پادکست گپ‌دایو (8) بررسی موسیقی فیلم تایتانیک Titanic

استودیو ملودایو - سه‌شنبه، 30 مرداد 1397

پادکست فارسی گپ‌دایو،‌ از پادکست های فارسی در زمینه موسیقی متن و تدوین است که با ساخت پادکست امکان آشنایی با زیباترین موسیقی‌های فیلم را برای مخاطبان فراهم می‌کند.  

کمتر سینمادوستی را پیدا می کنید که خاطره ای از فیلم تایتانیک نداشته باشد و با  موسیقی تایتانیک زندگی نکرده باشد،  همگی ما داستان  تایتانیک را از حفظیم اما داستان  موسیقی_متن تایتانیک را چطور؟
شما هم اگر علاقه مند به  موسیقی متن تایتانیک هستید با ما همراه باشید. در پادکست گپ‌دایو نقد و بررسی موسیقی متن فیلم تایتانیک با مراحل ساخت موسیقی متن برای این فیلم توسط جیمز هورنر آهنگساز امریکایی آشنا خواهید شد و به جزئیات همکاری جیمز کامرون کارگردان فیلم تایتانیک با هورنر به عنوان آهنگساز این اثر پی خواهید برد. 

پادکست گپ‌دایو نقد و بررسی موسیقی متن فیلم تایتانیک تلاشی است تا کارگردانان،‌ تدوینگران،‌ آهنگسازان، دانشجویان و علاقه‌مندان سینما از منظری تازه فیلم سینمایی تایتانیک را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند و مشتاقان نواهای شنیدنی با مراحل ساخت یکی از پرفروش‌ترین آلبوم‌های موسیقی متن دنیا آشنا شوند.  

 

فایل صوتی و کم‌حجم پادکست گپ دایو:

 

فیلم تایتانیک به کارگردانی جیمز کامرون در سال 1998 ساخته شد و توانست فروشی یک میلیاردی داشته باشد و رکورد فروش فیلم بن‌هور را بشکند. جیمز کامرون در این فیلم واقعه تاریخی غرق شدن تایتانیک را با داستانی عاشقانه ترکیب کرده که ستاره‌های آن لئوناردو دی‌کاپریو و کیت وینسلت هستند و با پرداختن به جزئیات و کنار هم قرار دادن همه جنبه‌ها قدم به قدم مخاطب را به سمت فاجعه غرق شدن تایتانیک پیش می‌برد. در این فیلم کامرون سال‌ها بعد از ساختن Aliens دوباره با جیمز هورنر همکاری کرد تا یکی از بهترین موسیقی‌های متن فیلم ساخته شود و صحنه‌های تایتانیک با موسیقی بی‌نظیر هورنر تا ابد در ذهن مخاطبان نقش ببندد. این فیلم توانست یازده جایزه اسکار را نصیب خود کند. از دیگر آثار مطرح کامرون می‌توان به فیلم آواتار، ترمیناتور (نابودگر) و رامبو اشاره کرد.

فیلم تایتانیک و هنرنمایی کیت وینسلت؛‌

نقد و بررسی موسیقی فیلم تایتانیک Titanic

کیت وینسلت بازیگر و خواننده متولد 1975 اهل انگلستان که در فیلم تایتانیک نقش رز را بازی کرده است. با اینکه کیت در تست اولیه بازیگری نظر کامرون را جلب کرد اما جیمز کامرون از دادن نقش به او چندان مطمئن نبود. روزی کیت با کامرون تماس گرفت و گفت: «من رز هستم! نمی‌فهمم چرا هنوز از بقیه تست بازیگری می‌گیرید!» پشتکار و استعداد او کارگردان را مجاب کرد تا نقش رز را به او بدهد و به جرأت می‌توان گفت که یکی از بهترین انتخاب‌های تاریخ سینما بوده است. او در صحنه‌های فیلمبرداری در آب، قبول نکرد که لباس مخصوص گرم شدن در آب را بپوشد و در تمام آن صحنه‌ها واقعا می‌لرزد.

کیت وینسلت قبل از تایتانیک در فیلم‌های «موجودات آسمانی» و «عقل و احساس» بازی کرده بود اما نقشش در تایتانیک او را به شهرت رساند و استعدادش را نشان داد. کیت تا کنون شش بار نامزد جایزه اسکار، ده بار نامزد جایزه گلدن‌گلوب و هفت بار نامزد جایزه بفتا شده که در نهایت برای بازی در فیلم «کتاب‌خوان» توانست اسکار بهترین نقش اول زن را دریافت کند. او همچنین برنده دو جایزه گلدن گلوب و دو جایزه بفتا شده است.

تایتانیک و آهنگسازی جیمز هورنر؛

موسیقی متن تایتانیک ساخته جیمز هورنر پرفروش‌ترین آلبوم موسیقی متن بی‌کلام است و تا کنون سی میلیون نسخه از آن فروخته شده است. او با تبحرش در ساخت موسیقی دراماتیک و سلتیک توانست موسیقی متنی فراموش‌نشدنی خلق کند که برای سال‌ها در ذهن مخاطب ماندگار شود. سبک موسیقی تایتانیک، New age است اما در پس‌زمینه آن موسیقی سلتیک جریان دارد، همچنین این موسیقی درامایی است که مونوتن نیست و یک روند را پی نمی‌گیرد و همانند موج دریا اوج و فرودهای زیادی دارد.

در موسیقی متن تایتانیک استفاده از دو المان به وضوح دیده می‌شود، یکی به کار بردن سازهای اسکاتلندی که نشان دهنده قومیت مسافران کشتی است و دیگری استفاده از کُر که تأکیدی بر دراماتیک و احساسی بودن داستان دارد.

موسیقی فیلم تایتانیک؛

نقد و بررسی موسیقی فیلم تایتانیک Titanic

ایده رومنس و تراژدی در موسیقی متن تایتانیک جریان دارد. برای مثال در قطعه شروع‌کننده فیلم که سوپرانوی سیسل، خواننده نروژی شنیده می‌شود، علاوه بر نشان دادن ویژگی قومی داستان، بار رومنس ماجرا نیز بسیار تأثیرگذار است. قطعه Distant memories موسیقی آرامش‌بخشی است که فضای دریا را یادآوری می‌کند. در قطعه Southampton که نام بندر مقصد تایتانیک است، موسیقی الکترونیک، کُرهای الکترونیک و صدای درام شنیده می‌شود.

در قطعات Leaving port و Take her to sea Mr Morduch میل مدرن بودن کامرون و عشق هورنر به سبک رمانتیک به خوبی حس می‌شود و با سازهای مدرن و الکترونیک حس عاشقانه را منتقل می‌کند. قطعه Rose کاملا رمانتیک است و با صدای کُر سیسل و خوانندگی سلن دیون اجرا می‌شود. این قطعه جلوه‌گر نبوغ هورنر در ساخت ملودی است و جایزه اسکار را برایش به ارمغان آورد. او هم برای موسیقی متن تایتانیک و هم برای موسیقی تیتراژ برنده اسکار شد.

در قطعه Hard to Starboard که مربوط به صحنه برخورد تایتانیک با کوه یخ است، برای نشان دادن تباهی و مرگ کشتی، با صدای کوبیده شدن چکش به سندان و همچنین صدای تپش قلب، حس اضطراب و نگرانی به مخاطب منتقل می‌شود. استفاده از تکنیک پیانو و فورته، بیانگر اوج و فرودهای تایتانیک با موسیقی است.

قطعه Unable to stay unwilling to leave تم آغازین را زنده می‌کند و با استفاده از ساز سلتیک عشق آتشین و داستان رمانتیک شخصیت‌ها را دوباره برای مخاطب بازگو می‌نماید. در قطعات The sinking و Death of Titanic پیانو به همراه صدای کُر برای تایتانیک مرثیه‌خوانی می‌کند و علاوه‌بر تشییع تایتانیک، یادآور عشق جک به رز است. تم اصلی این قطعات، استرس است که با ضربه‌های پرکاشن و فضاهای برگشتی ارکسترال و سینتی‌سایزر اجرا می‌شود. در این قطعات، ملودی اصلی گهگاه شنیده می‌شود و دوباره فضای استرس غالب می‌گردد. این دو قطعه اشتراکاتی با سایر کارهای هورنر دارد.

قطعه A promise kept موسیقی غمگین، سرد و اندوهناک که با صدای سیسل ترکیب شده و روایتگر جدایی دو عاشق است. A life so changed موسیقی وداع با تایتانیک و اندوه عشق است. ترکیب خوب صداگذاری و تدوین در تمام صحنه‌های تایتانیک دیده می‌شود.

قطعه An ocean of memories یکی از بهترین آثار هورنر است که در آن ترومپت سولو نواخته می‌شود. ملودی قطعه Hymn to the sea به نوعیست که کاملا یادآورد دریا و غرق شدن است.

موسیقی تایتانیک با وجود گذشت سال‌ها از ساخت فیلم همچنان در فهرست لذت‌بخش‌ترین موسیقی‌های متن است و قدرت آهنگساز در همراهی با زیباترین تصاویر فیلم را نشان می‌دهد.

  • وب سایت ملودایو

    سلام علی عزیز خیلی ممنون که پادکست‌های گپ‌دایو را دنبال می‌کنید و خاطرات شیرین سینمایی خود را با ما و مخاطبان ملودایو به اشتراک می‌گذارید. با سپاس

    پاسخ 1398/12/08
  • ali

    با سلام به امید و کیارش عزیز باید سپاسگذاری کنم از زحمات شما برای این پادکست بسیار زیبا. واقعا خاطرات گذشته را زنده کردید. باید بگم ما دهه شصتی ها عشق را با دو چیز فهمیدیم یکی با شعرهای عاشقانه (مثل لیلی و مجنون فرهاد و شیرین و...) و یکی هم با فیلم تایتانیک. باز هم سپاسگذارم از شما لطفا درباره آهنگساز کلاسیک Tchaikovsky هم پادکست بسازید.با تشکر فراوان.

    پاسخ 1398/12/03
  • سیمین

    این فیلم عاشقانه هیچ وقت کهنه نمیشه مخصوصا موسیقی متن فیلم تایتانیک که همیشه و همیشه در ذهن میمونه . مگه میشه کسی این موسیقی با هنرمندی جیمز هورنر و سلندیون رو دوست نداشته باشه . به حق که لایق پرفروش ترین شدن هم هست

    پاسخ 1397/09/13
  • نیما

    خیلی پادکست جالبی بود همه ی ما با فیلم تایتانیک خاطره داریم . ممنون که فیلم های خاطره انگیز رو بررسی میکنین

    پاسخ 1397/09/13
  • مریم اسدالهی

    پادکست خیلی جالبی بود یه سوال برام پیش آمده این پادکست هست یا ویدیو کست بهر حال هر کدومش باشه خیلی جذاب و دلنشین ساخته شده امیدوارم بچه های ملوخسته نباشن پادکست های بیشتری تولید کنن ما که حسابی لذت بردیم

    پاسخ 1397/07/24
  • پیام

    پادکست تایتانیک جالب بود،‌ اطلاعات پادکست در مورد موسیقی متن خیلی جامع بود کاش اون سکانس معروف کشتی رو که تو سریال پایتخت هم بود می ذاشتید بیشتر در مورد فیلم های رمانتیک پادکست بسازید

    پاسخ 1397/07/22