پادکست گپ‌دایو (24) موسیقی فیلم پاپیون (بخش اول)

استودیو ملودایو - سه‌شنبه، 7 اسفند 1397

پادکست گپ‌دایو،‌ از پادکست های فارسی زبان در زمینه موسیقی متن و تدوین است که از طریق تولید پادکست امکان آشنایی با زیباترین موسیقی‌های فیلم را برای مخاطبان فراهم می‌کند.  

فیلم پاپیون روایت رؤیای همیشگی زندانی در بند برای رسیدن به آزادی است، زندانی که اصرار می‌ورزد عدالت به درستی در مورد او به اجرا در نیامده است و آزادی انسانی‌اش به ناحق سلب شده است. موسیقی متن فیلم پاپیون تلاشی است برای نواختن نغمه‌ی همین رؤیای آزادی در ذهن قهرمان داستان که حتی اگر ضرباهنگی تند و شادان نداشته باشد هم باز نویدبخش امید برای روزهای آفتابی آزادی است. فیلم پاپیون در سال 1973 میلادی به کارگردانی فرانکلین جی شافنر ساخته شد و موسیقی فیلم پاپیون نیز یکی از کارهای جری گلداسمیت آهنگساز و رهبر ارکستر مشهور امریکایی است، موسیقی متن فیلم پاپیون نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار نیز شده است اما از بخت بد طرفداران پاپیون، موسیقی بی‌کلام موفق به دریافت جایزه‌ی اسکار نشد.

با پادکست گپ‌دایو همراه باشید تا با موسیقی فیلم پاپیون و حواشی ساخت این فیلم بیشتر آشنا شوید.

 

 

فایل صوتی و کم‌حجم پادکست گپ دایو:

 

لینک قسمت دوم نقد و بررسی موسیقی متن فیلم پاپیون

فیلم پاپیون (Papillon) و موسیقی نظم و تنبیه؛

موسیقی متن فیلم پاپیون

پاپیون فیلمی در ژانر زندان و درام تاریخی-سرگذشت‌نامه‌ای است که توسط کارگردان آمریکایی فرانکلین جی. شافنر در سال 1973 ساخته شد. در این فیلم استیو مک‌کوئین و داستین هافمن نقش‌آفرینی کرده‌اند. این فیلم بر اساس خاطرات زندانی فرانسوی به نام هنری شاریر است که به جرم قتل به زندان سنت لوران مارونی فرستاده شد تا دوران محکومیتش را سپری کند، او بارها از زندان فرار کرد و بعدها داستان‌ها و خاطراتش در مورد زندان و فرارهایش را در کتابی به نام پاپیون چاپ کرد. البته به گفته‌ی منتقدان همه روایت‌های کتاب مربوط به شاریر نیست و احتمال می‌دهند که بعضی از خاطرات مربوط به زندانیان دیگر باشد.

فیلم پاپیون به واسطه‌ی مؤلفه‌هایی از قبیل داستان جذاب و گیرا، بازی حرفه‌ای بازیگران، شخصیت‌پردازی فوق‌العاده، فیلمبرداری استادانه، موسیقی متن بی‌نظیر، فیلمنامه دقیق و انتخاب لوکیشن‌های مناسب، به اثری ماندگار و زیبا تبدیل شده است. شخصیت اصلی فیلم با بازی مک کوئین به واسطه‌ی دسیسه‌ای به زندان می‌افتد و در کل داستان مخاطب شاهد تعارض خواسته درونی او و فضای غیر انسانی زندان است. مفهوم آزادی و آزادی‌خواهی او و ارتباط آن با نام پاپیون که به خاطر وجود خالکوبی پروانه روی بدنش بدست آورده و در فیلم به نوعی نماد آزادی است، از آزادی روح او خبر می‌دهد.

از دیگر نکات برجسته‌ی این فیلم نشان دادن ارتباط انسانی پاپیون و لوئیس دگا است که در میان تلخی و خشونت زندان و فضای تبعید، رفاقتی پاک دارند و برای هم فداکاری و ایثار می‌کنند. این دو شخصیت بی‌عیب و نقص نیستند و در مسیر رفاقتشان اشتباهاتی نیز مرتکب می‌شوند و همین عاملی است تا مخاطب با آنها احساس نزدیکی بیشتری کند.

پاپیون (Papillon) و کلیشه‌های مرسوم دهه هفتاد؛

موسیقی فیلم پاپیون

پاپیون فیلم خوش‌ریتمی است و با وجود زمان طولانی فیلم، مخاطب کسل و بی‌حوصله نمی‌شود. با اینکه در دهه هفتاد ساختن فیلم‌هایی با مضمون فرار از زندان که شعار امید به زندگی و رهایی می‌دادند، زیاد ساخته می‌شد اما شفنر با زیر پا گذاشتن کلیشه‌های مرسوم مثل نگهبان مهربان، فرار از طریق تونل و باندبازی، توانست فیلمش را به اثری ماندگار و یگانه تبدیل کند.

«لوئیس:این تنها راه نجات ماست، نه؟

پاپیون: آره!

لوئیس: فکر می‌کنی موفق بشیم؟

پاپیون: مگه فرقی هم می‌کنه؟»

موسیقی فیلم پاپیون (Papillon) ، موزیک اعجاب‌انگیز فیلمی کلاسیک؛

موسیقی فیلم پاپیون

موسیقی متن پاپیون یکی از به‌یاد‌ماندنی‌ترین و زیباترین موسیقی‌های فیلم در تاریخ سینماست که توسط جری گلداسمیت ساخته شده است. قبل از این فیلم، گلداسمیت و شافنر در چهار پروژه با هم همکاری کرده بودند. موسیقی متن پاپیون ترکیبی از سمفونی رمانتیک و سبک امپرسیونیستی و صدای عجیب و غریب زنگ‌داری (ساز بومی کارائیبی) است که متناسب با روح فیلم ساخته شده و رهایی و آزادی را به ذهن مخاطب القا می‌کند.

در سکانس ابتدایی فیلم و صحنه نشان دادن زندان، موسیقی نویزدار می‌شود و تم اصلی پاپیون به صورت بریده بریده به گوش می‌رسد. از آنجایی‌که صحنه‌های فیلم در جامائیکا و جزایر هاوایی فیلمبرداری شده‌اند، آهنگساز تلاش کرده تا طبیعت هم در موسیقی‌اش نمود پیدا کند. پاپیون شخصیتی است با روح و ذهن آزاد که در زندان اسیر شده و این موضوع به خوبی در موسیقی متن فیلم احساس می‌شود.

در آهنگ The camp نت‌ها مانند سمباده روی اعصاب می‌روند و فضای سیاه و تیره زندان را نشان می‌دهند. موسیقی متن پاپیون ترکیبی از حس آهنگساز و تنظیم حرفه‌ای و ملودی است. آهنگساز با استفاده از روشی ملودیک و ظریف، والتزی جذاب و زیبا ساخته که در طول فیلم اغلب با آکاردئون نواخته می‌شود؛ این ساز فرانسوی با ملیت شخصیت اصلی فیلم نیز همسو است.

فیلم پاپیون در همان سال نامزد جایزه اسکار بهترین موسیقی متن فیلم و نامزد جایزه گلدن گلاب بهترین بازیگر مرد فیلم درام شد.

 

مقالات پیشنهادی:

بخش دوم قسمت 24 گپ دایو - بررسی موسیقی فیلم پاپیون

  • هادی حسینی

    خیلی عالی بود مرسی

    پاسخ 1398/08/12
    • وب سایت ملودایو

      با سلام ممنون از لطف و توجه شما

      1398/08/12