بیوگرافی و آثار «جان ویلیامز» پرافتخاترین آهنگساز زنده‌ دنیا

کیارش رمضان‌نژاد - شنبه، 23 شهریور 1398

جان ویلیامز آهنگساز امریکایی که در سال 1932 میلادی در شهر نیویورک و در کشور امریکا متولد شده است، یکی از پرافتخارترین آهنگسازان حال و حاضر دنیای موسیقی و جهان موسیقی متن محسوب می‌شود. او تاکنون نامزد دریافت بیش از 50 جایزه‌ی مرتبط با ساخت موسیقی متن شده است و از این لحاظ یکی از دست‌نیافتنی‌ترین دستاوردهای هنری را در عرصه‌ی ساخت موسیقی متن از آن خود ساخته است.

جان ویلیامز و نت‌نویسی برای پهلوانان و قهرمانان؛

جان ویلیامز

موسیقی متن فیلم‌های ویلیامز بیشتر به خاطر سبک حماسی و دلاورانه‌ی آن‌ها مشهور شده‌اند و این آهنگساز امریکایی در چندین سال فعالیت هنری پربار خود بیش‌تر از هر ژانری به خاطر ساخت موسیقی متن بر روی فیلم‌های فانتزی و ماجراجویانه شناخته می‌شود. در کارنامه‌ی تحسین‌برانگیز او در زمینه‌ی ساخت موسیقی متن می‌توان برخی از پرطرفدارترین فیلم‌های تاریخ سینما از قبیل مجموعه فیلم‌های سوپرمن، فیلم آرواره‌های کوسه Jaws،  فیلم ئی . تی موجود فرا زمینی E.T Extra-Terrestrial، فیلم Indiana Jones Raiders of the Lost Ark و پارک ژوارسیک Jurassic Park اشاره کرد. مخاطبان جوان‌تر سینما نیز احتمالا نام این آهنگساز را به خاطر ساخت موسیقی متن برای سه قسمت اول از مجموعه فیلم‌های هری پاتر می‌شناسند.

جان ویلیامز و آهنگسازی برای Star Wars؛

جان ویلیامز

انجمن فیلم امریکا به اتفاق آرا یکی از مشهورترین قطعات موسیقی متن او یعنی قطعه‌ای که در سال 1977 میلادی برای موسیقی متن فیلم جنگ ستارگان Star Wars ساخته شده است را به عنوان بهترین موسیقی متن سینمای امریکا در تمام دوران‌ها انتخاب کرده است. در واقع به همان اندازه که نام جرج لوکاس به عنوان کارگردان فیم جنگ ستارگان شناخته شده است، او نیز به خاطر ساخت موسیقی متن Star Wars مشهور است. او تاکنون موفق شده است تا به خاطر ساخت موسیقی فیلم برای 5 فیلم مختلف جایزه‌ی اسکار بهترین موسیقی متن را نصیب خود کند.

ویلیامز و موسیقی متن فهرست شیندلر ؛

جان ویلیامز

البته شهرت و اعتبار موسیقی متن ویلیامز در فیلم‌ها و دنیاهای فانتزی چون جهان جنگ ستارگان Star Wars نباید به این تصور غلط دامن بزند که برای شنیدن بهترین کارهای این آهنگساز هنرمند حتما مجبور هستیم تا به تماشای فیلم‌های فانتزی یا ماجراجویانه بنشینیم. تاریخ سینما را که ورق می‌زنیم نام او را در تیتراژ برخی از تأثیرگذارترین فیلم‌های این هنر مردمی نیز مشاهده می‌کنیم. آثاری همچون فهرست شیندلر Schindler’s List،‌ نجات سرباز رایان Saving Private Ryan و Munich مشتی از نمونه کارهای جدی هستند که موسیقی متن شنیدنی آن‌ها توسط  ویلیامز ساخته شده است.

جان ویلیامز و الهام از موسیقی متن پلنگ صورتی ؛

آهنگ های جان ویلیامز

جان ویلیامز با اینکه آهنگسازی صاحب سبک و جریان‌ساز در عرصه‌ی موسیقی متن محسوب می‌شود، اما هیچ وقت خود را در چارچوب ژانری تکراری محبوس نمی‌کند و در میان کارنامه‌ی پرتعداد این آهنگساز کارهای متفاوت و ژانرهای متنوع نیز کم دیده و شنیده نمی‌شوند. برای مثال او برای ساخت موسیقی متن اگه می‌تونی منو بگیر! Catch me If you can از ژانر موسیقی جاز بهره‌ی فراوانی برده است تا از این طریق به مانچینی آهنگساز موسیقی متن مشهور کارتون پلنگ صورتی نیز ادای دینی کرده باشد.

جان ویلیامز و همکاری با یو یو ما ؛

جان ویلیامز

او با اینکه نام خود را بیشتر از 50 بار در جوایز معتبر موسیقیایی به عنوان نامزد دریافت جایزه یا برنده شنیده است، اما هیچ ابایی از همکاری با سایر هنرمندان ندارد. نمونه‌ی موفقی از این همکاری‌های ساخت موسیقی متن برای فیلم خاطرات یک گیشا Memories of a Geisha است که ویلیامز موسیقی متن آن را با همکاری یو یو ما YO-YO Ma و Itzhak Perlman خلق کرده است.

یک عمر آهنگسازی برای استیون اسپیلبرگ؛

جان ویلیامز

یکی از نکات جالب کارنامه‌ی کاری او  همکاری مستمر و بدون وقفه‌ی این آهنگساز نابغه با استیون اسپیلبرگ کارگردان امریکایی است. دوستی و همکاری حرفه‌ای ویلیامز با اسپیلبرگ به حدی است که برای تمام فیلم‌های اسپیلبرگ آهنگسازی کرده است، البته با قید چند استثنای انگشت‌شمار؛ برای مثال فیلم دوئل که اولین فیلم استیون اسپیلبرگ به حساب می‌آید و دومی فیلم رنگ بنفش The Color Purple که آهنگسازی آن بر عهده‌ی کوئنسی جونز، تهیه‌کننده‌ی فیلم بوده است.

اگر پادکست‌ موسیقی متن گپ‌دایو را در سایت ملودایو دنبال کرده باشید،‌ احتمالا خودتان حدس زدید که فیلم Ready Player One یکی دیگر از فیلم‌هایی است که در جریان ساخت آن بخت همکاری استیون اسپیلبرگ با او دست نداده است و اسپیلبرگ برای آهنگسازی این فیلم از آلن سیلوستری کمک گرفته است.

جان ویلیامز و آهنگسازی در سبک نئو رمانتیسم؛‌

جان ویلیامز کیست

منتقدان و کارشناسانی که در حوزه‌ی موسیقی متن توانایی تشخیص سره از ناسره را بدست آورده‌اند، نام نئو رمانتیسم را برای موسیقی های جان ویلیامز انتخاب کرده‌اند، چرا که عموما این آهنگساز تمایل دارد تا از ارکسترهای چندین و چند سازی در ساخت موسیقی متن پروژه‌های سینمایی خود استفاده کند. علاوه بر این در بسیاری از موسیقی‌های ساخته شده به مدد ذهن خلاق او می‌توان نت‌هایی از آهنگسازان عصر طلایی و کلاسیک هالیوود را شنید.

شاید بتوان ادعا کرد که ویلیامز از جمله معدود آهنگسازانی است که موسیقی متن او را حتی مخاطبانی که میانه‌ای با سینما نیز ندارند،‌ شنیده‌اند. چرا که دامنه‌ی کارهای او تنها به سینما محدود نمی‌شود و موسیقی متنی که به رهبری وی برای رقابت‌های المپیک ساخته شده است، هر چهار سال یک مرتبه به همراه نمایش بازی‌های المپیک از تلویزیون برای میلیون‌ها بیننده و شنونده پخش می‌شود.

آثار جان ویلیامز را از لیست بهترین موسیقی های متن تاریخ سینما بشنوید.

 

منبع وب‌سایت last.fm ؛‌

  • علی

    جان ویلیامز آهنگساز محبوب من هست. یک اسطوره ی واقعی. الهام دهنده ی خیلی ها در عرصه موسیقی و سینما.

    پاسخ 1397/07/24