گپ‌دایو پشت پرده: معرفی ساز های عجیب سینما (بخش دوم)

استودیو ملودایو - پنج‌شنبه، 4 بهمن 1397

گپ‌دایو،‌ پادکستی با موضوع موسیقی متن است که شما را با زیباترین موسیقی‌های فیلم، سریال و بازی آشنا می کند.

موسیقی متن فیلمهای ترسناک احساس عجیب و ترسناکی به تماشگران میدهد، حال پرسش اینجاست که علت ترسناک بودن موسیقی این دسته از فیلمهای پرطرفدار سینما چیست و در ساخت موسیقی این فیلم ها از کدام ساز و کدامین نت استفاده میشود که شنیدن نوای این فیلمها اینچنین تماشاگر را به وحشت می اندازد.


بخش دوم و پایانی از دومین قسمت از مجموعه پادکست های گپ دایو پشت پرده همراه باشید تا در مورد عجیب ترین ساز های تاریخ سینما بیشتر ببینید و بشنوید.

 

 

فایل صوتی و کم‌حجم پادکست گپ دایو:

 

جهان پر از صداهای غیر معمول و ساز های عجیب است. آهنگسازانی هستند که بر اساس تجربه و خلاقیت سازهای جدیدی ابداع می‌کنند و به ملودی‌های قدیمی رنگ‌و‌بویی مدرن و تازه می‌دهند. این خلاقیت در فیلم‌های ترسناک بیشتر اتفاق می‌افتد.

 

بخش اول این قسمت گپ‌دایو پشت پرده رو از لینک ساز های ترسناک سینما مراجعه کنید

 

 معرفی ساز عجیب ترمین (Theremin)؛

سازهای عجیب

این ساز الکترونیک توسط مخترع و مهندس روس، لئون ترمین اختراع شد. در دهه پنجاه این ساز نماد فیلم‌های کلاسیک و علمی-تخیلی بود و بعدها برای ساخت موسیقی متن فیلم‌های ترسناک نیز از آن استفاده کردند. ایده ساز با استفاده از آنتن رادیو و تغییر میدان مغناطیسی به ذهن سازنده‌اش رسید. ترمین تنها سازی است که بدون هیچ‌گونه تماس بدنی و تنها با تغییر در هوا و جریان مغناطیسی می‌توان آنرا نواخت. با تغییر دست راست، نت‌ها عوض می‌شوند و تغییر دست چپ، بلندی صدا را تنظیم می‌کند. نوای ایجاد شده از این ساز، صدای غریبی است مثل چیزی که در فیلم‌های Forbidden Planet، ماشینیست، eXistenZ شنیده می‌شود.

گپ‌دایو پشت پرده و معرفی ساز عجیب و ترسناک پایپ ارگان (Pipe Organ)؛

ساز عجیب

ریشه این ساز به یونان آسیایی برمی‌گردد و در کلیساها برای مراسم مقدس و عشاء ربانی استفاده می‌شده است. در ایران آنرا با نام ارغنون می‌شناسند. این ساز کیبورد محور بوده و ساختاری بادی دارد. این ساز هم صفحه کلید دارد و هم پدال و با فشردن دکمه‌ها، جنس صدای خارج شده از لوله‌ها تغییر می‌کند. باخ، پدر هارمونی و کنت‌پوآن، از این ساز برای ساختن آهنگ‌هایش استفاده می‌کرده است. در موسیقی متن کارتون «قلعه هزار اردک» و فیلم‌های دزدان دریایی کارائیب، سوئینی تاد، Carnival of souls، Batman Returns از این ساز استفاده شده است.

گپ‌دایو پشت پرده و معرفی ساز عجیب و غریب آندس ماختینوت (Ondes Martenot)؛

ساز های عجیب

این ساز در سال 1928 توسط موریس ماختینوت اختراع شد، او نوازنده ویولون‌سل و مهندس مخابرات بود. آندس ماختینوت سازی الکترونیک و ترکیبی از پایپ‌ارگان و ترمین است و به خاطر صدای حزن‌انگیزش شهرت دارد. از صفحه کلید و روبان تشکیل شده و مانند اکولایزر صدایی الکترونیک می‌سازد و بوسیله باکس زیرش حالت کوبه‌ای و مرموز به آن می‌دهد. اولین بار این ساز در موسیقی متن فیلم‌ لُرنس عربستان استفاده شد و بعدها در فیلم‌های Ghostbusters، خون به پا خواهد شد، The Black Cauldron نیز به‌کار رفت.

گپ‌دایو پشت پرده و معرفی ساز عجیب گلس‌آرمونیکا (Glass Armonica)؛

سازهای عجیب و غریب

این ساز صدایی مانند هارمونیکا یا هیدروکریستالوفون دارد و از تعدادی جام شیشه‌ای با سایزهای مختلف که صداهای گوناگونی تولید می‌کنند ساخته شده است. تمام این سازها بیننده را به دنیایی متفاوت و ناشناخته می‌برند و از ابتدا تا انتهای فیلم ذهن مخاطب را در کنترل خود دارند. با دیدن فیلم‌های ترسناکی که موسیقی متن عجیب و استادانه دارند، احساس وحشت به‌خوبی به تماشاگر منتقل می‌شود.