پادکست گپ دایو (39) بررسی فیلم جوکر۲۰۱۹ و موسیقی متن آن

استودیو ملودایو - سه‌شنبه، 14 آبان 1398

فیلم جوکر به کارگردانی تاد فیلیپس Todd Phillips از ماه اکتبر 2019 میلادی اکران شده است. در این فیلم که بر پایه شخصیت جوکر است، واکین فینیکس Joaquin Phoenix، رابرت دنیرو Robert De Niro، زازی بیتز Zazie Beetz و فرانسیس کانروی Frances Conroy نقش‌آفرینی کرده‌اند. فیلم جوکر در هفته اول اکران با استقبال بی‌نظیری از جانب تماشاگران مواجه شد و در صدر پرفروش‌های باکس‌آفیس قرار گرفت. تاد فیلیپس پیش از این فیلم‌های سه‌گانه خماری The Hangover، سگ‌های جنگی War Dogs، سفر جاده‌ای Road Trip و مدرسه قدیمی Old School را کارگردانی کرده که همگی در ژانر کمدی بوده‌اند. پادکست گپ‌دایو در قسمتی ویژه به بررسی داستان و موسیقی جوکر پرداخته است،‌ تماشا یا شنیدن این قسمت پر از حرف و حدیث را از دست ندهید. 

 

 

 

فایل صوتی و کم‌حجم پادکست گپ دایو:

 

فیلم جوکر 2019 با بازی واکین فینیکس فیلمی در ژانر تریلر-روانشناختی است که اگرچه با تحسین منتقدان همراه بود اما انتقاداتی در مورد صحنه‌های خشونت‌آمیز آن نیز مطرح شد. فیلیپس در نگارش فیلمنامه جوکر۲۰۱۹ نیم‌نگاهی به فیلم‌های راننده تاکسی Taxi Driver و سلطان کمدی The King of Comedyساخته‌ی مارتین اسکورسیزیMartin Scorsese داشته است. این فیلم در هفتاد و ششمین دوره جشنواره ونیز، برنده شیر طلایی بهترین فیلم شد. موسیقی متن فیلم جوکر۲۰۱۹ را هیلدور گودنادوتیر Hildur Guðnadóttir آهنگساز ایسلندی ساخته است.

فیلم جوکر۲۰۱۹ موسیقی متن شنیدنی آهنگساز ایسلندی؛

فیلم جوکر

تا کنون تم فیلم جوکر زیر سایه شخصیت بت‌من Batman بود اما در این فیلم فیلیپس،‌ چیزی مستقل از کمیک‌بوک‌ها Comic books ساخته و ارکستر پر حجم آهنگساز ایسلندی، هیلدور گودنادوتیر آن را همراهی کرده است. در موسیقی متن فیلم جوکر آهنگساز با استفاده از سازهای زهی سعی در ایجاد دلهره و وحشت کرده است، به‌غیر از زمانی که ضرباهنگ موسیقی اوج و فرود دارد، در اغلب موارد به صورت صدایی یکنواخت در پس‌زمینه فیلم قرار گرفته است. در لحظاتی که ماجرایی اتفاق می‌افتد موسیقی حالتی ریتمیک و اکویی می‌گیرد و شبیه سه‌گانه شوالیه تاریکی The Dark Knight کریستوفر نولان می‌شود.

فیلم جوکر

موسیقی متن فیلم جوکر ویولن سل محور است و ملودی‌ها بر پایه سازهای زهی نوشته شده‌اند و توسط ارکستر سمفونیکی با 90 نوازنده اجرا می‌شود. به گفته تاد فیلیپس موسیقی جوکر در مراحل پیش‌تولید ساخته شد. او بخش‌هایی از فیلمنامه را برای گودنادوتیر می‌فرستاده و او موسیقی هر صحنه را می‎نوشته است.

«تاد از من خواست که بر اساس احساسم از خواندن فیلمنامه، موسیقی متن را بنویسم، من خیلی از آن الهام گرفتم.»

سپس گودنادوتیر نمونه‌ای برای فیلیپس می‌فرستد و می‌گوید: «فیلم به نوعی مطالعه شخصیت جوکر است، و روایت آن به صورت ملودی‌های ساده و مونوتونیک برای من معنی پیدا کردند، چون به‌نظرم شخصیت جوکر در این فیلم به همین شکل است. سپس تم او را با ارکستر ساده‌ای ساختم، چون عقیده داشتم که به آکورد و موسیقی پیچیده نیازی نیست. اما در بافت موسیقی غم نهان شخصیت داستان را گنجاندم.»

جوکر۲۰۱۹ و ظرافت‌های آهنگسازی برای سینما؛ 

فیلم جوکر Joker

مخاطب با این موسیقی مونوتن همراه می‌شود. اگرچه موسیقی متن جوکر در نگاه اول ساده به نظر می‌رسد اما نکات ظریف این شخصیت را به خوبی بازتاب می‌دهد. ویولن سل نیز انتخاب بسیار مناسبی است و در کنار درامز ترکیب فوق‌العاده‌ای ایجاد کرده‌اند. موسیقی در بعضی صحنه‌ها از حالت غمگین ناگهان به فرمی پرانرژی تبدیل می‌شود و با صحنه‌های فیلم کاملا هماهنگ است.

گودنادوتیر بسیار هوشمندانه موسیقی فیلم جوکر را ساخته و با استفاده از ملودی‌های ساده جهان را از چشم جوکر نگاه می‌کند. در اصل موسیقی این فیلم شخصیت آرتور-جوکر- است و حالات او کاملا با حالات شخصیت هماهنگ هستند. در واقع جوکر شخصیت ساده‌ای است و موسیقی با ملودی‌های ساده این را بازتاب می‌دهد.

گودنادوتیر پیش از این برای سریال چرنوبیل و فیلم‌های ربودن، مریم مجدلیه و سیکاریو2: روز سرباز موسیقی متن ساخته است. در سال 2019 او جایزه امی موسیقی متن سریال را برای چرنوبیل و جایزه Premio Soundtrack Stars Award جشنواره ونیز را برای جوکر دریافت کرد.

  • AhmadReza

    به نظرم ، نظر امید درباره تضاد جوکر در مورد سیاهی و پلیدی و شرارت ها درمورد سیاست های کثیف و در مقابل بتمن در موضع ایجاد خوبی ها درست بود و دیدگاه دقیقی در مورد این قیلمه که جوکر مجبور شد جوکر بشه .

    پاسخ 1398/11/04
    • وب سایت ملودایو

      با سلام خیلی ممنون از اینکه نظرتون در مورد فیلم جوکر رو با ما درمیون گذاشتین با سپاس

      1398/11/05
  • هادی حسینی

    سلام بنظرم جوکر امثال وظیفه رسوندن این پیام به مخاطب رو داشت که جامعه از انسان بیمار میسازه با جبر و عدم اختیاری که با خودش به همراه داره و وجود امثال جوکر در جامعه رو باید نشونه از اعتراض به این جبر دونست نه اینکه بیماری رو به فرد یا جز تعمیم بدیم تاد فیلیپس برای رسوندن این پیام چاره ای جز رئال تر کردن شخصیت جوکر نداشت

    پاسخ 1398/09/22
    • سلام

      با سلام استقبالی که از فیلم جوکر تاد فیلیپس به عمل آمده نشان می‌دهد که فیلیپس در رئال‌تر کردن شخصیت جوکر تصمیم درست را گرفته و این واقعی‌تر شدن حسابی به دل مخاطبان نشسته

      1398/09/23
  • احمد

    سلام. در مورد بحثی که اخر برنامه پیش کشیدید. باید بگم این جوکر کاملا رئال و واقعیه حتی شهر گاتهام هم طوری طراحی شده که این حس رئالیستی رو در بیننده ایجاد میکنه. منظور از رئال بودن هم این نیست که حتما باید یک جوکر توی دنیا باشه که بمب گذاری کنه. منظور اینه که منطقی که این پروسه رو از ابتدا تا انتها طی میکنه کاملا واقعی و قابل لمسه. مثل جوکر جک نیکلسون نیست که یهو بیفته توی اسید و بشه جوکر. نکته ی دیگه اینکه جوکرهای دنیای واقعی لزوما نباید بمب گذاری کنن (که امروز میبینیم میکنن بمبگذاریهای متعدد در خاورمیانه و حتی اروپا یا تیراندازی های متعدد در امریکا موید این نکته است) بلکه اون کسی که به خاطر عقده های روانیش همسر خودش یا فرزند خودش رو کتک میزنه هم جوکره. ممنون از پادکست خوبتون

    پاسخ 1398/08/23
    • وب سایت ملودایو

      با سلام خیلی ممنون از اینکه نظراتتون را با ما درمیان می‌گذارید،‌ یکی از اهداف ما در پادکست گپ دایو ایجاد محیطی مناسب برای به اشتراک گذاشتن نظرات مخاطبان علاقه‌مند این پادکست سینمایی است. امیدواریم در قسمت‌های بعدی نیز با نظراتتون به کامل‌تر شدن بحث‌های پادکست گپ‌دایو کمک کنید.

      1398/08/25
  • majid

    سلام توی این روزها گاهی پیش می آید که کار خوب و چشمگیر ببینید و این ویدیو از اون گاهی ها بود انقدر این ویدو جذاب بود کخ دوباره دیدم براتون آرزوی بهترین ها رو دارم

    پاسخ 1398/08/17
    • وب سایت ملودایو

      سلام خیلی ممنون از لطف و توجه شما، نظرات مثبت و سازنده‌ی شما به ما این قوت قلب را می‌دهد تا با تلاش بیشتر برنامه‌های بهتری تولید و در معرض قضاوت شما عزیزان قرار دهیم. سربلند و پیروز باشید

      1398/08/19