بهترین موسیقی‌های متن‌ سینمایی در سال 2019 ؛ (بخش پنجم)

کیارش رمضان‌نژاد - سه‌شنبه، 24 دی 1398

فهرست بهترین موسیقی‌های متن فیلم‌های سینمایی در سال 2019 در ایستگاه پنجم این مجموعه مطالب به پایان می‌رسد. لازم به توضیح نیست که انتخاب از میان بهترین‌ها همواره تابعی است از ذوق و سلیقه‌ی داوران و هیچ بهترین فهرستی پیدا نمی‌شود که تمام سلیقه‌ها را راضی نگه دارد. مجموعه مقالات بهترین‌های موسیقی متن سال 2019 در سایت ملودایو نیز از این قانون طبیعی مستثنی نیست و این فهرست تلاشی است تا بر شنیدنی‌های سال 2019 نوری بتابانیم و فرازهای سینمایی موسیقی متن را در سال 2019 مرور کنیم. شما نیز در پایان این مطلب می‌توانید نظرتان را در مورد شنیدنی‌ترین موسیقی متن در سال 2019 با ما و مخاطبان سایت ملودایو درمیان بگذارید. 

بهترین موسیقی‌های متن‌ سینمایی در سال 2019 و  فیلم THE PEANUT BUTTER FALCON؛‌

آهنگسازان /Henry Burnett, Zachary Dawes, Noam Pikelny, Jonathan Sadoff, Gabe Witcher استودیو Varese Sarabande Records

بهترین موسیقی‌های متن‌

برخی گمان می‌کنند که ساخت موسیقی متن برای فیلم‌های سینمایی از جمله هنرهای انفرادی است و آهنگسازان برای خلق بهترین آثار در پشت درهای بسته‌ی استودیوهای آهنگسازی خود ساعت‌ها و بلکه روزها به مراقبه و مکاشفه مشغول می‌شوند، اما بررسی سبک کاری Jonathan Sadoff به همراه تیم همراهش در ساخت موسیقی فیلم THE PEANUT BUTTER FALCON مثال نقضی برای این باور است.   

چرا که آهنگسازی برای فیلم THE PEANUT BUTTER FALCON  با این همه تنوع و گوناگونی به تیمی از آهنگسازان نیاز داشته و قرار گرفتن در فهرست بهترین‌های سال 2019 نشان می‌دهد که Jonathan Sadoff به همراه تیم همکارش به خوبی از پس این وظیفه بر آمده‌اند. برای آن دسته از سینما دوستانی که در کنار تماشای فیلم‌های سینمایی به خواندن کتاب هم علاقه‌منداند،‌ فیلم THE PEANUT BUTTER FALCON یادآور داستان مشهور هاکلبری فین و سفر پر ماجرایش در ایالات جنوبی امریکاست.

در ساخت موسیقی متن این فیلم گروه The Punch Brothers در کنار Jonathan Sadoff تیمی را تشکیل داده‌اند که با تمام غرابت‌های هنری، در ساخت قطعاتی شنیدنی موفق بوده‌اند. قطعاتی که هم شوخ‌طبعانه به اتفاقاتی کنایه می‌زنند که برای شخصیت‌های دوست داشتنی فیلم رخ می‌هند و هم احساسات تماشاگر را با خود همراه می‌کنند.

یکی از نقاط قوت موسیقی متن فیلم THE PEANUT BUTTER FALCON دست و دلبازی آهنگسازان این فیلم برای استفاده از سازهای محبوب در ایالات جنوب امریکا است. انتخابی که با توجه به خط سیر داستان به بهترین نحو ممکن، هنگام تماشای فیلم در گوش مخاطب نواخته می‌شود.  از جمله سازهای محلی که در ساخت موسیقی متن فیلم THE PEANUT BUTTER FALCON از آن استفاده شده است می‌توان به dobro،‌ banjo، fiddle و البته گیتار اشاره کرد.

زمانی انتخاب هوشمندانه‌ی آهنگسازان فیلم THE PEANUT BUTTER FALCON را بیشتر تحسین می‌کنیم که با شنیدن قطعات مختلف موسیقی متن این فیلم همراه با شخصیت‌های داستان زیر تابش خورشید داغ جنوب در رودخانه‌های شهرهای جنوبی امریکا قایقرانی می‌کنیم و بوی برکه‌های تب‌کرده را در چند قدمی خود احساس می‌کنیم.

موسیقی متن فیلم THE PEANUT BUTTER FALCON همانطور که همزمان مخاطب را آرام می‌کند، شور سفر، شور زندگی و شور تغییر را نیز در وجودش بیدار می‌کند، توگویی این موسیقی طبیعت‌گرا تفسیر آهنگساز غربی از این تک بیت ما شرقی‌هاست:‌ ما زنده از آنیم که آرام نگیریم - موجیم که آسودگی ما عدم ماست

بهترین موسیقی‌های متن‌ سینمایی در سال 2019 و فیلم RAMBO: LAST BLOOD؛‌  

آهنگساز Brian Tyler/ استودیو Lakeshore Records

بهترین موسیقی‌های متن‌

یکی از چالش‌های آهنگسازی برای دنباله‌های سینمایی، دلربایی از مخاطبی است که از قبل انتخاب کرده است و نیروی لایزال نوستالژی امکان شنیدن موسیقی‌های جدید بر روی دنباله‌های فیلم مورد علاقه‌اش را از وی سلب کرده است. آهنگسازی برای آخرین قسمت فیلم‌های رمبو نیز از این قاعده‌ی عمومی مستثنی نیست.

مسأله‌ای که کار Brian Tyler آهنگساز را در این مسیر سخت‌تر نیز می‌کند، جا گذاشتن جای پای اسطوره‌ای چون جری گلداسمیت است که برای اولین خونریزی‌های رمبو آهنگسازی کرده بود. خوشبختانه Brian Tyler در برابر اسم و رسم جری گلد اسمیت خود را نباخته است و تلاش کرده تا امضای هنری خود را در پای آخرین حضور رمبو بر پرده‌ی سینما ثبت و ضبط کند. با اینکه نباید از موسیقی متن فیلمی که انتقام را با طبل ویرانی و نابودی دوره می‌کند، انتظار نواهای آرام و رام را داشت، اما Tyler با اتکا به بعد انسانی شخصیت رمبو تلاش کرده تا در هر فرصتی که بدست می‌آورد با موسیقی خود اندکی از شدت هیجان مالیخولیایی سازهای زهی بکاهد و مخاطب را به آرامش ملودی رازآمیز و اسطوره‌ای مهمان کند.

موسیقی متن قسمت آخر فیلم‌های رمبو نمونه‌ی شاهکاری برای آن دسته از آهنگسازانی است که قصد دارند تا موسیقی انتقام را تمام قد با ارکستر سازهای کوبه‌ای برای مخاطبان کارهایشان اجرا کنند.

بهترین موسیقی‌های متن‌ سینمایی در سال 2019 و موسیقی متن فیلم SHAZAM؛ 

آهنگساز Benjamin Wallfisch/ استودیو WaterTower Music    

بهترین موسیقی‌های متن‌

بنجامین والفیش را با آهنگسازی فیلم‌های ترسناک IT می‌شناسیم، والفیش از جمله آهنگسازان جوانی است که در مکتب هانس زیمر رشد کرده و مانند رامین جوادی اکنون به نامی شناخته شده در دنیای موسیقی متن تبدیل شده است. انتخاب والفیش برای ساخت موسیقی متن فیلم SHAZAM انتخابی بسیار هوشمندانه از سوی کارگردان این فیلم بوده است، چرا که داستان این فیلم اگر در دنیای ابرقهرمان‌ها می‌گذرد،‌ اما ابرقهرمان این فیلم با تمام ابرقهرمان‌هایی که تاکنون بر پرده‌ی سینماها دیده‌ایم، فرق می‌کند. از سوی دیگر والفیش با آهنگسازی برای قسمت اول فیلم IT نشان داد که به خوبی از پس توصیف احساسات کودکانه در آثارش بر می‌آید و فیلم SHAZAM هم دقیقا به آهنگسازی نیاز دارد که بتواند احساسات و عواطف کودکانه را در موسیقی متنش جاری و ساری کند. البته والفیش نیز به تبع اکثر آهنگسازان پس از جان ویلیامز، وقتی نوبت ساخت موسیقی برای فیلمی ابرقهرمانی می‌شود، استفاده از سازهای زهی و کر را فراموش نمی‌کند. آهنگسازی والفیش برای فیلم SHAZAM سینمادوستان را به روزگار خوش سینمای کلاسیک می‌برد، روزگاری که فیلم‌های سینمایی پر بودند از شخصیت‌های سپید و دوست‌داشتنی و کار آهنگساز هم تنها آهنگسازی برای خوب‌های داستانی و نغمه‌سرایی برای زندگی امید بود.   

لینک بخش‌های اول تا چهارم فهرست بهترین موسیقی‌های متن 2019؛ 

بخش اول؛ 

بخش دوم؛ 

بخش سوم؛ 

بخش چهارم؛