پادکست گپ‌دایو (29) بررسی سبک آهنگسازی کیتارو Kitaro (بخش اول)

استودیو ملودایو - سه‌شنبه، 31 اردیبهشت 1398

پادکست گپ‌دایو در قسمت بیست و نهم رویکرد تازه‌ای در ساخت و تولید پادکست‌های موسیقی فارسی‌زبان را در پیش گرفته است و این مرتبه به جای نقد و بررسی موسیقی بی‌کلام فیلم سینمایی خاصی به سراغ یکی از مشهورترین آهنگسازان هنر موسیقی بی‌کلام،‌ هنرمند ژاپنی کیتارو رفته است. در پادکست‌های گذشته از داستان‌های غربی سخن گفتیم و این بار در گپ‌دایو می‌خواهیم با شما به سرزمین خیال‌انگیز نواهای شرقی سفر کنیم، نواهایی جادویی پر از قصه‌ و افسانه‌، نواهایی که شاید کم‌تر هنرمندی مانند کیتارو توانسته است برای ما خاطره‌انگیز و ماندگارش سازد. 
با بخش اول پادکست بررسی سبک آهنگسازی کیتارو همراه باشید تا زیباترین قطعات کیتارو را بشنوید و مهم‌ترین دستاوردهای هنری این آهنگساز را ببینید. 

 

 

 

فایل صوتی و کم‌حجم پادکست گپ دایو:

 

پیشنهاد میکنیم بعد از دیدن این پادکست مقاله آشنایی با کیتارو را مطالعه کنید تا با این آهنگساز برجسته بیشتر آشنا شوید.

 

کیتارو آهنگساز ژاپنی و برنده جایزه گرمی و گلدن گلوب است که در صحنه بین‌المللی شناخته شده و از برجسته‌ترین نکات آثار هنری او انتقال پیام صلح و برقراری ارتباط فرهنگی بین موسیقی شرق و غرب است. کیتارو بنیان‌گذار و چهره شناخته‌شده سبک New Age است. آثار کیتارو منحصربه‌فردند و انسان را به آرامش و صلح دعوت می‌کنند. استفاده خاص از سینتی‌سایزر و ایجاد ارتباط بین موسیقی و روح انسان نیز از نکات مهم موسیقی او محسوب می‌شوند. موسیقی کیتارو برگرفته از طبیعت است و صداهای طبیعی در آنها شنیده می‌شوند. نزدیک به چهار دهه است که کیتارو در زمینه آهنگسازی فعالیت دارد و قطعات کلاسیک بی‌کلام زیادی را به میلیون‌ها نفر عرضه کرده است.

مصاحبه با کیتارو آهنگساز مشهور سبک نیو ایج؛ (بخش اول)

بررسی سبک آهنگسازی کیتارو Kitaro

شما هنرمندی با شهرت جهانی هستید. در ژاپن متولد شده‌اید و سالهاست در آمریکا زندگی می‌کنید. موسیقی شما ترکیبی از سازهای قومی و باستانی با ساز سینتی‌سایزر الکترونیک و مدرن است. برای اولین بار ایده ادغام سازهایی با ویژگی‌های صوتی متفاوت، چه زمانی به ذهن شما رسید؟

من موسیقی را در دبیرستان شروع کردم- یعنی اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70. آن زمان به موسیقی کشورهای مختلف مخصوصا اروپا و آمریکا زیاد گوش می‌کردم. احساس می‌کردم درهای دنیای جدیدی به رویم باز شده‌اند و دلیل این مسأله نیز، کشف ساز سینتی‌سایزر بود.

باتوجه به استفاده از سازهای بومی و سینتی‌سایزر الکترونیک، آیا در ترکیب این ابزارهای متفات دچار چالش شده‌اید؟

برای من ترکیب این سازها کار دشواری نبود و از این کار لذت می‌بردم.

زندگی در کشورهای مختلف دنیا با فرهنگ‌های متفاوت روی کار شما تأثیر داشته؟ اگر جوابتان مثبت است، می‌توانید بگویید میزان تأثیر فرهنگ‌های مختلف روی کار شما چقدر بوده است؟

من هنوز خانه‌ای در کوهستان ژاپن دارم. خانه‌ای 250 ساله. در آنجا چیزهای زیادی آموختم: فرهنگ، طبیعت، زندگی و اهمیت این المان‌ها در زندگی‌مان. اعتقاد دارم که موسیقی من عنصری از طبیعت است. به عقیده من موسیقی می‌تواند روی ذهن و روح مخاطبان تأثیر بگذارد. پس تمام سعی‌ام این است که با موسیقی‌ام، ذهنی صلح‌طلب را خلق کنم.

بررسی سبک آهنگسازی کیتارو Kitaro

شما سازهای سنتی زیادی از قبیل گیتار، کیبورد و پرکاشن می‌نوازید. چه سازهای بومی را می‌نوازید؟

من به کشورهای بسیاری سفر کرده‌ام و سازهای سنتی زیادی را جمع‌آوری کرده‌ام. همچنان تلاشم این است که نواختن آنها را یاد بگیرم و بتوانم صداهای زیبایی با آنها خلق کنم. از آنجایی که هر ساز تأثیر فرهنگی عمیقی از هر کشور دارد، آموختن آنها برایم فرایندی پایان‌ناپذیر است.

زمانی که تولید موسیقی را شروع کردید، هرگز تصور می‌کردید که موسیقی‌تان تأثیر به‌سزایی روی گذشته، حال و آینده سبک نیوایج داشته باشد؟

من هرگز فکر نمی‌کردم که موسیقی‌ام تبدیل به سبکی منحصربه‌فرد شود. اما عمیقا اعتقاد دارم که ما به این نوع موسیقی نیاز داشتیم. من به همین شیوه خلق موسیقی ادامه خواهم داد.

شما رابطه طولانی مدتی با کلاوس شولتز- بنیانگذار گروه تنجرین دریم- دارید. دوستی شما با شولتز چطور شروع شد و همکاری‌تان چگونه بود؟

در دهه هفتاد وقتی که اولین کارهایم را در انگلستان ضبط می‌کردیم، دوست داشتیم شولتز تهیه‌کنندگی کارهای گروه‌مان را به عهده بگیرد. ما عاشق تنجرین دریم بودیم. تمرکز گروه‌مان (Far East Family Band) روی موسیقی الکترونیک و پراگرسیو بود. از همان زمان دوستی‌مان شروع شد.

  • محمد از اندیمشک(خوزستان)

    سلام ویدئوهای قسمتهای 1 و 2 قابل دانلود نیستند.لطفا بررسی کنید. سپاسگذارم

    پاسخ 1399/09/02
  • وب سایت ملودایو

    سلام به علی عزیز ممنون از شما ما هم با شما کاملا موفق هستیم که کیتارو اگر برای تمام نسل‌ها یک آهنگساز بزرگ است برای ما دهه شصتی‌ها نوستالژ ی فراموش نشدنی است، حتما سعی می‌کنیم تا در مورد هنرمندان صاحب سبک ایرانی نیز در زمینه‌ی آهنگسازی بیشتر صحبت کنیم.

    پاسخ 1398/11/29
  • ali

    سلام به امید و کیارش عزیز کیتارو برای ما دهه شصتی ها فقط یک آهنگساز نیست او برای ما جزئی از تفکر ماست. لطفا درباره استاد چکناواریان پادکست بسازید و بیشتر درباره زمانی که خارج از ایران بودن و در لندن و امریکا مشغول به فعالیت بودن بفرمایید. خیلی سپسگذارم

    پاسخ 1398/11/28