معرفی سبک موسیقی نیو ایج (New Age) به همراه چند قطعه زیبا
زمان پيدايش ژانر موسیقی نيو ايج (New Age) ؛
اواخر دههی 1960 میلادی؛
موقعيت مكاني ژانر موسیقی نيو ايج (New Age) ؛
اين ژانر موسيقي در امريكا و اروپا شکل گرفته است ولي در واقع به عنوان موسيقي جهاني شناخته ميشود.
تعريف كوتاه ژانر موسیقی نيو ايج (New Age) ؛
نيو ايج، ژانري از موسيقي است كه آرامشبخش و الهام بخش است و مثبتانديشي را به شنوندگان القاء ميكند.
برخي سازهاي مهم ژانر موسیقی نيو ايج (New Age) ؛
پيانو، سينتي سايزر (synthesizer)، سمپلر (sampler)، سيكوئنسر (sequencer)، سازهاي زهي، اصوات طبيعي، سازهاي قومي، گيتار، درامز، انواع فلوت، چنگ (هارپ)؛
هنرمندان معروف ژانر موسیقی نيو ايج (New Age) ؛
كيتارو، انيا، وانجليس، آنيا، ياني، اولدفيلد، انيگما، ژان ميشل ژار، ترون سيورسن، جيسون كوچاك، لارين مك نيت، ديويد آركستون، جو هيسايشي، ران كورب، ديويد ويتو گريگولي، برايان انو؛
شاخصههاي اصلي ژانر موسیقی نيو ايج (New Age) ؛
نيو ايج به عنوان يكي از آرامشبخشترين ژانرها شناخته شده و به همين دليل در زمينههاي مديتيشن، آرامش دروني، تمدد اعصاب، يوگا و مديريت استرس كاربرد دارد. اين ژانر عموماً داراي تمپوهاي آهسته، بيتهاي نسبتاً ساده است و معمولاً در پس زمينه از پدهای الکترونیک استفاده ميشود. سازهاي آكوستيك از فرهنگهاي مختلف در اين ژانر بكار ميروند، به همین دلیل ژانر موسیقی نيو ايج (New Age) معمولاً به عنوان موسيقي اينسترومنتال- الكترونيك شناخته ميشود.
ژانرهاي مرتبط ژانر موسیقی نيو ايج (New Age) ؛
نيو ايج با موسيقي امبينت، كلاسيك، جز ارتباط داشته و اين موسيقي به موسيقي اروپا در قرون وسطي، موسيقي كلاسيك ژاپني و ساير موسيقيها حياتي دوباره بخشيده و به عنوان موسيقي جهاني مطرح شده است. از ساير ژانرهاي مرتبط ميتوان به موسيقي اسپيس (space) و نئوكلاسيك اشاره كرد.
سبک موسیقی نیو ایج (New Age)و شاهکارهای Enya ؛
انیا خوانندهی ایرلندی با نام اصلی Eithne Ní Bhraonáin یکی از مشهورترین هنرمندان سبک موسیقی نیو ایج (New Age) است که مصداق واقعی هنرمندی است که موسیقی را زندگی میکند. این خواننده،آهنگساز، نوازنده و تنظیمکنندهی سبک نیو ایج تاکنون جوایز زیادی دریافت کرده است و نامش را در فهرست نامزدهای جوایز معتبری چون گرمی و اسکار نیز برای بهترین موسیقی متن به ثبت رسانده است. Enya انیا فعالیت هنری خود در سبک موسیقی نیو ایج New Age را زا سال 1980 میلادی و در کنار اعضای خانوادهاش که یک گروه موسیقی داشتند، شروع کرد. اما نقطهی عطف فعالیت هنری این هنرمند سبک نیو ایج New Age زمانی بود که گروه خانوادگی را برای انتشار اولین آلبوم انفرادی خود با نام Watermark در سال 1988 میلادی وداع گفت. این آلبوم سبک موسیقی نیو ایج New Age همان اثر هنری بود که Enya انیا برای مطرح کردن نام خود در سبک موسیقی نیو ایج New Age به آن نیاز داشت، چرا که به لطف انتشار این آلبوم قابلیتهای منحصربفرد هنری اینا Enya چه از نظر ظرافتهای وکال و چه از منظر استفادهی جادویی از ساز سینتیسایزر در سبک موسیقی نیو ایج برای طرفداران این سبک موسیقی هویدا شد.
Shepherd Moons دومین آلبوم انیا Enya در سبک موسیقی نیو ایج بود که سه سال بعد از آلبوم Watermark منتشر شد و به موفقیتهای بسیار چشمگیرتری نیز در مقایسه با اولین آلبوم این هنرمند دست یافت. این آلبوم نام و آوازهی انیا Enya را در بریتانیا و سرتاسر جهان بر سر زبانها انداخت و با فروش بیش از 10 میلیون نسخه تا چهار سال در لیست 200 آلبوم پرفروش سال کمپانیهای موسیقی قرار داشت.
سال 2000 میلادی همانطور که نقطهی عطفی در تاریخ بشری و آغازی بر هزارهای جدید بود، به سالی مبارک و میمون نیز در زندگی هنری انیا Enya تبدیل شد و این هنرمند سبک موسیقی نیو ایج New Age با انتشار آلبوم A Day Without Rain در این سال بار دیگر موفق شد تا تا رکوردهای فروش برای آلبوم موسیقی در سبک نیو ایج را جابهجا کند و در مدت زمانی کوتاه تیراژ میلیونی را در فروش پشت سر بگذارد.
متأسفانه به فاصلهای کوتاه پس از انتشار این آلبوم انیا Enya حملات تروریستی 11 سپتامبر اتفاق افتاد و ناخواسته آهنگ Only Time انیا به عنوان موسیقی متن این واقعهی ناگوار تاریخی در حافظهی جمعی طرفداران سبک موسیقی نیو ایج شکل گرفت.
همکاری انیا Enya و پیتر جکسون در ساخت موسیقی متن برای سهگانهی فیلمهای ارباب حلقهها به خلق یکی از ماندگارترین موسیقی متنهای تاریخ سینما در سبک نیو ایج New Age منجر شد و امروزه قطعهی May It be اگر نه بیشتر از فیلمهای ارباب حلقهها اما بدون شک به همان اندازه محبوب طرفداران این فیلم و علاقهمندان سبک موسیقی نیو ایج New Age است.
انیا Enya پس از گذشت چندین دهه از آغاز فعالیت هنری خود همچنان به عنوان یکی از محبوبترین و پرفروشترین هنرمندان سبک موسیقی نیو ایج New Age در عالم موسیقی مطرح است و اگر چه کمکار و گزیده کار، اما یگانه نامی است که این سبک موسیقی بدون حضورش بدون شک، جادوی کمتری خواهد داشت.
سبک موسیقی نیو ایج (New Age)و جادوی ونجلیس؛
ونجلیس آهنگساز یونانی با نام شناسنامهای Evangelos Odysseas Papathanassiou از استادان بلامنازع آهنگسازی در سبک موسیقی نیو ایج New Age که موسیقیهای متنی که برای فیلمهایی همچون بلید رانر یا ارابههای آتش که جایزهی اسکار بهترین موسیقی متن را نیز نصیب این آهنگساز سبک نیو ایج New Age کرده است، ناش را برای همیشه در عرصهی آهنگسازی و ساخت موسیقی بیکلام برای فیلمهای سینمایی جاودانه کرده است.
ونجلیس پیش از ورود به عرصهی آهنگسازی در سبک موسیقی نیو ایج کار خود را با یادگیری نواختن ساز پیانو شروع کرد و در دههی 60 میلادی مثل بسیاری از جوانان هم سن و سال خود با گروههای پرطرفدار موسیقی پیوست. ونجلیس با یک تغییر جهت کار در دههی هفتاد میلادی به سمت ساخت موسیقی متن برای مستندهای راز بقا کشیده شد، که در آن دوران جزو برنامههای پربینندهی تلویزیونی محسوب میشدند و طرفداران بسیاری داشتند. موفقیت ونجلیس در آهنگسازی برای این مستندها، پای این نابغهی آهنگسازی را به ساخت موسیقی متن برای فیلمهای سینمایی باز کرد، تا تاریخ سینما به استقبال یکی از بهترین آهنگسازان این عرصه برود.
سال 1981 میلادی همان سالی بود که جهانیان لب به تحسین از ونجلیس این هنرمند سبک موسیقی نیو ایج گشودند و موسیقی متن فیلم ارابههای آتش ساختهی ونجلیس جایزهی بهترین آهنگسازی اسکار را نصیب خود کرد. موسیقی بیکلامی که ونجلیس در سبک نیو ایج برای عنوانبندی فیلم ارابههای آتش ساخته و پرداخته است به یکی از مشهورترین قطعات موسیقی بیکلام در سبک نیو ایج تبدیل شده است از جمله معدود قطعات بیکلامی است که خیلی سریع در فهرست 100 آهنگ پرفروش بیلبورد قرار گرفت و سی سال بعد به عنوان موسیقی پسزمینهی اهدای مدالها در المپیک 2012 میلادی لندن مورد استفاده قرار گرفت.
موسیقی متن فیلم بلید رانر در سال 1982 میلادی و استفادهی هنرمندانهی ونجلیس از ساز سینتیسایزر در ساخت این موسیقی یکی دیگر از آثار ماندگاری است که لذت شنیدن موسیقی بیکلام در سبک موسیقی نیو ایج New Age را دو چندان میکند.
امروزه ونجلیس با سابقهی هفتاد سال فعالیت هنری و انتشار 50 آلبوم موسیقی بیکلام به یکی از تأثیرگذارترین هنرمندان و آهنگسازان سبک موسیقی نیو ایج New Age و الکترونیک در تاریخ موسیقی بیکلام تبدیل شده است.
سبک موسیقی نیو ایج (New Age)و هنر ماندگار کیتارو؛
کیتارو آهنگساز ژاپنی و نوازندهی چندین ساز آشنا و غریب، به عنوان یکی از پیشگامان اصلی معرفی سبک موسیقی نیو ایج (New Age)در جهان شناخته میشود. کیتارو بعد از پایان تحصیلات دبیرستان شهر زادگاه خود را برای عزیمت به توکیو پایتخت ژاپن رها کرد تا به وصال موسیقی به عنوان عشق اصلی خود برسد. در همین شهر توکیو بود که کیتارو برای اولین بار با دستگاه سینتی سایزر آشنا شد،آشنایی که به خلق ماندگارترین قطعات موسیقی بیکلام در سبک موسیقی نیو ایج (New Age) منجر شد. نکتهی جالب اینکه کیتارو بنا به اقتضای زمان کار خود را با سینتیسایزر آنالوگ شروع کرد و هنوز بعد از گذشت تمام این سالها کیتارو معتقد است که صدایی که میشد با سینتی سایزر آنالوگ در سبک موسیقی نیو ایج تولید کرد، نوای دیگری بود!
کیتارو برای اینکه در عالم موسیقی نامی برای خود دست و پا کند سختیهای زیادی را متحمل شد و علیرغم میل خانوادهاش به این عرصه قدم نهاد،به همین دلیل نیز خیلی زود و از همان سنین جوانی مجبور شد تا برای کسب درآمد و گذران زندگی روزها کار کند و شبها را به نوشتن و تنظیم آهنگ اختصاص دهد.
عشق کیتارو به سینتی سایزر اگر چه عشقی پرشور بود اما دیرپا نبود و این آهنگساز تصمیم گرفت تا در دههی هفتاد میلادی بخت خود را در ساخت آهنگ در سبک موسیقی نیو ایج New Age با ساز کیبورد امتحان کند و از این ساز برای آهنگسازی بهره بگیرد. کیبورد نوازی کیتارو را گرفتار بندنوازی کرد و سالهای میانی دههی 70 میلادی به تور اروپایی کیتارو با گروه Far East Family گذشت، همین اتفاق بار دیگر مسیر هنری کیتارو را تغییر داد چرا که در یکی از همین تورهای اروپایی بود که کیتارو با آهنگساز آلمانی کلاوس شولز آشنا شد و کلاوس شولز بار دیگر آتش عشق سینتی سایزر را در وجود کیتارو بیدار کرد. بعد از این دیدار کیتارو از کیبورد نوازی برای گروه Far East Family دست شست و سفری را برای سیاحت کشورهای آسیای شرقی آغاز کرد.
امروزه بعد از سه دهه فعالیت هنری از کیتارو به عنوان معمار سبک موسیقی نیو ایج New Age یاد میشود و بسیاری از آثار این هنرمند از این جهت که گلچینی از بهترین موسیقیهای فرهنگهای مختلف هستند مورد تحسین منتقدان قرار گرفتهاند.
کیتارو معتقد است تمام زیباییهای آثارش را میتوان قالب یک عبارت خلاصه کرد: رؤیاپردازی برای صلح جاودان!