پادکست گپ‌دایو (7) فیلم «بازیکن شماره یک آماده» Ready Player One

استودیو ملودایو - یک‌شنبه، 28 مرداد 1397

فیلم ردی پلیر وان آخرین ساخته‎ی استیون اسپیلبرگ به لطف موسیقی چقدر شنیدنی شده است؟‌ ردی پلیر وان تقلیدی بی‎مایه از فیلم‌های دهه‌ی هشتادی یا شاهکاری بر مبنای خاطرات شیرین کودکی؟ موسیقی متن در فیلم‌های نوستالژیک تا چه میزان باید استقلال خود را از آهنگ‌های مشهور قدیمی حفظ کند؟ آیا آهنگساز فیلم ردی پلیر وان در بازی بازگشت به گذشته‎ی فیلمنامه‏‌ی این فیلم برنده بوده است یا بازنده؟

با ما در پادکست‎ گپ دایو همراه باشید تا برای این سؤالات پاسخی شنیدنی پیدا کنیم.

هدف ما در پادکست‌های گپ دایو  نقد و بررسی فیلم با تکیه بر موسیقی متن و نقد فنی می‌باشد. امید است علاقه‌مندان به سینما، دوستداران موسیقی، دانشجویان سینما، تدوینگران و فعالان عرصه موسیقی و فیلم از مطالب ملودایو استفاده کنند. با تماشای پادکست گپ‌دایو نقد و بررسی موسیقی متن فیلم ردی پلی وان با مراحل ساخت این فیلم سینمایی و پشت صحنه‌ی تولید و آماده‌سازی موسیقی متن این فیلم بیشتر آشنا خواهید شد.

 

 

فایل صوتی و کم‌حجم پادکست گپ دایو:

 

 

«به نظر من برای کنترل آینده، هیچ کاری بی‌معنی‌تر از جنگ نیست.»

این فیلم علمی- تخیلی در سال 2018 به کارگردانی استیون اسپیلبرگ ساخته شد که بر اساس رمانی به همین نام نوشته ارنست کلاین است. اسپیلبرگ بعد از ساختن فیلم‌های سیاسی در سال‌های اخیر، حالا با این فیلم ماجراجویانه مخاطبان خود را غافلگیر کرد. ردی پلیر وان ترکیبی از دنیای بازی و تکنولوژی با جلوه‌های بصری خاص است که نوستالژی‌های دهه هشتاد و نود هم در آن به چشم می‌خورند. ردی پلیر وان در واقع فیلمی است که هم مخاطبان نوجوان و هم جوان را به خود جذب می‌کند.

 فیلم بازیکن شماره یک آماده! و پول‌سازترین کارگردان هالیوود؛

نقد و بررسی موسیقی فیلم "بازیکن شماره یک آماده!" یا Ready Player One

استیون اسپیلبرگ کارگردان پرکار و موفق آمریکایی است که در سال 1946 متولد شد. او تقریبا در هر ژانری فیلم ساخته است و به نوعی می‌توان گفت کارگردانی همه‌فن‌حریف محسوب می‌شود. اسپیلبرگ در نوجوانی توانست برای ساخت فیلم 40 دقیقه‌ای «فرار به هیچ‌جا» برنده جایزه جشنواره شود. در سال 1971 اولین فیلم تلویزیونی‌اش را با نام «دوئل» کارگردانی کرد و همین نقطه آغاز ورودش به عرصه سینما شد.

اسپیلبرگ با فیلم «آرواره‌ها» که نامزد اسکار بهترین فیلم شد توانست جایگاه خودش را به عنوان کارگردانی حرفه‌ای تثبیت کند؛ موسیقی متن این فیلم ساخته جان ویلیامز بود که برنده اسکار بهترین موسیقی متن شد. برخورد نزدیک از نوع سوم، ای تی:موجود فرازمینی، پارک ژوراسیک، هوش مصنوعی و ترمینال، نجات سرباز رایان و فهرست شیندلر از دیگر آثار موفق او هستند. او تا کنون هفت بار نامزد دریافت اسکار شده و توانسته برای فیلم‌های فهرست شیندلر و نجات سرباز رایان اسکار را دریافت کند.

پادکست فارسی ردی پلیر وان، مرور نوستالژی‌ها؛

نقد و بررسی موسیقی فیلم "بازیکن شماره یک آماده!" یا Ready Player One

با این فیلم انگار اسپیلبرگ از مخاطبان خود خواسته که کودکی‌شان را به یاد بیاورند و دوباره عاشق شخصیت‌ها، آهنگ‌ها و داستان‌های فراموش شده، بشوند. این فیلم پیچیدگی‌های شخصیت فیلم‌های هوش مصنوعی و بلید رانر 2049 را ندارد و ظاهرا اسپیلبرگ با این کار فقط خواسته خوش بگذراند و صحنه‌های اکشن را درون یک دنیای مجازی ارائه دهد. او تعقیب و گریزهای تعلیق‌زا را بلد است و می‌تواند علاوه بر متعجب کردن مخاطب هم‌زمان لبخند به چهره‌اش بیاورد، همچنین در صحنه‌هایی با حذف موسیقی و تمرکز روی صداهای محیطی، ترس را به بیننده منتقل می‌کند. اسپیلبرگ علاوه بر توجه به صداها، با در نظر گرفتن زاویه مناسب برای دوربین حس فیلم را کاملا منتقل کرده و مخاطب را درگیر صحنه‌های اکشن می‌کند. «ردی پلیر وان»‌ به همان میزان که نوستالژی را در آغوش می‌کشد، هشدار می‌دهد که نوستالژی‌زدگی جلوی پیشرفت و ساختن نوستالژی‌های جدید برای آیندگان را می‌گیرد.

برخی از منتقدان بر این باورند که ردی پلیر وان بازگشت خوبی برای اسپیلبرگ به حساب نمی‌آید و فیلمنامه منسجمی ندارد و حول داستان کلیشه‌ای آشنایی دختر و پسری جوان و آموختن درس زندگی می‌گردد، اما صحنه‌های اکشن و انتقال حس ماجراجویی آن توانسته روی این ضعف‌ها سرپوش بگذارد.

 موسیقی متن ردی پلیر وان و آلن سیلوستری؛

نقد و بررسی موسیقی فیلم "بازیکن شماره یک آماده!" یا Ready Player One

آهنگساز آمریکایی متولد سال 1950 است که ساخت موسیقی فیلم‌های مطرح زیادی را در کارنامه حرفه‌ای کارش دارد. او دو بار نامزد دریافت اسکار شده و از جمله آثارش می‌توان به فیلم‌های بازگشت به آینده، خدمتکاری در منهتن، شب در موزه، غارتگر و فارست گامپ اشاره کرد. در فیلم ردی پلیر وان او با تبحرش در ساخت موسیقی فیلم اکشن از سازهای بادی و زهی استفاده کرده و توانسته ریتمی تند و سریع خلق کند که برای فیلم‌های اکشن مناسب است. علاوه ‌بر‌این با استفاده از سازی به نام زایلوفون که ساز ارکسترال است، فضایی فانتزی و خیالی در ذهن مخاطب ایجاد کرده است. در صحنه مربوط به مرگ سازنده بازی، با استفاده از موسیقی ارگان کلیسا، فضایی روحانی ساخته که کاملا متناسب با صحنه فیلم است.

در جشنواره‌های معتبر سینمایی، فیلم ردی پلیر وان با نظر مثبت منتقدان در زمینه جلوه‌های تصویری و بازی هنرپیشه‌ها روبه‌رو شد، به علاوه نامزد دریافت اسکار بهترین جلوه‌های ویژه گردید.

 

  • کیومرث

    استیون اسپیلبرگ کارگردان خوبیه اما من که هیچ وقت موسیقی متن ماندنی در فیلمهاش نشنیدم

    پاسخ 1397/08/29
  • میترا

    چه خوب که پادکست بلید رانر راکه تو برنامه هاتون مطرح کردید توی آرشیو تان دارید. با تشکر

    پاسخ 1397/07/20
  • مجید مظاهری

    خیلی ویدیو ها و پادکست های خوبی تو سایت دارید. خیلی فیلم های استیون اسپلبرگ رو دوست دارم. فیلم Ready Player One هم خیلی خوب بود. چیزی که خیلی برنامه رو جذاب می کنه این جدال بین دو دوست کارشناس و مجری هست.

    پاسخ 1397/07/20