کنسرت یانی و طرفداران همیشه حاضر

الهام ربیعی - چهارشنبه، 1 اسفند 1397

«یک بار پدرم گفت که اگر همه دنیا دوست داشتند به سمت چپ بروند و تو دلت می‌خواست به راست بروی، حتما سمت راست را انتخاب کن و هرگز دنباله‌رو نباش. اصلا به خودت شک نکن و فقط برو. این بهترین راه است.»

کنسرت یانی و داستانی که از آتن آغاز شد؛

یانیس کریسومالیس (Yannis Chryssomallis) معروف به یانی، یکی از بزگترین آهنگسازان دنیاست. او هنرمندی خودساخته است که مرزهای موسیقی را درنوردید. یانی در یونان متولد شده و در آمریکا زندگی می‌کند و به سراسر دنیا سفر کرده و با توجه به تجاربش، موسیقی چند فرهنگی و پیچیده‌ای خلق می‌کند. موسیقی‌اش تلفیقی از سبک‌های جاز، کلاسیک، سافت راک است و از موسیقی بومی کشورهای مختلف جهان نیز الهام می‌گیرد. یانی بیشتر کنسرت‌هایش را در اماکن تاریخی مثل تاج محل هند و شهر ممنوعه چین برگزار کرده است.او از کودکی عادت داشت که با روشی خلاقانه و منحصربه‌فرد، قطعات موسیقی را که به ذهنش می‌رسید به صورت خلاصه یادداشت کند و در بزرگسالی هم با استفاده از این روش قطعاتش را می‌نویسد.

همکاری بلندمدت او با شبکه رادیویی پی‌بی‌اس در طی سال‌ها برایش میلیون‌ها دلار به ارمغان آورد. او در مصاحبه‌ای بیان کرد که «این شبکه همیشه به من اجازه می‌داد موسیقی خودم را بدون هیچ سانسوری ارائه کنم و تشویقم کرد که هنرمندی باشم که اکنون هستم.»

کنسرت یانی و بلیط‌هایی برای هنرمندی جهانی؛

کنسرت یانی

یانی در شش سالگی با نواختن پیانو و آکاردئون، علاقه‌اش را به موسیقی نشان داد و بدون آموزش رسمی شروع به فراگیری و نوشتن قطعات موسیقی کرد. او به جای روش نت‌نویسی سنتی با شیوه‌ای خلاقانه دست‌نویس‌هایی تهیه می‌کرد. در سال 1972 برای تحصیل در رشته روان‌شناسی به آمریکا مهاجرت کرد و در از همان آغاز ورودش به لس‌آنجلس با گروه‌های زیادی همکاری کرد و برای تأتر و فیلم موسیقی متن نوشت.

یانی از کودکی به ایستگاه‌های رادیویی آفریقای شمالی، کشورهای عربی و اروپا گوش می‌داد و بعدها از گام‌های خاورمیانه‌ای و شرقی در موسیقی‌اش استفاده کرد. با توجه به اینکه او در خلق آثارش از موسیقی ملیت‌ها و فرهنگ‌های گوناگون الهام می‌گیرد، موسیقی‌اش آمیزه‌ای از نواهای قومی است. به گفته منتقدان برخی از آهنگ‌های خاص او به گونه‌ایست که مخاطب در لحظه احساس می‌کند کوتوی ژاپنی یا یوزوکی یونانی یا ترکیبی از این دو را با هم می‌شنود.

کنسرت یانی و شنیدن سبکی جاودانه؛‌

موسیقی یانی از موسیقی آسیا، آمریکای لاتین، خاورمیانه و همچنین موسیقی کلاسیک، راک‌اند رول و الکترونیک تأثیر گرفته است؛ اما به گفته خودش بیشترین تأثیر را از موسیقی فیلم گرفته و به کارهای جری گلداسمیت و جان ویلیامز علاقه خاصی دارد.

در موسیقی یانی، شعری وجود ندارد و همه پیام‌ها از طریق ضرب‌آهنگ، ملودی و آواها رسانده می‌شود، او عقیده دارد با این روش می‌توان موسیقی را از مرزها گذر داد. او علاوه بر سازهای مناطق مختلف، تمایل دارد که از صدای انسان‌ها هم در موسیقی‌اش استفاده کند.

کنسرت یانی و سالن‌هایی مملو از عاشقان موسیقی؛‌

یانی اولین آلبوم انفرادی‌اش را به نام «آپتیمیستیک» با تمرکز روی موسیقی الکترونیک ساخت و همراه چارلی آدامز توری در شهرهای مختلف آمریکا آغاز کرد. یکی از موفق‌ترین کنسرت‌های یانی در دهه نود در آکروپولیس برگزار شد که جزو پربیننده‌ترین کنسرت‌های موسیقی است و نزدیک به یک میلیارد نفر در شصت‌و‌پنج کشور جهان آنرا تماشا می‌کردند. تنظیم و رهبری این ارکستر را شهرداد روحانی به عهده داشت و یانی در آن از گروه اصلی خود همراه چینش شصت نفره‌ای از ارکستر فیلارمونیک سلطنتی لندن استفاده کرد.

یانی همچنین در تاج محل هند، شهر ممنوعه چین، برج خلیفه امارات متحده عربی، کاخ کرملین روسیه، تئاتر رومی کارتاژ تونس، اهرام مصر و جبل القلعه اردن کنسرت برگزار کرده است.

«خطوط روی نقشه‌ها واقعاً وجود ندارند. آن‌ها کاملا ساختگی هستند و این توهم را که ما همه به نوعی با هم فرق داریم تداوم می‌بخشند. من فکر می‌کنم دنیا جای خیلی بهتری می‌بود اگر روزی فرا می‌رسید که ما دیگر وانمود نمی‌کردیم این خطوط وجود دارند و به جای تفاوت‌هایمان روی شباهت‌هایمان تمرکز می‌کردیم.»

کنسرت یانی و افتخارات بی‌شمار هنرمند جهانی؛

دست کم شانزده آلبوم یانی رتبه نخست را در دسته‌بندی «آلبوم عصر نوی برتر» مجله بیلبُرد به‌دست آورده‌اند و دو بار در سال‌های 92 و 93 نیز نامزد دریافت گرمی شده است. آلبوم‌های وی با تعداد بیش از ۷۰ میلیون نسخه در سراسر جهان به فروش رفته ‌است. موسیقی‌های یانی در مسابقات المپیک، برنامه‌ها و مسابقات ورزشی در تلویزیون به صورت گسترده پخش شده‌است. آثار او را نوعی موسیقی عصر نو می‌نامند.

«می‌دانم که جهان دوران سختی را سپری می‌کند اما هرگز ایمانم به انسانیت و  توانایی باورنکردنی‌مان در غلبه بر مشکلات را از دست نمی‌دهم.»

برگرفته از thefamouspeople.com

 

آهنگ Nightingale از یانی؛‌ 

 

 

آهنگ November Sky از یانی؛  

 

  • یاشار

    خیلی عالی بود.ممنون از اطلاعاتی که برای ما ارایه میدهیدوسپاس از نویسنده این مطالب

    پاسخ 1397/12/02
  • یاشار

    خیلی عالی بود.ممنون از اطلاعاتی که برای ما ارایه میدهیدوسپاس از نویسنده این مطالب

    پاسخ 1397/12/02