پادکست گپ‌دایو (23) موسیقی بی کلام جذاب برای محتوای ویدیویی

استودیو ملودایو - سه‌شنبه، 30 بهمن 1397

پادکست گپ‌دایو،‌ پادکستی در زمینه موسیقی متن و تدوین است که امکان آشنایی با زیباترین موسیقی‌های متن فیلم را برای مخاطبان فراهم می‌کند.  

انتخاب موسیقی بی‌کلام مناسب و تأثیرگذار برای محتوای ویدیویی تصادفی و اتفاقی نیست و باید با توجه به تکنیک‌ها و فن تدوین از روشی مشخص برای رسیدن به این مهم بهره گرفت. در ادامه با وب‌سایت ملودایو و پادکست گپ‌دایو همراه باشید تا در مورد مجموعه نکاتی که باید در هنگام انتخاب موسیقی بی‌کلام برای محتوای ویدیویی مورد توجه قرار گیرند، اطلاعات جامعی بدست بیاورید. 

 

 

فایل صوتی و کم‌حجم پادکست گپ دایو:

 

مراجعه به مجموعه‌ای جامع و کامل از قطعات و آهنگ‌های بی‌کلام کمک خواهد کرد تا روند انتخاب موسیقی بی‌کلام جذاب برای محتوای ویدیویی با سرعت و کیفیت بیشتری به انجام برسد.

 

انتخاب موسیقی بی‌‌ کلام و چالش تدوینگران و کارگردانان؛

توجه به فرآیند انتخاب بهترین موسیقی‌های متن بی کلام برای فیلم‌های سینمایی محبوب تاریخ سینما به کارگردانان،‌ تدوینگران و تولیدکنندگان محتوای ویدیویی کمک می‌کند تا وظیفه‌ی دشوار انتخاب شنیدنی‌ترین موسیقی بی‌کلام برای کلیپ یا تیزر ویدیویی خود را در محضر استادان این فن و آهنگسازان نامدار تاریخ سینما بیاموزند.

موسیقی بی‌کلام یکی از مؤثرترین ابزارهای در دسترس کارگردانان،‌ تدوینگران و تولیدکنندگان محتوای ویدیویی برای جلب توجه حداکثری مخاطب است.

انتخاب موسیقی بی‌ کلام و آلبوم موسیقی متن فیلم تایتانیک؛‌

انتخاب موسیقی بی‌کلام

فیلم تایتانیک، آلبوم موسیقی متن فیلم تایتانیک و آهنگ تایتانیک که از جمله آهنگ‌های عاشقانه پرطرفدار هم هست، یکی از نمونه‌های درخشان ساخت و انتخاب موسیقی بی‌کلام جذاب برای یک فیلم سینمایی در تاریخ سینما است. صدای اصلی یا  Main Voice هر فیلم سینمایی همان مؤلفه یا ویژگی اساسی است که به کارگردانان، تدوینگران و تولیدکنندگان محتوای ویدیویی کمک می‌کند تا جذاب‌ترین قطعات موسیقی بی‌کلام را برای کلیپ یا تیزر ویدیویی مورد نظر خود انتخاب کنند. آگاهی از صدای اصلی هر ویدئو،‌ کلیپ یا تیزر کمک می‌کند تا در انتخاب موسیقی بی‌کلام به بی‌راهه نرویم و بهترین قطعات را از منظر زیبایی‌شناسی برای ویدیوی خود برگزینیم. در مثال فیلم تایتانیک که پیش‌تر به آن اشاره شد، با توجه به اینکه صدای اصلی فیلم، عاشقانه است، موسیقی بی‌کلامی در فرآیند آهنگسازی این فیلم انتخاب شده است که با عاشقانگی صدای اصلی فیلم تایتانیک همخوانی کامل داشته باشد. به همین دلیل نیز جیمز هورنر آهنگساز فیلم تایتانیک برای ساخت موسیقی متن این فیلم از لحن و تم عاشقانه استفاده کرده است.  

انتخاب موسیقی بی‌ کلام و آلبوم موسیقی متن فیلم ایندیانا جونز؛‌

در نمونه‌ای دیگر فیلم ایندیاناجونز مثال خوبی برای بررسی انتخاب موسیقی بی‌کلام با توجه به صدای اصلی «ماجراجویی» در فیلم است. موسیقی متن این فیلم توسط جان ویلیامز آهنگساز مشهور ساخته شده است. ویژگی‌های آهنگسازی موسیقی متن فیلم ایندیاناجونز به گونه‌ای است که این موسیقی بی‌کلام به خوبی موفق شده است تا صدای اصلی فیلم را که همان عنصر ماجراجویی است به خوبی به گوش مخاطبان برساند. یکی از بهترین روش‌ها برای تشخیص نقش موسیقی بی‌کلام در رساندن صدای اصلی داستان یک فیلم سینمایی یا کلیپ ویدیویی به مخاطبان، جابه‌جا کردن قطعات موسیقی متن فیلم‌های مشهور با یکدیگر است، در این حالت به خوبی می‎‌توان تشخیص داد که موسیقی بی‌کلامی که برای تم عاشقانه ساخته شده است با لحن فیلمی ماجراجویانه هماهنگی نخواهد داشت.

انتخاب موسیقی بی‌ کلام و آلبوم موسیقی متن فیلم بلید رانر؛

انتخاب موسیقی بی‌کلام

مثال شاخص دیگر از انتخاب موسیقی بی‌کلام شنیدنی برای یک فیلم سینمایی فیلم بلید رانر به کارگردانی ریدلی اسکات و آهنگسازی ونجلیس است، صدای اصلی داستان این فیلم انزوا،‌ تنهایی و غربت شخصیت‌های فیلم است. یکی از اشتباهات رایج در انتخاب موسیقی بی‌کلام برای محتوای ویدیویی انتخاب قطعات حماسی و فرهمند بدون توجه به محتوای تولید شده است،‌ موردی که در بسیاری مواقع نه تنها بر جذابیت تصویر نمی‌افزاید بلکه رنگی از مسخرگی نیز به ویدیوی ساخته شده اضافه می‌کند.

انتخاب موسیقی بی‌ کلام و آلبوم موسیقی متن فیلم ارباب حلقه‌ها؛

فیلم ارباب حلقه‌ها به کارگردانی پیتر جکسون و آهنگسازی هوارد شور، بهترین نمونه برای معرفی ژانر فیلم‌هایی است که دو صدای اصلی حماسی و فانتزی بودن را به صورت همزمان نمایندگی می‌کند. تنوع شخصیت‌های خیالی در فیلمنامه‌ی فیلم ارباب حلقه‌ها ویژگی خاصی به این فیلم سینمایی بخشیده است و دست کارگردان، تدوینگر را برای انتخاب قطعات موسیقی بی‌کلام جذاب و تأثیرگذار باز گذاشته است. به همین دلیل نیز در انتخاب قطعات موسیقی بی‌کلام این فیلم به‌گونه‌ای عمل شده است تا هر کدام از شخصیت‌های فیلمنامه‌ی فیلم ارباب حلقه‌ها تم خاص خود را داشته باشند. برای مثال در آلبوم موسیقی متن این فیلم شاهد هستیم که موسیقی بی‌کلامی که برای الف‌ها انتخاب شده است با موسیقی بی‌کلام ارک‌ها کاملا متفاوت است.  

موسیقی بی‌ کلام جذاب و برندسازی شخصی؛

موسیقی بی کلام جذاب

انتخاب موسیقی بی‌کلام نه تنها بر جذابیت شنیداری محتوای ویدیویی می‌افزاید بلکه به برندسازی شخصی نیز در عصر شبکه‌های اجتماعی یاری می‌رساند.

استفاده از موسیقی بی‌کلام نوستالژیک و کاملا شناخته شده باعث می‌شود که توجه مخاطب از محتوای در حال نمایش به خاطره‌ای که از شنیدن آن آهنگ معروف در ذهن دارد، ‌منحرف شود. 

هنرمندی کارگردان، تدوینگر و برنامه‌سازان در این است که آهنگ بی‌کلامی جذاب اما شنیده نشده یا کم‌تر شنیده شده را به عنوان موسیقی متن اثر ویدئویی خود استفاده کند. انتخاب آهنگ بی‌کلام کم‌تر شنیده شده برای محتوای ویدیویی تولید شده همچنین کمک می‌‎کند تا اسیر قوانین سخت‌گیرانه‌ی کپی‌رایت نشویم و با خیالی آسوده از اینکه موسیقی متن محتوای ویدویی بدهکاری مادی و معنوی به شخص یا افراد دیگری ندارد به پخش و عرضه‌ی اثر خود بپردازیم.

انتخاب موسیقی بی‌ کلام و آلبوم موسیقی متن پلنگ صورتی؛

ژانر کارآگاهی – کمدی از جمله نمونه‌های دیگری است که نفوذ و اعتبار خود را در ذهن تماشاگران فیلم‌های سینمایی مدیون موسیقی بی‌کلام مناسب است. یک نمونه‌ی درخشان در این زمینه موسیقی متنی است که برای مجموعه‌ی پرطرفدار «پلنگ صورتی» ساخته شده است.

انتخاب موسیقی بی‌ کلام و آلبوم موسیقی متن فیلم جیمز باند؛

آخرین نمونه‌ای که در پادکست انتخاب موسیقی‌ بی‌کلام مناسب برای محتوای ویدیویی بررسی می‌کنیم، فیلم جیمز باند است، فیلمی که موسیقی متن آن در ژانر تریلر یا هیجانی دسته‌بندی می‌شود و در بین طرفداران سینما بسیار محبوب است. انتخاب موسیقی بی‌کلام مناسب برای محتوای ویدیویی تخصصی مهم تلقی می‌شود که جزئیات فراوانی را از منظر آهنگسازی، کارگردانی و تدوین در بر می‌گیرد. با توجه به توضیحات ذکر شده در این پادکست به صورت خلاصه می‌توان در مورد انتخاب موسیقی بی‌کلام، ساخت فیلم، ساخت ویدئو و تدوین فیلم به موارد زیر اشاره کرد:‌

پرهیز از سلیقه‌گرایی؛

پرهیز از انتخاب آهنگ‌های موسیقی بی‌کلام نامرتبط؛‌

پرهیز از به کارگیری قطعات نوستالژیک و کاملا شناخته شده؛

خلاقیت و نوآوری و برهم زدن هنرمندانه‌ی قواعد بازی؛