پادکست گپ‌دایو (29) بررسی سبک آهنگسازی کیتارو Kitaro (بخش دوم)

استودیو ملودایو - سه‌شنبه، 7 خرداد 1398

پادکست فارسی گپ‌دایو در قسمت بیست و نهم رویکرد تازه‌ای در ساخت و تولید پادکست‌های موسیقی فارسی‌زبان را در پیش گرفته است و این مرتبه به جای نقد و بررسی موسیقی بی‌کلام فیلم سینمایی خاصی به سراغ یکی از مشهورترین آهنگسازان هنر موسیقی بی‌کلام،‌ هنرمند ژاپنی کیتارو رفته است. در پادکست‌های گذشته از داستان‌های غربی سخن گفتیم و این بار در گپ‌دایو می‌خواهیم با شما به سرزمین خیال‌انگیز نواهای شرقی سفر کنیم، نواهایی جادویی پر از قصه‌ و افسانه‌، نواهایی که شاید کم‌تر هنرمندی مانند کیتارو توانسته است برای ما خاطره‌انگیز و ماندگارش سازد. 
با بخش دوم پادکست بررسی سبک آهنگسازی کیتارو همراه باشید تا زیباترین قطعات کیتارو را بشنوید و مهم‌ترین دستاوردهای هنری این آهنگساز را ببینید. 

بخش اول پادکست بررسی سبک آهنگسازی کیتارو

 

 

فایل صوتی و کم‌حجم پادکست گپ دایو:

 

در آثار کیتارو معصومیت کودکانه‌ای وجود دارد و به گفته خودش، از طبیعت و هر موجود زنده‌ای برای ساخت موسیقی‌هایش الهام می‌گیرد. او تمام آموزه‌های بودا را تبدیل به قطعات گوش‌نواز می‌کند و از این طریق بین موسیقی و مدیتیشن، ارتباط برقرار می‌کند. آثار کیتارو موسیقی روحانی است و روح و ذهن انسان را به آرامش دعوت می‌کند و از انسان می‌خواهد که جدا از دغدغه‌های زندگی مدرن با طبیعت و اصل وجودی خود آشتی کند.

بخش دوم مصاحبه با کیتارو آهنگساز سبک نیو ایج؛‌

در پنجاه‌ویکمین دوره جوایز گلدن گلوب، برای موسیقی متن فیلم «بهشت و زمین» به کارگردانی الیور استون، این جایزه را دریافت کردید. کمی درباره کار با الیور استون بگویید.

این سومین فیلم الیور استون درباره جنگ ویتنام بود. خیلی چیزها یاد گرفتم: آهنگسازی فیلم، فیلمسازی، تهیه‌کنندگی. با کارگردان و عوامل فیلمسازی و بازیگران به ویتنام سفر کردیم. می‌دانید که کارگردان همیشه حرف آخر را در مورد تدوین، صدا، موسیقی و همه جزئیات می‌زند، در نتیجه وقتی موسیقی را ساختم لازم بود که او تأیید کند که موسیقی هر صحنه مناسب است یا نه. این کار چهار سال طول کشید. تجربه خوبی بود.

بررسی سبک آهنگسازی کیتارو Kitaro (بخش دوم)

موسیقی مجموعه جاده ابریشم یکی از شاهکارهای شماست. در جریان تولید این مجموعه چه چیزی بیشتر نظر شما را جلب کرد؟

من تحت تأثیر موضوع این مجموعه قرار گرفتم، جاده ابریشم جاده‌ای قدیمی برای ارتباط اروپا و آسیا بوده است. وقتی پیشنهاد ساخت موسیقی متن این مجموعه به من داده شد، تخیلم به شدت بال‌وپر گرفت. بعد از اتمام آهنگسازی سفری به چین و شوروی داشتم. سفر فوق‌العاده‌ای بود. تمام مکان‌هایی که دیدم پر از صلح و آرامش بودند. البته امروز خیلی چیزها تغییر کرده است.

شما چهارده بار نامزد دریافت جایزه گرمی شده‌اید و یک بار هم آنرا کسب کردید؛ این افتخارات برای شما مهم هستند؟ یا فقط تأییدی است بر دستاوردهایتان؟

جایزه هرگز هدف من نبوده است.

بعضی از هنرمندان شما را استاد خود می‌دانند و امیدوارند که به سطح شما برسند. تکنیک یا پیشنهادی دارید که آهنگسازان جوان آنرا سرمشق خود قرار دهند؟

هر هنرمند تم مخصوص خود را دارد. بنابراین پیشنهاد دادن، کار آسانی نیست. باید برای دیگران آهنگسازی کنید و موسیقی خلق کنید، به کارتان به‌عنوان هدیه‌ای برای موجودات زنده و این سیاره نگاه کنید. به احساستان اعتماد کنید. این بهترین چیز است.

دیدگاه فلسفی شما موضوع مهمی است. شما صلح و احترام و اتحاد را به مردم به اشتراک می‌گذارید. احساس شما از اینکه هنرمندی قابل احترام هستید و فرصتی برای بیان پیام صلح دارید، چیست؟

ما امیدواریم که موسیقی روی همه دنیا تأثیر بگذارد. مردم می‌توانند آینده را احساس کنند و در مورد آن فکر کنند.

بررسی سبک آهنگسازی کیتارو Kitaro (بخش دوم)

شما در سراسر دنیا کنسرت داشته‌اید. کمی از تجربیاتتان در مواجهه با مردم دنیا بگویید. آیا این تجربیات روی موسیقی شما تأثیر گذاشته‌اند؟

ما همیشه قدردان مردمی هستیم که می‌آیند و اجراهای ما را تماشا می‌کنند. البته این اجراها منحصرا برای ما نیست چرا که همه ما با مخاطبانمان اجرا می‌کنیم و کارمان شبیه همکاری متقابل است. من همیشه از مخاطبانم و همه موجودات زنده و طبیعت سپاسگزار بوده‌ام.

  • ahmad reza

    چقدر خوبه تصویر رو برای پادکست ملودایو استفاده کردین بعضی وقت ها جملات منظور رو نرسونه اما تصویر خیلی قدرمندتره موفق باشید

    پاسخ 1399/04/29
    • ملودایو

      بله با توجه به اینکه ما بیشتر در مورد فیلم ها صحبت میکنیم خیلی وقت ها نیاز به یادآوری صحنه ها هست تا مخاطب ارتباط بهتری برقرار بکنه.

      1399/06/13