گپ دایو قسمت (37) بررسی موسیقی متن فیلم اینتراستلار Interstellar (بخش اول)

استودیو ملودایو - شنبه، 23 شهریور 1398

پادکست فارسی موسیقی گپ‌دایو که توسط سایت ملودایو تهیه و تولید می‌شود، در قسمت سی و هفتم به سراغ یکی از شاهکارهای موسیقی متن در تاریخ فیلم‌های سینمایی رفته است و موسیقی متن فیلم اینتراستلار Interstellar (میان‌ستاره‌ای) را مورد نقد و بررسی قرار داده است،‌ موسیقی بی‌کلام این فیلم توسط هانس زیمر آهنگساز مشهور سینمای هالیوود ساخته شده است و کارگردانی آن را کریستوفر نولان بر عهده داشته است. برخی از منتقدان سینمایی عقیده دارند،‌ موسیقی متن فیلم اینتراستلار یکی از بهترین موسیقی‌های متنی است که تاکنون در سینما ساخته شده است.

در ادامه با پادکست فارسی موسیقی گپ‌دایو همراه باشید تا با یکی از زیباترین موسیقی‌های بی‌کلام در تاریخ سینما بیشتر آشنا شوید.

 

 

 

فایل صوتی و کم‌حجم پادکست گپ دایو:

 

هانس زیمر، موسیقی متن اینتراستلار و جادوی مخاطبان؛

برای آشنایی بیشتر با سبک آهنگسازی هانس زیمر در فیلم اینتراستلار در ادامه با وب‌سایت ملودایو همراه باشید تا از زبان خود هانس زیمر اسرار آهنگسازی این هنرمند را بشنوید. در مصاحبه زیر هانس زیمر درباره ساخت فیلم اینتراستلار و سیر و سفر کیهانی‌اش با کریستوفر نولان، صحبت می‌کند. هانس زیمر در فیلم اینتراستلار از فضای اکشن ‌محوری که برای چهار فیلم قبلی (سه گانه‌ی بتمن و فیلم تلقین) ساخته بود فاصله گرفته و با استفاده از ساز ارگان فضایی باشکوه خلق کرده است. این ساز که توسط راجر سایر Roger Sayer در کلیسای تاریخی تمپل لندن نواخته شده، توانسته بیکرانگی جهان و احساس از دست دادن را همزمان به بیننده منتقل کند. در ساخت موسیقی متن این فیلم از 34 ساز زهی، 24 ساز بادی و چهار پیانو استفاده شده و شصت مرد برای گروه کُر با هانس زیمر همکاری کرده‌اند. زیمر با تنظیم فاصله میکروفن از دهان خواننده‌ها توانسته به صداهای جدید برسد. نولان در ساخت فیلم‌هایش جلوه‌های ویژه را برای کمک به روایت داستان به کار می‌برد و در این فیلم واقعی‌ترین تصویر از نجوم و فیزیک را (از منظر یافته‌های علمی) ارائه کرده است.

استفاده از ساز ارگان در فضایی علمی-تخیلی واقعا غیرمنتظره بود.

بررسی موسیقی متن فیلم اینتراستلار Interstellar

دقیقا. چون من می‌خواستم مخاطبان چیزی را تجربه کنند که تا به حال جایی نشنیده‌اند. برای من خیلی جذاب است که بیننده تا زمان دیدن فیلم نداند چه چیزی در انتظارش است. می‌خواستم بعد از تمام شدن فیلم او از خود بپرسد:‌ «این چی بود؟».

این پنجمین همکاری شما و نولان است، روند کار معمولا چگونه است؟

بررسی موسیقی متن فیلم اینتراستلار Interstellar

نباید در این مورد حرفی بزنم چون حتما کریس مرا می‌کشد ...کریس نولان به شدت متفکر و آگاه است. من در استودیو فضایی راک‌اند‌رول و دوستانه درست کرده‌ام. همانطور که می‌دانید آهنگسازان موسیقی را می‌سازند و دیگران اجرا می‎کنند؛ در کل همه با هم یک گروه هستند، بنابراین وقتی نولان می‌خواهد برایش آهنگ بسازم در واقع وارد این گروه راک‌اندرول مآب شده است. عده‌ای می‌پرسند: «چطور این همه موسیقی خوب برای نولان می‎سازی؟» جوابش بسیار ساده است و برمی‌گردد به نوع همکاری ما با هم. ما عقایدمان را بهم می‌گوییم مثلا او در مورد موسیقی اظهار نظر می‌کند و من در مورد داستان فیلم پیشنهاد می‌دهم.

 در مورد اینتراستلار در همان جلسات اول متوجه شدیم چه چیزی می‌خواهیم. ما ایده عجیب و غریبی داشتیم و فقط باید از طریق تجربه به آن دست پیدا می‌کردیم. تصمیم گرفتیم از یک طرف با ساز ارگان و سازهای زهی و از طرف دیگر با پیانو و سازهای بادی کار کنیم. اینکه چه کسی ارگان را بنوازد نیز بحثی جداگانه بود که کریس کلیسای تمپل را پیشنهاد داد.

این گوشه‌ای از نوع همکاری شما با هم است؟

بررسی موسیقی متن فیلم اینتراستلار Interstellar

در مورد همکاری‌مان می‌توانم بگویم دقیقا شبیه داشتن یک گروه موسیقی است. بله، من نت‌ها را می‎نویسم، سعی من این است که فضایی مهیا کنم که کریس به راحتی بتواند ایده‌ها و نظراتش را با من درمیان بگذارد. وقتی کسی در مورد ایده‌اش صحبت می‌کند، شاید در نگاه اول خوب و عالی به نظر نرسد، اما با همفکری و مشارکت می‎توان به تبدیل به ایده‌ای خارق‌العاده شود. کریس هم برای من فضایی مهیا می‌کند که ذهنم فقط به فرایند فیلمسازی و چارچوب آن محدود نشود.

در این فیلم، نولان فقط یک صحنه را به شما داد و خواست موسیقی متن را بسازید، درست است؟

بررسی موسیقی متن فیلم اینتراستلار Interstellar

دقیقا. او اصلا در مورد داستان فیلم با من صحبت نکرد. او در ایسلند مشغول فیلمبرداری بود و من همزمان در حال آهنگسازی. خودم را در آپارتمانم در لندن حبس کرده بودم و نه جایی می‌رفتم نه کسی را می‌دیدم، انگار در فضا و جایی دور از جهان بودم. من فقط باید روی این ایده‌ها کار می‌کردم، او صحنه‌هایی را پشت تلفن برایم توصیف می‎کرد و من برای آنها موسیقی می‌ساختم. یادم می‌آید در صحنه‌ای به کریس گفتم:‌ «زمان‌بندی خیلی در این کار مهم است. نمی‌توانم بر اساس حدس و گمان آهنگ بسازم. فکر نمی‌کنی که باید فیلمنامه را به من بدهی؟» او گفت نه چون کار روی این فیلمنامه زمان زیادی برده و من بسیار روی آن حساسم. فقط موسیقی متن را بساز بعد زمان آن‌ را تنظیم می‌کنیم. من موسیقی را ساختم و برایش فرستادم و از او پرسیدم «خب چطور بود؟» او گفت موسیقی تو کاملا از همه نظر با صحنه هماهنگ بود. دیروز هم گفتم من و تو از نظر حس و حال زمان‌بندی کاملا شبیه هم هستیم.

  • رضا

    من با این فیلم زندگی می کنم :) وای چه آهنگی. راستی من از سرویس اشتراک ویدیو و پست سایت ستاره اطلاعات برای نشر و کسب درآمد استفاده می کنم فکر می کنم اگر مایل بودی این سایت بهتر از آپارات هست و بدون شرایط می توانید فعالیت و کسب درآمد کنید. ستاره اطلاعات informationstar.ir از پست شما و ویدیو که آماده کرده بودید لذتتتتتتتتتتتتتتتتتت بردم

    پاسخ 1398/06/30
    • وب سایت ملودایو

      با سلام خیلی ممنون از لطف و پیشنهاد شما حتما پیشنهاد شما توسط واحد فنی پیگیری خواهد شد.

      1398/06/31
  • سعید

    در مورد موسیقی متن فیلم های عاشقانه مثل love story هم صحبت کنید. ممنون

    پاسخ 1398/06/23