گپ دایو قسمت (37) بررسی موسیقی متن فیلم اینتراستلار Interstellar (بخش دوم)

استودیو ملودایو - شنبه، 30 شهریور 1398

پادکست فارسی موسیقی گپ‌دایو در بخش دوم از قسمت سی و هفتم و در ادامه‌ی نقد و بررسی موسیقی فیلم اینتراستلار، هنرمندی‌های هانس زیمر در آهنگسازی این فیلم را با توجه به همکاری‌های کریستوفر نولان و هانس زیمر مورد توجه قرار داده است تا مشخص شود کارگردان در خلق موسیقی متن شاهکارهای سینمایی چه نقشی ایفا می‌کند؟ در بخش دوم از پادکست فارسی موسیقی گپ‌دایو واقعیت‌های جذابی از نحوه‌ی ساخت فیلم اینتراستلار به کارگردانی کریستوفر نولان و موسیقی متن این فیلم به آهنگسازی هانس زیمر را گلچین کرده‌ایم.

این پادکست در 3 بخش آماده شده است که در پایین همین مطلب سایر بخش ها قرار داده شده اند.

در ادامه با پادکست فارسی موسیقی گپ‌دایو همراه باشید تا داستان ساخت یکی از زیباترین موسیقی‌های بی‌کلام در تاریخ سینما را ببینید و بشنوید.  

 

 

 

گپ دایو قسمت (37) بررسی موسیقی متن فیلم اینتراستلار Interstellar (بخش اول)

 

موسیقی متن اینتراستلار و آهنگسازی هانس زیمر(2014)؛‌

اینتراستلار یک تجربه سینمایی موفق است که هم از نظر بصری و هم موسیقی کاری بی‌نظیر محسوب می‌شود.  موسیقی هانس زیمر با تصاویر چشم‌نواز فیلم درهم می‌آمیزد و لحظاتی فراموش‌نشدنی برای مخاطب ایجاد می‌کند. نه تنها موسیقی متن اینتراستلار تکمیل کننده تصاویر است بلکه تصاویر نیز در غنی‌تر شدن موسیقی متن تأثیر دارند. هر قطعه از این آلبوم حس نوستالژی را در بیننده بیدار می‌کند. صحنه‌های فیلم نیز بسیار تأثیرگذار و زیبا هستند و با هر بار گوش دادن به موسیقی، تصاویری به یاماندنی در ذهن تداعی می‌شوند. فضای ذهنی نولان و زیمر بسیار به هم نزدیک است و آنها کار یکدیگر را تکمیل می‌کنند.

«موسیقی اینتراستلار و صحنه‌های فیلم همزمان ساخته شده‌اند و جدایی‌ناپذیرند.»

بررسی موسیقی متن فیلم اینتراستلار

هانس زیمر در سه قطعه ابتدایی این آلبوم فضای خیالی داستان را می‌سازد، او آسمان، ستاره‌ها، اقیانوس‌ها و زندگی را ترسیم می‌کند؛ و با این مقدمه به سراغ ساز ارگان می‌رود که حیات و ممات موسیقی فیلم اینتراستلار به آن وابسته است. موسیقی در ابتدا نرم و آرام است و کمی حس غم و تنهایی را القا می‌کند. قطعه «Day One» مانند گوش دادن به صدای ضربان قلب بعد از روزهای تنهایی است. موسیقی متن اینتراستلار مثل یک اپرای فضایی است که در آن به بیننده گفته می‌شود که چه پاسخ عاطفی باید نشان دهد و چه زمانی باید وحشت‌زده شود.

«قبل از اینکه نولان فیلم را بسازد، تم اصلی را با هم ساختیم. زبانمان را پیدا کرده بودیم و حضور پیانو و ارگان و ساز بادی چوبی برایمان بسیار مهم بود.»

اضافه کردن صدای آرام آب در بعضی قطعه‌ها کاملا هوشمندانه است و حالتی آرام و رؤیاگونه القا می‌کند. آهنگ‌های ابتدایی آلبوم نشان‌دهنده بی‌کرانگی و دور از دسترس بودن فضا است. قطعه «Stay» اولین قطعه نفس‌گیر این آلبوم است. قطعه «Mountain» با صدای تیک‌تاک، هیجان را بالا می‌برد و مخاطب را در انتظار لحظه وقوع حادثه‌ای می‌گذارد. زیمر با استفاده از تکنیک تیکینگ کلاک در این قطعه حس اضطراب و انتظار را بالا می‌برد و همچنین اخلاف زمانی بین سیاره و زمین را با صدای تیک‌تاک ساعت به مخاطب یادآوری می‌کند.

«کریس گفت بهتر نیست راهی برای ترکیب نسبیت، کوانتوم و زمان پیدا کنیم؟ بعد خندید و ادامه داد خب من کنار می‌کشم و فقط این حس را در تو ایجاد می‌کنم، بقیه کارها با خودت است.»

بررسی موسیقی متن فیلم اینتراستلار

موسیقی هفتادو‌دو دقیقه‌ای فیلم، تجربه سفر به فضا و رویارویی با جهانی ناشناخته را به مخاطب القا می‌کند. زیمر در قطعه «Coward» هنرمندانه بیننده را از دنیای واقعی جدا کرده و او را در جهانی که خلق کرده است، غوطه‌ور می‌سازد. صدای ارگان در اوج زیبایی بالا و بالاتر می‌رود و قطعه‌ای بی‌نظیر خلق می‌کند. در این قطعه تمرکز روی بخش آرام موسیقی است و صدای ارگان با تصاویر به شکل اعجاب‌انگیزی تلفیق می‌شود.

قطعه «No need to come back» غمگین‌ترین موسیقی این آلبوم است و حس دلتنگی عمیقی را دربردارد. فیلم اینتراستلار ماهیتی غم‌زده و متفکرانه دارد و این قطعه به حس و حال اصلی فیلم دامن می‌زند. موسیقی متن اینتراستلار حتی بعد از اتمام فیلم در ذهن طنین‎انداز است.

«نکته جالب در مورد موسیقی متن اینتراستلار این است که می‌توانید نگاهی شاعرانه به علم داشته باشید.»

در موسیقی اینتراستلار هم‌خوانی سازهای بادی چوبی، پیانوها، هارپ و ماریمباها فضایی مبهم و رؤیاگونه ایجاد می‌کند که در آن اشیا تا ابد در فضا می‌چرخند و شانسی برای نجات ندارند و این فیلم نیز در مدار ذهن مخاطب تا ابد می‌چرخد.

برگرفته از وب‌سایت soundtrackdreams.com ؛