پادکست فارسی گپ‌دایو (26) نقد موسیقی فیلم‌های ارباب حلقه‌ها

استودیو ملودایو - پنج‌شنبه، 22 فروردین 1398

پادکست گپ‌دایو،‌ از پادکست های فارسی در زمینه موسیقی متن و تدوین است که از طریق دانلود پادکست امکان آشنایی با زیباترین موسیقی‌های فیلم را برای مخاطبان فراهم می‌کند.  

مجموعه فیلم‌های ارباب حلقه‌ها از جمله فیلم‌های محبوب علاقه‌مندان به هنر سینما است و با اینکه بیش از یک دهه از اکران اولین قسمت از فیلم‌های ارباب حلقه‌ها به کارگردانی پیتر جکسون می‌گذرد،‌ اما این فیلم‌ها همچنان طرفداران بسیار زیادی دارد،‌ محبوبیت فیلم‌های سینمایی ارباب حلقه‌ها باعث شده تا موسیقی متن این مجموعه نیز بسیار شنیده شود و به یکی از موسیقی‌های ماندگار تاریخ سینما تبدیل شود.

در این قسمت از پادکست فارسی موسیقی متن گپ‌دایو به سراغ مجموعه فیلم‌های ارباب حلقه‌ها رفته‌ایم و با دقت آلبوم موسیقی متن این مجموعه فیلم‌ها را بررسی کرده‌ایم. با وب‌سایت ملودایو همراه باشید تا نقد و بررسی موسیقی متن مجموعه فیلم‌های ارباب حلقه‌ها را ببینید و بشنوید.  

 

 

 

فایل صوتی و کم‌حجم پادکست گپ دایو:

 

مروری بر موسیقی ارباب حلقه‌ها (Lord of The Rings) در پادکست فارسی گپ دایو؛

«خيلي عجيب است كه ما بايد اين همه ترس و شك را به خاطر شیئی به اين كوچكي تحمل كنيم.»

ارباب حلقه‌ها فیلمی در ژانر حماسی- فانتزی به کارگردانی پیتر جکسون و براساس رمانی با همین نام نوشته جی.آر.آر. تالکین است. این فیلم در سه قسمت ارباب حلقه‌ها: یاران حلقه (2001)، ارباب حلقه‌ها: دو برج (2002) و ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه (2003) ساخته شد. جکسون ساخت فیلم‎هایی همچون هابیت: نبرد پنج سپاه، هابیت: برهوت اسماگ، استخوان‌های دوست‌داشتنی، کینگ کونگ، موجودات آسمانی و بدمزه را در کارنامه کاری خود دارد، اما بیشتر برای ساخت سه‌گانه ارباب حلقه‌ها مشهور است. او برای ارباب حلقه‌ها:بازگشت پادشاه برنده اسکار بهترین کارگردانی شد. موسیقی متن مجموعه ارباب حلقه‌ها را هاوارد شور به‌عهده داشت. او تا کنون برای بیش از چهل فیلم آهنگسازی کرده است که مجموعه هابیت‌ها، هوگو، هفت، دارو دسته نیویورکی، ادگود، گرگ و میش، رفتگان، کینگ‌کونگ، اتاق پناهگاه و موکل از آن قبیل‌اند. او برای قسمت اول و سوم این مجموعه اسکار بهترین موسیقی متن فیلم را دریافت کرد.

موسیقی فیلم‌های ارباب حلقه‌ها

«تنها تصمیمی که ما باید بگیریم این است که از زمانی که در اختیار داریم، چطور استفاده کنیم.»

هاوارد شور و موسیقی سه‌گانه ارباب حلقه‌ها؛

موسیقی متن سه‌گانه ارباب حلقه‌ها توصیف کننده موسیقی‌های فانتزی قبل از سال 2000 هستند. از بسیاری جهات آنها از موسیقی متن مجموعه کونان محصول دهه هشتاد میلادی به آهنگسازی باسیل پولدوریس تأثیر به‌سزایی گرفته‌اند. این موسیقی‌ها باشکوه و ارکسترال هستند و چندین تم دارند. هاوارد شور از تکنیک لایت موتیف در ساخت موسیقی این فیلم استفاده کرده؛ لایت موتیف به موسیقی کوتاهی اطلاق می‌شود که نمایانگر شخصیت، جغرافیا، نسل، محل و سرزمین است.

«چه طور دنیا پر از خوبی است در حالی که این همه اتفاق‌های بد میافتد.»

قطعات آلبوم ارباب حلقه‌ها را می‌توان به سه بخش تقسیم کرد؛ موسیقی مربوط به یک یا چند شخصیت، موسیقی مربوط به نژاد، موسیقی احساسی. به‌عنوان مثال موسیقی مربوط به هابیت‌ها، نشاط‌آور و شاد است مثل قطعه «The Shire». از نکات جالب موسیقی متن این فیلم شباهت قطعه مربوط به حلقه و ساورن است، در فیلم هم به این نکته اشاره می‌شود که اینها هر دو یکی هستند. تم مربوط به حلقه در تقابل با شخصیت‌های مختلف تغییر می‌کند، مثلا فضای روستایی یا بازیگوشی کاراکترها یا نوستالژی را القا می‌کند.

پادکست فارسی

موسیقی ارباب حلقه‌ها مملو از صدای سازهای زهی، صدای انفجاری سازهای برنجی و آوازهای پرقدرت است. هاوارد شور در ووکال‌ها از صدای زن، مرد، بچه و گروه کُر و آواز سولو استفاده کرده است. در قطعه «Foundations of Stone» صدای «هو-هو» گروه کُر در آغاز آهنگ، یکی از برجسته‌ترین قطعه‌های موسیقی فیلم را ایجاد می‌کند. در صحنه‌هایی گروه کُر فضایی تاریک و ترسناک و مضطرب را القا می‌کنند مثل «The Passage of the Marshes».

«این پایان سفرمان نیست. مرگ تنها یک مسیر است که همه خواهیم پیمود. وقتی آگاهانه این مسیر را انتخاب می کنی حجاب خودپرستی فرو خواهد افتاد.»

هاوارد شور برای هر کدام از حالت‌های احساسی از قبیل وسوسه، اضطراب، ترس و آسایش بعد از نجات از شرایط سخت نیز تم‌های مختلف ساخته است. جلوه‌های ویژه ارباب حلقه‌ها نیز در زمان خود بدیع و خاص بود، به قسمت سوم این مجموعه جایزه اسکار بهترین تدوین نیز اختصاص داده شد. موسیقی متن ارباب حلقه‌ها مثل داستان است و می‌توان آنرا از اولین آهنگ تا آخرین گوش داد و تمام صحنه‌ها پیش چشم مجسم کرد.

«در نهایت این سایه، گذراست. حتی تاریکی هم باید بگذرد و جای خودش را به روز بدهد؛ وقتی آفتاب طلوع کند درخشان تر می‌تابد. اینها داستان‎های خیالی بودند که معنا پیدا کردند. ولی آقای فرودو. حالا می‌فهمم که آدم‌های قصه‌ها میتوانستند تسلیم شوند ولی نشدند، چون به هدفشان ایمان داشتند و ما به این ایمان داریم که در این دنیا خوبی‌هایی است که ارزش جنگیدن دارند.»

با پادکست گپ دایو از منوی بالای سایت همراه باشید و نظرات خود را در رابطه با موضوعات و نقدهایی که در گپ دایو انجام می شود با ما به اشتراک بگذارید. صمیمانه از همراهی شما تشکر میکنیم.

  • پدرام

    سلام خسته نباشین لطفا لطفا لطفا در پادکست بعدی به موسیقی متن بازی shadow of the clossus بپردازیم این البوم موسیقیش شاهکار یه که کم تر دیده شده ممنون

    پاسخ 1398/01/24
    • وب سایت ملودایو

      با سلام حتما در فرصت مناسب به موسیقی متن این بازی خواهیم پرداخت.

      1398/01/26