پادکست گپ‌دایو (28) بررسی سریال گیم آف ترونز Game of thrones (بخش اول)

استودیو ملودایو - سه‌شنبه، 3 اردیبهشت 1398

پادکست فارسی گپ‌دایو،‌ از بهترین پادکست های فارسی زبان در زمینه موسیقی متن و تدوین است که از طریق دانلود پادکست امکان آشنایی با زیباترین موسیقی‌های فیلم را برای مخاطبان فراهم می‌کند.  

شب‌های انتظار و هیجان تماشای فصل آخر Game of thrones از راه رسیده‌اند و سرانجام معلوم می‌شود پیش‌بینی‌های کدامیک از طرفداران درست از کار در خواهد آمد؟‌ در هیاهوی همین تفسیرهای علاقه‌مندان سریال Game of thrones به سراغ رامین جوادی آهنگساز ایرانی تبار این اثر رفته‌ایم تا ببینیم آهنگساز Game of thrones در آهنگ‌هایی که برای فصل هشتم بازی تاج و تخت ساخته است،‌ پایان ماجرا را لو خواهد داد یا خیر؟

در سایت ملودایو پادکست جنجالی Game of thrones را با موسیقی‌های فراوان و حاشیه‌های بسیارش، ببینید و بشنوید. این پادکست در چندین بخش در سایت ملودایو ارائه خواهد شد که در این پست، بخش اول این پادکست دیدنی تقدیم علاقه‌مندان سریال Game of thrones می‌شود.     

 

 

 

فایل صوتی و کم‌حجم پادکست گپ دایو:

 

موسیقی متن گیم آو ترونز (فصل اول-رامین جوادی 2011)؛

پادکست سریال گیم آف ترونز Game of thrones

رامین جوادی که در کنار هانس زیمر پرورش یافته در موسیقی متن گیم آو ترونز توانسته از یک موتیف ساده، استیناتوی بی‌نظیری خلق کند که مانند شناسنامه معرف شخصیت‌ها و داستان این سریال است. در تمامی قطعات ردپایی از تم اصلی وجود دارد و احساسات و اتفاقات داستان در غالب موسیقی بیان می‌شوند. موسیقی متن گیم آو ترونز اعتیادآور است و مخاطبان در سایت‌های مختلف ادعا کرده‌اند که بعد از گذشت چندین سال از پخش فصل اول، هنوز هم دوست دارند قطعات موسیقی آن‌را گوش کنند و این قطعات به هیچ عنوان تکراری نشده‌اند.

«هرج و مرج گودال نیست. هرج و مرج مثل نردبان است. خیلی‌ها تلاش می‌کنند از این نردبان بالا بروند اما شکست می‌خورند و هرگز فرصت دوباره امتحان کردن را به‌دست نمی‌آورند. پایین افتادن آنها را خرد می‌کند. بعضی‌ها هم شانس بالا رفتن از این نردبان را پیدا می‌کنند. آنها به واقعیت، خدایان یا عشق چنگ می زنند. فقط نردبان واقعی است و بالا رفتن تنها کاری است که باید انجام داد.»

موسیقی فصل اول دلپذیر و حیرت‌انگیز است و و داستان سریال را به‌خوبی بازگو می‌کند. بیشتر قطعات این فصل آرام هستند و سازهای زهی نقش پررنگی در اجرای آنها دارد و ملودی شرقی در این قطعات شنیده می‌شود. فضای ریتمیک موسیقی نمایانگر فضای طایفه‌ای - قبیله‌ای، داستانی- تاریخی و قرون وسطایی در سریال است. از بهترین قطعه‌های این فصل «Goodbye brother» و «Jon’s honor» هستند که با وجود کوتاه بودنشان ریتمی ماندگار و زیبا دارند. در آخرین قسمت این فصل که عناصر ماوراءالطبیعه با فانتزی‌های افسانه‌ای ادغام می‌شوند و اژدها متولد می‌شود، موسیقی نیش‌دار رامین جوادی مخاطب را حیرت‌زده می‌کند.

پادکست سریال گیم آف ترونز Game of thrones

«تو گوسفندی؟ نه. تو اژدهایی پس مثل اژدها باش.»

موسیقی متن گیم آو ترونز (فصل دوم-رامین جوادی 2012)؛

پادکست سریال گیم آف ترونز Game of thrones

موسیقی متن فصل دوم فضایی سرد دارد و صدای سازهای زهی بر احساسات مخاطب می‌افزاید. قطعه «what is dead may never die» قطعه‌ای ملودیک و اسرارآمیز است و بیننده را در دنیای وستروس غرق می‌کند. رامین جوادی شخصیت‌ها و داستان را می‌شناسد و این شناخت را با چیره‌دستی در موسیقی‌اش نشان می‌دهد.

المان‌های عرفانی فصل دوم تم خاص خودشان را دارند. قطعه «warrior of light» ترسناک و تاریک است. تفاوت‌های جغرافیایی نیز به‌خوبی با موسیقی نشان داده می‌شوند؛ سازهای خاورمیانه‌ای در قطعات «Valar Morghulis» و «Pyat Pree» استادانه استفاده شده‌اند. در این فصل فضای تیره و تار داستان و نگون‌بختی شخصیت‌ها با موسیقی القا می‌شود.

«اگر کسی پرسید اینجا چه اتفاقی افتاده، بگو که شمال همه چیز یادش می ماند.»

استارک‌ها و گریجوی‌ها، نوای خاص خود را دارند. آهنگساز با استفاده از موتیف‌هایی که در فصل اول استفاده کرده، موسیقی خود را بسط می‌دهد. غم و سرمای شمال در موسیقی موج می‌زند. قطعه «winterfell» آرام و غمگین است و رنج و دورافتادن از قلعه و امنیت‌ آن خانواده را منتقل می‌کند.

موسیقی متن فصل دوم تاریک و فراموش‌نشدنی است و ساز ویولن‌سل نقش پررنگی در آن دارد و امید یا دستیابی به پیروزی در آن به گوش نمی‌رسد؛ اما دنیای گیم آو ترونز به‌درستی معرفی می‌شود.

پادکست سریال گیم آف ترونز Game of thrones

«وقتی که وسط بازی تاج و تخت هستی، یا برنده می‌شوی یا می‌میری.»

 

بخش دوم  بررسی گیم اف ترونز یا بازی تاج و تخت

بخش سوم بررسی گیم اف ترونز یا بازی تاج و تخت

بخش چهارم بررسی گیم اف ترونز یا بازی تاج و تخت

 

  • میلاد امیری

    به به

    پاسخ 1398/02/08
  • الهام

    به نظرم همون جوری که پیش گویی شده بود جیمی تنها خواهر خود یعنی سرسی رو میکشه!

    پاسخ 1398/02/04