کیتارو و نگاهی به معروفترین قطعات آهنگساز ژاپنی

الهام ربیعی - چهارشنبه، 1 اسفند 1397

ماسانوری تاکاهاشی، اهنگ‌ساز و نوازنده ژاپنی است که با نام مستعار کیتارو فعالیت می‌کند. او از کودکی علاقه‌اش را به موسیقی نشان داد اما پدر و مادر کشاورزش مخالف فعالیت او در این زمینه بودند. ماسانوری با خرید یک گیتار و تلاش در نواختن آن پا به عرصه موسیقی می‌گذارد. «من همیشه به گوش‌ها و احساساتم اعتماد کرده‌ام» و بر اساس همین اعتماد او تبدیل به آهنگ‌سازی خودآموخته می‌شود که سواد موسیقی به مفهوم کلاسیک را ندارد.

او در دوران جوانی در کلوب‌های شبانه کیبورد می‌نواخت و در این دوران کار با سینتی سایزر را به خوبی فرا گرفت، سپس به گروه موسیقی خاور دور پیوست و همراه این گروه در اروپا و آسیا کنسرت برگزار کردند. بعد از این کنسرت‌ها او اولین آلبوم انفرادی خود به نام «داستان ماه کامل» را منتشر کرد.

کیتارو و آهنگسازی آلبوم جاده ابریشم؛

کیتارو

بعد از انتشار آلبوم‌های داستان ماه کامل و بهشت، در دهه هشتاد شبکه NHK به او پیشنهاد ساخت موسیقی برای مستند «جاده ابریشم» را داد. پخش جهانی این سریال موجب شهرت بین‌المللی او شد. موسیقی متن جاده ابریشم جایزه گلکسی را برای او به ارمغان آورد و میلیون‌ها نسخه از آن در سراسر جهان فروخته شد.

کیتارو و سبک موسیقی نیو ایج؛

کیتارو

«امیدوارم که موسیقی نیو ایج چیزی باشد که به ما در فهم جهانمان کمک کند و آگاهی‌ ما را از اتفاقات پیرامونمان‌ بالا ببرد.»

کیتارو را به عنوان بنیان‌گذار سبک نیو ایج در جهان می‌شناسند. او نیز مانند بسیاری از موسیقی‌دان‌ها تمایلی ندارد که موسیقی‌اش تحلیل شود و بیشتر دوست دارد در مورد اثری که موسیقی‌اش به جا می‌گذارد، صحبت کند. از نظر او موسیقی باید راهی برای ایجاد تعادل میان ناهماهنگی‌های جهان باشد. «موسیقی مثل تنفس هوای تازه است. امیدوارم موسیقی من مردم را وادار به تفکر در مورد اجتماع کند، اینکه چکار می توانند برای جامعه‌شان بکنند، اگر موسیقی هدف خاصی را دنبال کند مطمئنا همه چیز بهتر می‌شود.» او سبک‌های موسیقی الکترونیک، فولکلور، کلاسیک و نیو ایج را به خوبی می‌شناسد و با استفاده از سازهای کیبورد، گیتار، فلوت ژاپنی و پرکاشن آهنگ‌سازی می‌کند.

کیتارو و سبک موسیقی منحصربفرد؛‌

موسیقی کیتارو

تکرار ملودی یکی از ویژگی‌های آثار اوست. او با این تکرارها کاری می‌کند که ملودی در ذهن مخاطب نقش ببندد. در موسیقی او، عرفان و مذهبش نمایان است و با استفاده از فلوت ژاپنی و سازهای کوبه‌ای سرزمینش این مسأله پررنگ‌تر می‌شود. در تنظیم قطعات با استفاده از سینتی سایزرها در کنار ویولن، هارپ و فلوت‌های محلی رنگ و بوی خاصی به موسیقی‌اش می بخشد.

طبیعت نقش مهمی در موسیقی kitaro دارد. گوش دادن به موسیقی او کاری می‌کند که انسان طبیعت را لمس کرده و ذهن را رها کند. در واقع او ملودی‌های سرزمینش را بیرون کشیده و با خلاقیت ذهنی‌اش آنها را کنار هم می‌چیند. موسیقی این آهنگساز مخاطب را وادار به تفکر و شناخت دنیای ناشناخته می‌کند و واسطه‌ای برای پیوند میان شرق و غرب است.

کیتاروkitaro و ساخت موسیقی بی‌کلام برای سینما؛

کیتارو

در سال 1993 او برای فیلم «بهشت و زمین» به کارگردانی الیور استون موسیقی تیتراژ پایانی را ساخت و موفق به دریافت جایزه گلدن گلاب گردید.

کیتارو و کارنامه‌ای سرشار از جوایز و افتخارات؛

kitaro بارها نامزد دریافت جایزه گرمی شده و در سال 1999 برای آلبوم «Thinking of you» این جایزه به او تعلق گرفت. او در سراسر دنیا از جمله ایران کنسرت برگزار کرده است. در سال 1393 در تالار وزارت کشور با همراهی گروه ارکستر سمفونیک ایران، به روی صحنه رفت.

آهنگ جاده ابریشم از کیتارو؛‌

  • N

    I Love you kitaro

    پاسخ 1399/09/13
  • محمد از اندیمشک

    کیتارو و یانی و ونگلیس برترین و محبوبترین موسیقیدانان عصر حاضر هستند

    پاسخ 1399/09/02
  • روزبه

    کیتارو تا ۱۴ سالگی آرزو داشته که تبدیل بشه به یه تنیسور حرفه ای ...

    پاسخ 1398/03/04
  • یاشار

    ممنون از زحماتی که برای آگاهی دادن به مردم میکشید

    پاسخ 1397/12/02