پادکست گپ‌دایو (28) بررسی سریال گیم آف ترونز Game of thrones (بخش دوم)

استودیو ملودایو - سه‌شنبه، 10 اردیبهشت 1398

پادکست فارسی گپ‌دایو در بخش دوم قسمت بیست و هشتم به بررسی موسیقی سریال گیم آف ترونز اختصاص دارد. یکی از دلایل مهم موفقیت سریال گیم آف ترونز الهام از اساطیر آشنای هر قوم و ملتی و غیرمنتظره بودن داستان آن است، همین غیرمنتظره بودن اتفاقات دلیلی برای جذابیت و کشش «بازی تاج و تخت» محسوب می‌شود، چرا که مخاطب نمی تواند آینده را پیش بینی کند و فقط باید در زمان حال داستان را دنبال کند و دل به تعلیق های داستان بسپارد. در سایت ملودایو پادکست جنجالی Game of thrones را با موسیقی‌های فراوان، ببینید و بشنوید و ما را در دومین قسمت از پادکست بررسی موسیقی متن گیم آف ترونز همراهی کنید. 

 

 

فایل صوتی و کم‌حجم پادکست گپ دایو:

 

بخش اول بررسی سریال گیم اف ترونز یا بازی تاج و تخت

بخش سوم بررسی سریال گیم اف ترونز یا بازی تاج و تخت

بخش چهارم بررسی سریال گیم اف ترونز یا بازی تاج و تخت

 

موسیقی متن گیم آو ترونز (فصل سوم-رامین جوادی 2013)؛

«هیچ وقت فراموش نکن کی هستی. بقیه دنیا آن را فراموش نمی‌کنند. چیزی که هستی را مثل یک زره تنت کن، در آن صورت کسی نمی تواند از آن برای آسیب زدن به تو استفاده کند.»

پادکست سریال گیم آف ترونز Game of thrones یا بازی تاج و تخت

فصل سوم روایت بهترین قسمت از کتاب است. مخاطب شخصیت‌ها را می‌شناسد و بعضی از آنها را دوست دارد از عده‌ای دیگر متنفر است و انتظارش از سریال را می‌داند. کیفیت و محتوای موضوعی موسیقی متن نیز مانند اژدهای داستان رشد کرده و رامین جوادی ریتم جادویی خودش را یافته است. او دنیای گیم آو ترونز را با گذر از فضایی ملودیک و مودی به فضایی ترسناک و پرتشنج گسترش داد. قطعه «Dark wings, Dark words» شبیه مرثیه‌ای شوم است که با کُر لطیفی اجرا می‌شود. در این فصل از گروه کُر در موسیقی استفاده شده اما ارکستر شلوغ نیست و موسیقی مینیمال است. ساز دولسیمر و ارگان نیز نقش پررنگی در موسیقی این فصل دارند.

پادکست سریال گیم آف ترونز Game of thrones یا بازی تاج و تخت

«وقتی بچه بودم یک شاهین زخمی پیدا کردم و ازش مراقب کردم تا خوب شد، اسمش را مغروربال گذاشتم. روی شانه‌ام می‌نشست و اتاق به اتاق دنبالم می‌کرد و از دستم غذا می‌خورد ولی اوج نمی‌گرفت. بارها به شکار بردمش ولی از نوک درخت‌ها بالاتر نمی‌رفت.»

قطعه «The Lannister’s send their regards» موسیقی با قدرت و رنجی که لازمه داستان است، اجرا می‌شود. تم کُر قطعه «Maysha» بسیار باشکوه است و حس پرواز و اوج گرفتن را منتقل می‌کند. در کل موسیقی متن فصل سوم یکی از بهترین‌های این سریال محسوب می‌شود.

موسیقی متن گیم آو ترونز (فصل چهارم-رامین جوادی 2014)؛

پادکست سریال گیم آف ترونز Game of thrones یا بازی تاج و تخت

با گذشت هر سال و ساخته شدن هر فصل موسیقی رامین جوادی نیز بهتر، به‌یادماندنی‌تر و عمیق‌تر شده است. هر چه در سریال هوا سردتر شد و شخصیت‌ها وحشی‌تر، موسیقی نیز از آرام و احساسی به پرسرو‌صدا، از لطیف به خشن و تند تبدیل شد. موسیقی نیز مانند شخصیت‌ها رشد کرد و هیچ اثری از بی‌گناهی در صدای آن باقی نماند. قطعه «Thenns» بسیار وحشی، تهدیدآمیز و سرد است.

«وقتی که زبان یک نفر را از حلقومش بیرون می‌کشی، ثابت نمی‌کنی که او دروغگوست، با این کار در واقع به همه دنیا می‌گویی از چیزی که ممکنه است بگوید، واهمه داری.»

فضای غمگین و سرد سریال با صدای کُر گروه کُر چکسلواکیایی به مخاطب منتقل می‌شود. قطعاتی مثل «First of his name» و «you are no son of mine» اوج احساسات را در شخصیت‌هایی که جرج آر آر. مارتین عاشق شکنجه کردن آنهاست، بیان می‌کند. موسیقی این فصل متفاوت و ریتمیک است. موسیقی گیم آو ترونز به مرور تبدیل به یکی از بهترین‌ و فراموش‌نشدنی‌ترین آثار ساخته شده در دنیای سریال‌های تلویزیونی شد.

پادکست سریال گیم آف ترونز Game of thrones یا بازی تاج و تخت

«مردم وقتی با هم همکاری می‌کنند که برایشان سود داشته باشد. آنها فقط تا زمانی وفادارند که به صلاحشان باشد، تا زمانی همدیگر را دوست دارند که برایشان منفعت داشته باشد، و هر وقت که صلاح بدانند همدیگر را می‌کشند.»

  • علی

    لطفا موسیقی متن فیلم کینگ ارتور محصول سال 2017 رو هم بررسی کنید ممنون

    پاسخ 1398/02/14
    • وب سایت ملودایو

      با سلام و سپاس از پیشنهاد شما بررسی موسیقی متن این فیلم را نیز حتما در جدول تولید پادکست‌های موسیقی متن گپ‌دایو قرار خواهیم داد.

      1398/02/15
  • احسان

    بهترین بخش های سریال گیم اف ترونز نویسندگی و آهنگسازی اون هستند. جذابیت سریال در فصل های ابتدایی غافلگیری هاش بود ولی در 2 3فصل آخر ایجوری نبوده و بیشتر به سمت موفقیت قهرمان ها پیش رفت. امیدوارم پایان بازی تاج و تخت جذاب باشه و اتفاق غافلگیر کننده ای بیفته

    پاسخ 1398/02/12