گپ دایو قسمت (33) بررسی موسیقی متن فیلم‌های کینگ آرتور King Arthur (بخش دوم)

استودیو ملودایو - سه‌شنبه، 1 مرداد 1398

پادکست فارسی گپ‌دایو در بخش دوم از پادکست بررسی موسیقی متن فیلم‌های شاه آرتور King Arthur به تاریخ سینما سفر کرده است تا پرونده‌ی روایت‌های سینمایی از اسطوره‌ی شاه آرتور King Arthur را در نیم قرن گذشته ورق بزند. در بخش دوم پادکست فارسی شاه آرتور king Arthur از دریچه‌ی موسیقی متن، فیلم‌های شاه آرتور King Arthur را در دوره‌های مختلف مورد بررسی قرار داده‌ایم و سیر تحول سبک آهنگسازی این فیلم‌ها را در سه دوره‌‎ی کلاسیک، مدرن و پست مدرن مرور کرده‌ایم.

در جدیدترین قسمت پادکست فارسی گپ‌دایو با ما همراه باشید تا از طریق داستان شاه آرتور King Arthur به تاریخ ساخت موسیقی بی‌کلام در سینما سفر کنید.  

 

فایل صوتی و کم‌حجم پادکست گپ دایو:

 

موسیقی متن کینگ آرتور از 1953 تا 2004؛

فیلم شاه آرتور و میکوس روژا؛

موسیقی متن شاه آرتور

«شوالیه‌های میزگرد» در سال 1953 میلادی به کارگردانی ریچارد تروپ در ژانر تاریخی-حماسی ساخته شد. موسیقی متن این فیلم اثر میکوس روژا است. روژا آهنگسازی شناخته شده در ژانر حماسی است، موسیقی او بعدها در فیلم‌هایی مثل بن‌هور، پادشاه پادشاهان و ال‌سید به اوج نبوغ خود رسید. او برای نوشتن موسیقی متن هشتاد دقیقه‌ای شاه آرتور شش هفته زمان گذاشت. ریتم‌های جسورانه، صدای سازهای بادی، ارکستر قوی، تنوع تم-از تم شاه آرتور گرفته تا ریتم شاد و پرهیاهو لانسلوت و آکوردهای مرموز Holy Grail-از ویژگی‌های موسیقی شاه آرتور هستند.

موسیقی روژا اکشن و هیجان‌انگیز است و در قطعه «First Battle» موتیف‌هایی استفاده شده که بعدها منبع الهام آهنگسازان فیلم‌های اسطوره‌ای شد. در بعضی صحنه‌ها موسیقی رقص‌های درباری شنیده می‌شوند. قطعه «Distant thoughts/dreams» یکی از آهنگ‌های برجسته این فیلم است که می‌توان گفت شهرتی به اندازه موسیقی متن بن‌هور دارد. میکوس روژا در این فیلم و دیگر آثارش هوش و نبوغ خود را در زمینه موسیقی حماسی به نمایش می‌گذارد. قطعه «Holy Grail/Final» صدای کُر آسمانی مخاطب را در شوری معنوی غوطه‌ور می‌سازد و گوش دادن به آن حس به اوج رسیدن را به بیننده منتقل می‌کند.

فیلم شاه آرتور و جری گلداسمیت؛

موسیقی متن شاه آرتور

«اولین شوالیه» در سال 1995 میلادی به کارگردانی جری زاکر و با بازی شان کانری، ریچارد گی‌یر و جولیا اورموند ساخته شد. موسیقی متن این فیلم اثر جری گلداسمیت است. زاکر کارگردان این فیلم به کارهای گلداسمیت علاقه‌مند بود و او را برای ساختن موسیقی متن این فیلم انتخاب کرد «شخصا جری را خیلی دوست دارم و به نظرم بهترین کسی بود که می‌توانست موسیقی متن این فیلم را بسازد.»

«برایم بسیار جذاب بود که موسیقی بسازم و با آن به دل مردم راه پیدا کنم. اولین شوالیه عالی بود چون هم صحنه‌های عاشقانه و باشکوه داشت و هم اکشن.»

موسیقی گلداسمیت مبتنی‌بر لایت‌موتیف است و در بعضی از قطعه‌ها نبوغ او در زمینه موسیقی اکشن نیز نمایان می‌شود. او آهنگساز سبک کلاسیک است و سوئیت‌های زیبایی برای این فیلم ساخت. در قطعه «Promise Me» تم آرتور و لانسلوت با هم می‌آمیزد تا عشق این دو را به گویینور نشان دهد. تم این دو نفر سه نت مشترک دارد و تفاوت آنها در این است که تم لانسلوت جوان پرانرژی و قهرمانانه‌تر و تم آرتور نجیب‌تر، منظم‌تر و متین‌تر است.

یکی از اکشن‌ترین قطعه‌های این فیلم «Escape from the Cave» است. تم عاشقانه این قطعه با صدای فلوت همراهی می‌شود. ناگهان تم لانسلوت و نوایی قهرمانانه شنیده می‌شود زیرا او اسیران خود را می‌کشد و گویینور را نجات می‌دهد. گلداسمیت این صحنه اکشن را با ریتم 5/4 ادامه می‌دهد و صدای گیتار، زیلوفون و هورن به اوج خود می‌رسد. قطعه با فرار عشاق و تم عاشقانه و رمانتیک به پایان می‌رسد. در واقع موسیقی متن اولین شوالیه مهر تأکیدی است بر نبوغ گلداسمیت. تردیدی نیست که موسیقی متن این فیلم جاودانه شدن گلداسمیت را در دنیای موسیقی متن تضمین می‌کند.

فیلم شاه آرتور و آهنگسازی هانس زیمر؛

موسیقی متن شاه آرتور

«شاه آرتور» فیلمی در ژانر حماسی-تاریخی و محصول سال 2004 میلادی به کارگردانی آنتونی فوکوآ است. موسیقی متن این فیلم اثری به‌یادماندنی از هانس زیمر است. موسیقی شاه آرتور هر مخاطبی با هر سلیقه‌ای را تحت تأثیر قرار می‌دهد و در پس‌زمینه ذهن او باقی می‌ماند. قطعه «Do you think I am Saxon» فضایی اکشن دارد. تم اصلی این فیلم که در قطعه‌های «Hold the Ice» و «Another Brick in Hadrian’s Wall» شنیده می‌شود، بیننده را به رؤیای عمیق می‌کشد. بهترین قطعه این آلبوم « Woad to ruin» است.

البته بعضی از منتقدان بر این باورند که موسیقی هانس زیمر در شاه آرتور کلیشه‌ای اما مدرن است و فضایی همانند گلادیاتور در سال‌های قبل و بتمن در آینده دارد. اما در کل می‌توان موسیقی متن این فیلم را یکی از آثار ماندگار و شنیدنی تاریخ سینما دانست.