پادکست گپ‌دایو (9) نقد و بررسی موسیقی فیلم لئون

استودیو ملودایو - یک‌شنبه، 4 شهریور 1397

پادکست فارسی گپ‌دایو،‌ از پادکست های فارسی در زمینه موسیقی متن و تدوین است که از طریق دانلود پادکست امکان آشنایی با زیباترین موسیقی‌های فیلم را برای مخاطبان فراهم می‌کند.  

آیا تا به حالا حین تماشای فیلم، تمایلی برایتان ایجاد شده تا با یک آدمکش حرفه‌ای هم‌ذات‌پنداری کنید، وی را قهرمان داستان ببینید و یا حتی از مرگ وی در فیلم ناراحت شوید؟ آیا تا کنون در چنین داستانی توانسته‌اید حضور یک نوجوان 12 ساله لجباز و مغرور را کنار چنان قهرمانی خوشایند بدانید و مایل به تماشای دوستی و همکاری رو به افزایش آنها در روند داستان باشید؟ چه میزان موسیقی متن یک فیلم می‌تواند ما را به یک قاتل حرفه‌ای نزدیک کند؟ نفرت‌انگیزترین شخصیت منفی که تا کنون در یک فیلم دیده‌اید چه کسی و با بازی چه بازیگری بوده است؟ به نظر شما موسیقی چقدر می‌تواند نفرت ما را از یک شخصیت کثیف و یک پلیس فاسد بیشتر نماید؟

برای پاسخ به پرسش‌های بالا از شما دعوت می‌کنیم حتماً همراه ما در این قسمت از پادکست نقد و بررسی موسیقی متن گپ دایو باشید.

علی‌رغم جذابیت‌های بصری و ظرفیت‌های سینمایی فیلم لئون حرفه‌ای، کم‌تر پیش آمده است تا این فیلم دیدنی با تمرکز بر مراحل ساخت موسیقی متن آن برای کارگردانان،‌ تدوینگران، آهنگسازان، دانشجویان و علاقه‌مندان سینما تحلیل شود و اخبار پشت صحنه‌ی همکاری آهنگساز،‌ تدوینگر و کارگردان فیلم برای تماشاچیان فاش شود. پادکست گپ‌دایو نقد و بررسی موسیقی متن فیلم لئون حرفه‌ای فرصتی است تا بار دیگر از زاویه‌ای تازه پرونده‌ی هنری این فیلم را ورق بزنیم.

 

فایل صوتی و کم‌حجم پادکست گپ دایو:

 

 

پادکست فارسی لئون: حرفه‌ای (Leon: The professional) و تفسیر فیلمی شخصیت‌محور؛

فیلم لئون محصول سال 1994 میلادی به کارگردانی لوک بسون-کارگردان اکشن‌ساز فرانسوی- در ژانر اکشن،‌ حادثه‌ای و هیجانی است. این فیلم در هفت رشته نامزد جایزه سزار- جایزه سینمایی ملی فرانسه- شد. لئون با خط داستانی ساده، ترکیبی از چندین ژانر و سبک مختلف است. این فیلم با تمرکز روی شخصیت‌ها، بررسی روان‌شناسانه آنها و زخم‌های درونی‌شان، همزمان داستانی انتقام‌محور و عاشقانه (داستانی که مربوط به بلوغ شخصیت ماتیلدا با بازی ناتالی پورتمن و رستگاری لئون با بازی ژان رنو است) را روایت می‌کند. در لئون، ژان رنو، ناتالی پورتمن و گری اولدمن نقش‌آفرینی کرده‌اند تا یکی از بهترین‌ نقش‌آفرینی‌های تاریخ سینما را روی پرده نقره‌ای به نمایش بگذارند.

لوک بسون در مورد آثارش می‌گوید: «من عاشق تعادلم، وقتی فیلمی فقط اکشن باشد، به نظرم کسل کننده است، فیلم‌های عاشقانه و شیرین هم کسل کننده هستند؛ دوست دارم با ترکیب ژانرها مدام ذهن مخاطب را با اوج و فرودهای داستان درگیر کنم.» از دیگر آثار معروف این کارگردان، فیلم‌های نیکیتا و عنصر پنجم هستند.

«زندگی همیشه انقدر سخته ، یا فقط وقتی بچه‌ای اینطوریه؟»

ناتالی پورتمن بازیگر آمریکایی متولد 1981، برای اولین بار در فیلم لئون در نقش ماتیلدای دوازده ساله به دنیای سینما معرفی شد. او تا کنون نقش‌های بسیاری در فیلم‌ها و تئاترهای مختلف بازی کرده و موفق به کسب جوایز متعددی از جمله اسکار بهترین نقش اول زن برای فیلم قوی سیاه شده است.

پادکست گپ‌دایو و موسیقی متن لئون، اریک سرا؛

نقد فیلم لئون

اریک سرا آهنگساز و ترانه‌سرای فرانسوی، که در فیلم‌های subway و نیکیتا با بسون همکاری کرده بود، موسیقی متن لئون را ساخته است. سرا سابقه‌ی آکادمیک ندارد و تجربی و بر اساس حس و حالی که از فیلم می‌گیرد، آهنگسازی می‌کند. حس اکشن در تمام کارهای او وجود دارد و برای فیلم جیمز باند و شوهای کریس انجل هم آهنگسازی کرده است.

اریک سرا در موسیقی متن لئون با استفاده از سازهای الکترونیک و زهی، موسیقی متنوعی خلق کرده و در قطعاتی صدای آکاردئون و گیتار نیز به گوش می‌رسد. نام قطعات فیلم لئون بر اساس رویدادها و اتفاقات و روحیات شخصیت‌ها انتخاب شده است.

موسیقی ماتیلدا با ساز بلز که نماد کودکی است و فضایی کودکانه و رمانتیک ایجاد می‌کند، ساخته شده است. در آخر این قطعه فضایی مرموز خلق می‌شود که نشان‌دهنده ماجراجویی شخصیت می‌باشد. رابطه ماتیلدا و لئون همزمان رابطه پدر و فرزندی، معلم و شاگردی و رابطه دو انسان مطرود است، همچنین درون‌مایه‌ای عاشقانه دارد و در یکی از صحنه‌های فیلم که ماتیلدا نقش مرلین مونرو را بازی می‌کند و نمایانگر تمایل او به لئون است ترانه «Venus as a boy» بیورک پخش می‌شود.

اریک سرا با ریتم مداوم سازها حس مرموزانه و ماجراجویی که منتهی به خطر می‌شود را به مخاطب منتقل می‎کند؛ همچنین کشیده شدن آرشه روی ساز حس اضطراب را القا کرده و سازهای بادی از خطری که در انتظار شخصیت اصلی فیلم است خبر می‌دهند. موسیقی فیلم، موسیقی اکشن و تعقیب و گریز است.

هنگامی که ماتیلدا به عشقش به لئون اعتراف می‌کند، صدای آکاردئون که هم تمی کودکانه دارد و هم عاشقانه شنیده می‌شود. موسیقی لئون تاریک و جدی است و با ویولون نواخته شده است. تفاوت شخصیت لئون میان‌سال که مدام در حال سرکوب احساساتش است با ماتیلدای جوان که طبق میل و غریزه‌اش رفتار می‌کند با موسیقی متن به بیننده القا می‌شود.

پادکست نقد فیلم لئون: بررسی ترکیب احساسات و تکنیک؛

موسیقی فیلم لئون

ترانه پایانی فیلم لئون که ساخته مشترک استینگ و دومنیک میلر است، سال‌ها قبل از این فیلم تولید شده بود و آنرا برای لئون دوباره تنظیم کردند. موسیقی این ترانه، داستان قماربازی را روایت می‌کند که برای پول، قدرت و احترام قمار نمی‌کند، درست مثل شخصیت لئون که قاتلی است با اعتقاد به اخلاقیاتی که کاملا با شغلش در تضاد هستند. بهترین سکانس فیلم که در واقع آخرین سکانس نیز محسوب می‌شود وقتی است که ماتیلدا در مدرسه شبانه روزی گل لئون را از گلدان درآورده و در خاک می‌کارد و می‌گوید: «اینجا دیگه در امانیم.» و بعد از آن آهنگ فراموش نشدنی استینگ ( Shape Of My Heart ) شروع می‌شود. می‌توان این گل را نماد لئونی تازه که از گناه قتل‌های خود پاک شده است در نظر گرفت. نماد رشد و نمو و نماد پاکی.

موسیقی متن از جمله موسیقی‌های تأثیرگذار در سینماست و با شخصیت‌ها و صحنه‌های فیلم درهم تنیده شده است.

 

  • Arash Fallahi

    تحلیل جالبی بود.در کل به نظرم سلایق فردی موجب میشه رنگ فیلم تغیر کنه.منظورم اینه اگر موزیک رو به رامین جوادی میسپردن یا هانس زیمر یا... قطعن ب یک رنگ دیگه در میومد.موزیک این فیلم رو به کسی که پاپیولار کار کرده دادن و خوب هم جواب گرفتن.بهتر از این امکان نداشت

    پاسخ 1398/01/08
    • وب سایت ملودایو

      ممنون که با توجه و حوصله پادکست‌های گپ دایو را دنبال می‌کنید و نظراتتان را در با ما و سایر مخاطبان وب‌سایت ملودایو به اشتراک می‌گذارید.

      1398/01/19
  • میلاد ناینی

    مرسی.عالیییییییییییبییییی بود خسه نباشید

    پاسخ 1397/12/06
    • ملودایو

      ممنون از حسن توجه شما

      1397/12/07
  • خاطره

    لطفا در مورد موسیقی متن فیلمای روشنفکری مثل فیلم بابل یا فهرست شیندلر هم صحبت کنید. اگه می شه یه برنامه پادکست هم در مورد ترانه های معروف سینما در موسیقی متن بسازید

    پاسخ 1397/07/23
  • طاهر

    ممنون بابت پادکستهای موسیقی خیلی خوبتون من این فیلم رو اولین بار 10 یا 15 سال پیش دیدم اون موقع از بازی ژان رنو خیلی کیف کردم، اما نمی دونستم کارگردان و آهنگساز این فیلم کی هستن ممنون که با پادکستهای خوبتون من رو با آهنگساز فیلم لئون آشنا کردین و یاد موسیقی متن فیلم لئون رو دوباره برام تازه کردین

    پاسخ 1397/07/16