گپ دایو قسمت (33) بررسی فیلم‌های کینگ آرتور King Arthur (بخش اول)

استودیو ملودایو - سه‌شنبه، 25 تیر 1398

پادکست فارسی موسیقی گپ‌دایو در جدیدترین قسمت بار دیگر به سراغ یکی از فیلم‌های درخواستی مخاطبان پادکست‌های گپ‌دایو رفته‌ است و موسیقی متن مجموعه فیلم‌هایی که در مورد زندگی کینگ آرتور King Arthur به عنوان شخصیتی اسطوره‌ای در تاریخ و فرهنگ انگلستان ساخته شده‌اند را مورد نقد و بررسی قرار داده‌ است.

کینگ آرتور با تمام جلال و جبروتی که در افسانه‌های انگلیسی با آن معروف شده است،‌در سال‌های اخیر به شخصیتی مردمی و تماشاگرپسند در سینمای هالیوود تبدیل شده است و فیلم‌هایی که در سال‌های اخیر با الهام از شخصیت کینگ آرتور King Arthur ساخته شده‌اند، چندان خود را در قید و بندهای واقعیت‌های تاریخی اسیر نکرده‌اند.

در جدیدترین قسمت پادکست فارسی موسیقی گپ‎‌دایو با ما همراه باشید تا با سیر تحول ساخت موسیقی متن فیلم‌های کینگ آرتور King Arthur بیشتر آشنا شوید.  

 

به نظر شما موسیقی هایی که در این قسمت شنیدید چه تاثیری در شکل دادن به شخصیت "شاه آرتور"  داشته است؟

نظرتان را در  پایین همین مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

 

 

فایل صوتی و کم‌حجم پادکست گپ دایو:

 

شاه آرتور: افسانه شمشیر (King Arthur: Legend of the Sword)؛

موسیقی متن فیلم‌های کینگ آرتور King Arthur

شاه آرتور: افسانه شمشیر فیلمی در ژانر حماسی-فانتزی به کارگردانی گای ریچی محصول سال 2017 است. این فیلم اقتباسی آزاد از افسانه‌های مربوط به شاه آرتور بوده و در آن چارلی هونام، جود لا، آسترید برژه-فریسبه و جایمن هانسو نقش‌آفرینی کرده‌اند. گای ریچی که تحصیلات آکادمیکی در زمینه فیلمسازی ندارد بیشتر برای فیلم‌های قاپ‌زنی، شرلوک هولمز، راک‌ان‌رولا، قفل، انبار و دو بشکه باروت شهرت دارد و جدیدترین اثر او فیلم علاءالدین با بازی ویل اسمیت است. او در زمینه فیلم‌های گنگستری-خیابانی صاحب سبک بوده و در این فیلم حال‌و‌هوای جدیدی را وارد داستان افسانه‌ای شاه آرتور کرده است.

شاه آرتور در فیلم گای ریچی شباهتی به سلحشوران ندارد و این قضیه با موضوع حماسی داستان در تناقض است. در این فیلم از تکنیک تصویربرداری روی دست و تکنیک تدوین شلاقی با زوم‌ و اسلوموشن‌های مکرر استفاده شده است که تلاش می‌کند تا هیجان فیلم را بیشتر کند. جلوه‌های ویژه فیلم از نقاط قوت آن محسوب می‌شود. فیلم شاه آرتور: افسانه شمشیر را بیشتر می‌توان در زمره فیلم‌های اکشن-سرگرم‌کننده گنجاند. قهرمان‌ها در این فیلم وارد فضای مدرن شده‌اند تا مخاطب امروزی بتواند با آنها همزادپنداری کند اما این تغییر فضای داستان به مذاق طرفداران آثار کلاسیک خوش نیامد و فیلم فروش چشم‌گیری نداشت.

«چرا باید دشمن داشته باشیم وقتی می‌توانیم دوستان خوبی داشته باشیم؟»

موسیقی متن شاه آرتور؛

موسیقی متن فیلم‌های کینگ آرتور King Arthur

موسیقی متن شاه آرتور: افسانه شمشیر توسط آهنگساز انگلیسی-دنیل پمبرتون- ساخته شده است. او ساخت موسیقی برای فیلم‌های مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی، مشاور، هشت یار اوشن، بازیِ مالی، استیو جابز و در ترس را در کارنامه کاری خود دارد.

موسیقی پمبرتون پر از پرکاشن و ترکیبات الکترونیک، بازی با فضای ریتمیک و سازهای وایکینگی است و درست مطابق با سلیقه مخاطب فیلم‌های تجاری ساخته شده است. همانطور که فیلم به موزیک ویدئوهای راک شباهت دارد موسیقی نیز در سبک راک مدرن ساخته شده است.

«همین الان باید روشن شود که آنچه شما و دوستانتان در مورد من فکر می‌کنید، من نیستم.»

موسیقی متن فیلم‌های کینگ آرتور King Arthur

گای ریچی جهان خاص و منحصربه‌فرد خود را خلق می‌کند که در آن همه چیز از جمله موسیقی عجیب‌وغریب است. دنیل پمبرتون هم کسی نیست که از تجربه کردن و استفاده از موسیقی در جایی که بیننده انتظار ندارد، واهمه داشته باشد؛ و این به‌خوبی با فضای سرگرم‌کننده فیلم ریچی همخوانی دارد. وقتی مخاطب موسیقی متن شاه آرتور را گوش می‌دهد کاملا متوجه می‌شود که قرار است فیلمی به کارگردانی گای ریچی را مشاهده کند. موسیقی پرانرژی و صدای وایکینگی با گیتار باس و پرکاشن همگام شده‌اند.

« شما دیگر افسانه نیستید. شما برای اینکه معنای جدیدی ایجاد کنید، دوباره شروع کرده‌اید.»

پمبرتون در موسیقی متن شاه آرتور از صداهای انسانی استفاده کرده که به‌خوبی با سازهای موجود در آن هماهنگ شده و کاملا به‌صورت طبیعی و یکپارچه با بافت موسیقی درهم آمیخته است. استفاده از پرکاشن و صدای سازهای چوبی به خاصیت وایکینگی موسیقی، کمک کرده است. در قطعه «The Legend of Excalibur» نشانه‌های حماسی شنیده می‌شود و یکی از جدی‌ترین قطعه‌های موجود در آلبوم است. موسیقی متن شاه آرتور: افسانه شمشیر، موسیقی سرعتی و پرانرژی با عناصر سلتیک است و طرفداران گای ریچی و دنیل پمبرتون حتما با شنیدن آن لذت خواهند برد.

موسیقی متن فیلم‌های کینگ آرتور King Arthur

«شما در مقابل شمشیر مقاومت می‌کنید اما شمشیر در مقابل شما مقاومت نمی‌کند.»

بخش دوم این پادکست رو از لینک بررسی موسیقی متن فیلم های شاه آرتور ببینید

  • هادی حسینی

    موسیقی متنی که شنیدم حس و حال کلاسیک نداشت و اون فضای حماسیی که باید رو ایجاد نمیکرد،بنظر من هدف اهنگساز بیشتر جذب مخاطب بوده

    پاسخ 1398/05/31