گپ دایو قسمت (36) بررسی موسیقی متن فیلم های گودزیلا

استودیو ملودایو - سه‌شنبه، 12 شهریور 1398

پادکست فارسی موسیقی گپ‌دایو در جدیدترین قسمت این برنامه به سراغ فیلم‌ های گودزیلا و موسیقی متن هیجان‌برانگیز این مجموعه فیلم‌ها رفته است. گودزیلا بیش‌تر از شصت سال است که در نسخه‌های مختلف بر پرده‌های سینمایی ظاهر می‌شود،‌ این شخصیت افسانه‌ای در طول زندگی پر فراز و نشیب خود خاطرات بسیاری را برای طرفداران نقش‌های غیر واقعی در سینما خلق کرده است. اما رمز موفقیت داستان گودزیلا در چیست که هنوز بعد از گذشت چندین دهه فیلم‌های سینمایی گودزیلا با سرمایه‌گذاری‌های چند صد میلیون دلاری استودیوهای هالیوودی ساخته می‌شود و در گیشه نیز در فهرست فیلم‌های پرفروش قرار می‌گیرد؟

با ما در جدیدترین قسمت پادکست موسیقی گپ‌دایو همراه باشید.  

 

فایل صوتی و کم‌حجم پادکست گپ دایو:

 

فیلم سینمایی گودزیلا 1954 ؛ 

این فیلم در ژانر علمی-تخیلی به کارگردانی ایشیرو هوندا Ishirō Honda و محصول کشور ژاپن است. آهنگسازی فیلم گودزیلا را آکیرا ایفوکوبه Akira Ifukube بر عهده داشته است. بعد از اینکه هوندا این فیلم را ساخت، ده‌ها دنباله‌ی سینمایی از آن تولید شد که مهم‌ترین و قابل‌توجه‌ترین آنها دو فیلم آمریکایی محصول سال‌ها 1956 و 1998 میلادی بودند. فیلم گودزیلا در سراسر دنیا مورد توجه مخاطبان و منتقدان قرار گرفت اما در کشور ژاپن محبوبیت ویژه‌ای دارد چرا که یادگار دورانی است که ترس‌ از اتفاقات بعد از بمب هسته‌ای بزرگ‌ترین وحشت آنها بود. اگرچه این هیولا بعدها مورد تقلید و حتی تمسخر قرار گرفت اما در واقع تجسم جدی ترس از اشعه‌ای را نمایان می‌کرد که برای ژاپنی‌ها کاملا آشنا بود. این جانور امکان ابداع ژانر جدیدی از فیلم‌های علمی-تخیلی را در سینما ایجاد کرد و حتی هالیوود نیز از این ژانر جدید اقتباس کرد.

موسیقی متن ایفوکوبه به‌ عنوان موسیقی که روایتگر جنگ این موجود عظیم‌الجثه و ماجراهای تخیلی آن است برای همیشه در ذهن دوستداران فیلم‌های علمی-تخیلی ماندگار شده است. موسیقی متن این فیلم شاهدی بر نبوغ ایفوکوبه است. موسیقی گودزیلا تمی قهرمانانه و تراژیک دارد، موسیقی حجیم ارکسترال با صداهای کُر، ترکیب‌های خلاقانه برای تولید جلوه‌های صوتی فیلم و استفاده از سازهای آکوستیک برای ایجاد نعره‌ی گودزیلا از ویژگی‌های مهم موسیقی متن این فیلم هستند. در موسیقی از مارش‌‌های نظامی ارتش که با ترومپت نواخته می‌شود و سازهای زهی نیز استفاده‌ی تأثیرگذاری شده است.

فیلم سینمایی کینگ‌کونگ علیه گودزیلا 1962؛

موسیقی متن فیلم های گودزیلا

در سال 1962 میلادی هوندا این فیلم را با مضمون «هیولا علیه هیولا» ساخت. در موسیقی متن این فیلم نیز ایفوکوبه با استفاده از مارش‌‌های نظامی که در خلال آن تم اصلی کینگ‌کونگ شنیده می‌شد، موسیقی خارق‎العاده‌ای خلق می‌کند. در یکی از قطعه‌های این فیلم از صدای غرش ببر و شیر برای ایجاد جلوه‌های صوتی استفاده شده است.

در فیلم‌های دهه شصت گودزیلا با استفاده از دستکشی که با رزین زبر شده بود و ترکیب صدای آن با کونترباس، صدای نعره گودزیلا ایجاد شده است.

فیلم سینمایی گودزیلا 2014؛

موسیقی متن فیلم های گودزیلا

در سال 2014 میلادی فیلمی به کارگردانی گرث ادواردز و آهنگسازی الکساندر دسپلت ساخته شد که محصول استودیو فیلمسازی برادران وارنر و لجندری پیکچرز بود. به گفته منتقدان موسیقی متن این فیلم خوب است اما پا از کلیشه‌ها فراتر نگذاشته و چیز جدیدی برای ارائه ندارد. تم اصلی قدرت و سیاهی لازم برای دنیای مرموز این فیلم را دارد. در موسیقی آغازین فیلم سازهای زهی با قدرت می‌نوازند و عظمت این موجود عجیب را بیان می‌کنند.

قطعه «The Power Plant» پیچیده‌ترین آهنگ این آلبوم است و در آن وحشت، تنش، ملودی زیبا و فریاد خشمگین سازهای زهی نهفته است. قطعه «Back to Janjira» کاملا ژاپنی است و مثل ارتش این کشور بی‌رحم و صریح عمل می‎کند. دسپلت با استفاده از فریاد طرفداران رولینگ‌استون در کنسرت این گروه و تلفیق آن با صدای در زنگ‌زده ماشین و صفحه درامز صدای غرش گودزیلا را خلق کرده است. در کل موسیقی ساخته شده توسط دسپلت دقیق و زیباست و خشونت و عظمت در آن حس می‌شود.

فیلم سینمایی گودزیلا: سلطان هیولاها 2019؛

موسیقی متن فیلم های گودزیلا

در سال 2019 سلطان هیولاها به کارگردانی مایکل دووگرتی و آهنگسازی بیر مک‌کرری ساخته شد. در موسیقی متن این فیلم برای هر چهار هیولایی که در داستان ظاهر می‌شوند تم مخصوصی ساخته شده است. آلبوم با قطعه‌ای پرهیجان و دراماتیک که صدای سازهای برنجی در آن به وضوح شنیده می‌شوند و یادآور عظمت هیولا است، شروع می‌شود. سپس صدای سازهای زهی سریع با صدای سازهای برنجی و ووکال‌های قدرتمند ترکیب می‌شوند. در موسیقی متن این فیلم موسیقی ژاپنی (کُر و سازهای کوبه‌ای) به وضوح شنیده می‌شود و موسیقی حماسی و رزمی ژاپنی با اکشن هالیوودی ترکیب شده است. در بعضی از قطعه‌های این آلبوم صدای پرتنش و سریع سازهای زهی و برنجی به اوج خود رسیده و با صحنه‌های اکشن همراه شده و هیجان و اضطراب لازم را به مخاطب منتقل می‌کنند.

در کل کار مک‌برری بسیار عالی است. در موسیقی متن گودزیلا: سلطان هیولاها، هر کدام از هیولاها تم خاص خود را دارند و ردپایی از تم‌های موسیقی کلاسیک آنها نیز در موسیقی شنیده می‌شود و این از نقاط قوت موسیقی متن این فیلم است. آهنگساز با هوشمندی بسیار ترس و حس دراماتیک را به بیننده منتقل می‌کند.

  • هادی حسینی

    سلام،ممنون از زحماتتون توی این پادکست حرف از اهنگسازی بازی شد،اگه امکانش هست از موسیقی بازی world of Warcraft صحبت کنید خیلی باحاله،راستی فیلمش هم هست.

    پاسخ 1398/06/16
    • وب سایت ملودایو

      سلام خیلی ممنون از پیشنهادتون، خوشبختانه world of Warcraft اولین موسیقی متنی بود که در قالب پادکست‌های گپ‌دایو در سایت ملودایو بررسی قرار گرفته است، برای مشاهده یا شنیدن این پادکست می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید:‌ https://melodive.com/Blog/Article/14 با سپاس از شما

      1398/06/20