پادکست گپ دایو (42) بررسی موسیقی متن فیلم مرد ایرلندی ؛ (The Irishman)
پادکست فارسی موسیقی گپدایو در قسمت چهل و دوم از این پادکستهای دیدنی و شنیدنی به سراغ فیلم مرد ایرلندی (The Irishman) جدیدترین ساختهی مارتین اسکورسیزی کارگردان صاحب سبک سینمای امریکا رفته است. فیلمی با بازی رابرت دنیرو، آل پاچینو و جو پشی و با آهنگسازی رابی رابرتسون، گیتاریست مشهور گروه موسیقی The Band. در قسمت جدید پادکست گپدایو در مورد آهنگسازی برای دنیای مافیا صحبت میکنیم و از تکنیکهای تدوین اسکورسیزی و آهنگسازی رابرتسون در تصویرسازی صحنههای دیدنی فیلم مرد ایرلندی برای علاقهمندان به هنر سینما و آهنگسازی سخن میگوییم.
پادکست گپدایو نقد و بررسی موسیقی متن فیلم مرد ایرلندی The Irishman را در سایت ملودایو ببینید یا بشنوید.
فایل صوتی و کمحجم پادکست گپ دایو:
مرد ایرلندی جدیدترین اثر مارتین اسکورسیزی Martin Scorsese در ژانر گنکستری است که در آن قطعههای موسیقی بینظیر با روایت داستان، کاملا با هم هماهنگ هستند و همانطور که داستان در دهههای چهل و پنجاه میلادی اتفاق میافتد، موسیقی نیز مخاطب را با خود به همان زمان و مکانهای خاص میبرد. انتخاب قطعهها و ساخت موسیقی متن فیلم مرد ایرلندی The Irishman بهعهده رابی رابرتسون Robbie Robertson بوده است.
«فکر کنم این دهمین فیلمی است که با مارتی کار کردهام و هر کار یک تجربه کاملا جدید بوده است. موسیقی مرد ایرلندی The Irishman کمی غیرمعمول بود. ما در تلاش بودیم که حال و هوا، احساسات و صداهایی را که دههها قبل و در زمان وقوع داستان فیلم وجود داشته، کشف کنیم. مارتی عاشق موسیقی متنی شد که برای این فیلم نوشتم ؛ این موسیقی ویژگی خاص و منحصربهفردی به فیلم بخشید.»
علاوه بر موسیقی متن ساخته رابرتسون، در این فیلم از موسیقیهای رایج دهه چهل و پنجاه میلادی نیز استفاده شده است. مارتین اسکورسیزی در مورد همکاری خود با رابی رابرتسون برای ساخت موسیقی متن فیلم مرد ایرلندی تجربهی خود را اینگونه شرح میدهد:
«برای من موسیقی یکی از المانهای ضروری فیلم محسوب میشود. وقتی به آهنگی گوش میدهم تصویرها و دنیای فیلم جلوی چشمم پدیدار میشوند. در مورد مرد ایرلندی، به محض اینکه کار روی فیلمنامه را شروع کردیم، موسیقی In the still of the night به ذهنم رسید و برایم بسیار الهامبخش بود. موسیقی در فیلم از اهمیت بالایی برخوردار است و رابی و رندی هر دو از همکاران بسیار قدیمی من هستند و به روحیات من آشنایی دارند. ما سالهاست با هم همکاری میکنیم و فقط از یک قانون پیروی میکنیم و ان اینکه: هیچ قانونی وجود ندارد. من یک فیلم دهه پنجاهی فرانسوی تحت عنوان touches pas au Grisbi را دیدم و رابی موسیقی متن این فیلم را بر اساس حسوحال آن فیلم ساخت. آهنگ با سازدهنی شروع شد و بعد او ریفهای گیتار، کنترباس و پرکاشن را به آن اضافه کرد، دقیقا همان چیزی شد که فیلم لازم داشت.»
این فیلم بر اساس کتابی با نام «شنیده ام خانه ها را رنگ میکنی» اثر چارلز برنت ساخته شده و از محصولات شرکت نتفلیکس است که به صورت اینترنتی در نوامبر سال 2019 میلادی منتشر شد و فروش چشمگیری داست. در این فیلم رابرت دنیرو، آل پاچینو، جو پشی و بابی کاناوله نقشآفرینی کردهاند. در ادامه به بعضی از آهنگهای استفاده شده در این فیلم اشاره میشود.
In The Still Of The Night I’ll Remember، گروه The Five Satins؛
این آهنگ نوشته فرد پریس است که در بعضی از صحنههای فیلم شنیده میشود.
I Hear You Knocking، اسمایلی لویس؛
شاید نام دیو بارتولومئو برای مخاطبان مدرن آشنا نباشد اما او یکی از غولهای موسیقی R&B بود که ساخت این آهنگ را به عهده داشته است. این آهنگ تمی از موسیقی کانتری و بلوز دارد.
El Negro Zumbón، فلو سندون؛
این قطعه گیتار و پرکاشن محور در اصل برای فیلم آنا محصول سال 1951 میلادی بوده است.
Tuxedo Junction، گلن میلر و گروه ارکسترش؛
میلر آهنگساز سبک جاز و نوازنده ترومبون بود. موسیقی استفاده شده در فیلم تنظیم متفاوتی با آهنگ میلر دارد و ضرباهنگ آن کمی تندتر شده است.
The Fat Man، فتس دومینو؛
آهنگ دیگری از ساختههای بارتو لومئو که در سال 1949 میلادی منتشر شده است. این قطعه اولین آهنگ در سبک راکاندرول بود و به همین دلیل شهرت جهانی پیدا کرده است.
Le Grisbi، جین وتزل؛
در این موسیقی مانند تم اصلی موسیقی فیلم مرد ایرلندی The Irishman از ساز دهنی استفاده شده، البته پیانو نیز در موسیقی این قطعه محوریت دارد. این آهنگ برای فیلم Touchez pas au Grisbi محصول سال 1954 میلادی بوده است.
La Vie en Rose، ادیت پیاف؛
این قطعه یکی از معروفترین آهنگهای تاریخ است که در سال 1947 میلادی منتشر شد.
Spanish Eyes، جری وال؛
جری وال خواننده و بازیگر دهههای پنجاه و شصت بود که به خاطر تصنیفهای عاشقانهاش شهرت داشت و یکی از معروفترینهای سبک پاپ بود.
برگرفته از وبسایت slashfilm.com ؛
عرفان
سلام خسته نباشید بخش گپ دایوتون خیلی خوبه فقط یه مشکلی که داره خیلی به مسائل فنی خود موسیقی متن نمیپردازید حیفه این استعداد و تلاش و زمانی که میزارید و روی اینا کار نکنید به نظر من بخش اول در مورد اون فیلم صحبت کنید اتفاقایی که افتاده حواشیش و یه نقد کلی بعد تو بخشهای بعدش راجع به خود موسیقی متن به طور مفصل صحبت کنید با تشکر از وقتی که گذاشتید
کیوان
خووووووووووووووووووب خیلی خوب بود خسته نباشید
وب سایت ملودایو
با سلام ممنون که پادکستهای گپدایو را دنبال میکنید. با سپاس