیقی متن و تدوین است که از طریق دانلود پادکست امکان آشنایی با زیباترین موسیقی‌های فیلم را برای مخاطبان فراهم می‌کند.  

فیلم پاپیون در سال 1973 میلادی به کارگردانی فرانکلین جی شافنر ساخته شد و موسیقی متن این فیلم نیز یکی از کارهای جری گلداسمیت آهنگساز و رهبر ارکستر مشهور امریکایی است، موسیقی متن فیلم پاپیون نامزد دریافت جایزهی اسکار نیز شده است اما از بخت بد طرفداران پاپیون، موسیقی بی کلام موفق به دریافت جایزه ی اسکار نشد. 

فیلم پاپیون روایت رؤیای همیشگی زندانی در بند برای رسیدن به آزادی است، زندانی که اصرار می‌ورزد عدالت به درستی در مورد او به اجرا در نیامده است و آزادی انسانی‌اش به ناحق سلب شده است. موسیقی متن فیلم پاپیون تلاشی است برای نواختن نغمه‌ی همین رؤیای آزادی در ذهن قهرمان داستان که حتی اگر ضرباهنگی تند و شادان نداشته باشد هم باز نویدبخش امید برای روزهای آفتابی آزادی است.
با بخش دوم از پادکست گپ دایو درباره فیلم پاپیون همراه باشید تا با موسیقی فیلم پاپیون و حواشی ساخت این فیلم بیشتر آشنا شوید.

لینک پادکست قسمت اول نقد و بررسی موسیقی متن فیلم پاپیون؛  

 

 

 

فایل صوتی و کم‌حجم پادکست گپ دایو:

پادکست فارسی پاپیون و آهنگسازی جری گلداسمیت؛

موسیقی فیلم

جری گلداسمیت آهنگساز و رهبر ارکستر آمریکایی بود که ریشه و تباری رومانیایی داشت؛ او از شش سالگی نواختن پیانو را شروع کرد و در طول زندگی هنری‌اش برای سریال‌ها و فیلم‌های زیادی موسیقی متن ساخت و بارها نامزد اسکار و گلدن گلوب شد. اولین همکاری او با شافنر در سال 1963 بود. در ادامه همکاری‌اش با این کارگردان برای فیلم‌های سیاره میمون‌ها، پاتن، پاپیون و پسران برزیل موسیقی متن ساخت.

موسیقی متن فیلم پاپیون یکی از آثار موفق این آهنگساز محسوب می‌شود. گلداسمیت بعد از بارها نامزد اسکار شدن، اسکار بهترین موسیقی متن فیلم را برای فیلم ترسناک طالع نحس دریافت کرد. از دیگر آثار این آهنگساز می‌توان به موسیقی فیلم‌های غریزه اصلی، محلی چینی‌ها، اولین خون و فراخوان نهایی اشاره کرد.

پادکست فارسی پاپیون، روایت رنج و امید؛

فیلم پاپیون

از آنجاییکه تنها لوکیشن فیلم پاپیون، فضای زندان نیست و در صحنه‌هایی مخاطب طبیعت بکر و اقیانوس نیلگون را هم می‌بیند، موسیقی متناسب برای صحنه‌های مختلف ساخته شده است. در تمام آهنگ‌های فیلم پاپیون، خلاقیت آهنگساز دیده می‌شود.

در قطعه ابتدایی فیلم، گلداسمیت با تنظیم بی‌نظیرش اثری منحصربه‌فرد خلق کرده است، ترکیبی از والتز پاریسی نوستالژیک، آکاردئون، صدای هارپسیکورد و و بقیه سازهای ارکستر. در قطعه «Catching Butterflies» صداهای پراکنده و سریع القا کننده صدای بال زدن پروانه است.

قطعه «The Dream» با دو آکاردئون و بدون ارکستر نواخته می‌شود و بعد بلافاصله قطعه «Hospital» که نشان از رنج زندانیان و القا کننده‌ی اضطراب است به گوش می‌رسد که ملودی کلی پاپیون را دارد و با ریتمی کُند و صدایی غم‌انگیز اجرا می‌شود.

اولین فرار از زندان با قطعه «freedom» همراه است که با فضایی ارکسترال شروع می‌شود و بعد کم‌کم نت‌های مزاحم به گوش می‌رسند و در نتیجه تم پاپیون محو شده و فضای وحشیانه زندان به مخاطب القا می‌شود که تلاش ناموفق برای فرار را نشان می‌دهد. در موسیقی متن فیلم پاپیون ریتم تم اصلی بر اساس حال و هوای شخصیت تغییر می‌کند.

در قطعه «New Friend» نت‌ها خشن و بر اساس شخصیت آنتونیو نوشته شده‌اند، همچنین قطعه «Antonio’s death» نیز با صدای پایین پیانو و نت‌های آشفته نمایانگر این شخصیت است. دقت و احساس از ویژگی‌های مهم گلداسمیت در ساختن موسیقی فیلم هستند.

صحنه آخر فیلم یکی از به یادماندنی‌ترین سکانس‌هاست که موسیقی همراه تصویر حس سقوط را القا ‌می‌کند و تم اصلی پاپیون با نت‌های بهم پیوسته و با آرامش خاطر نواخته می‌شود. این قطعه ارکسترال است و موسیقی به هدف رسیدن شخصیت و آزادی او را بیان می‌کند.

گلداسمیت روی فضای زندان از نت‌های ناهنجار استفاده می‌کند تا جو وحشیانه و تاریک آنرا نشان دهد و به نوعی موسیقی پاپیون همراه با تصویر روایتگر داستان زندگی و زجرهای شخصیت اصلی هستند.

در سال 2017 بازسازی جدیدی از فیلم پاپیون به کارگردانی مایکل نوئر و نقش‌آفرینی چارلی هونام و رامی ملک ساخته شد که بیشتر صحنه‌های آن در اروپا فیلمبرداری شده‌اند.

«تصاویر این یادداشت مربوط به دومین اقتباس سینمایی فیلم پاپیون است که در سال 2017 میلادی اکران شده است.»