بهترین موسیقی‌های متن‌ سینمایی در سال 2019 ؛ (بخش اول)

کیارش رمضان‌نژاد - شنبه، 14 دی 1398

با پایان سال 2019 میلادی و شروع سال 2020 فرصت را مناسب دیدیم تا بهترین موسیقی متن فیلم‌های سینمایی در سال 2019 را در قالب چند بخش به مخاطبان وب‌سایت ملودایو معرفی کنیم. در ادامه با وب‌سایت ملودایو و بخش اول از بهترین موسیقی متن فیلم‌های 2019 همراه باشید.  

موسیقی متن فیلم آلیتا، فرشته‌ی جنگ ALITA: BATTLE ANGEL؛‌

آهنگساز Junkie XL، استودیو Milan Records

بهترین موسیقی‌های متن‌ سینمایی در سال 2019

آهنگسازی جانکی با فیلم مدمکس جاده خشم به گوش علاقه‌مندان موسیقی متن فیلم‌های سینمایی آشناست. البته Deadpool هم از دیگر آهنگسازی‌های این هنرمند محسوب می‌شود، هنرمندی که به نظر می‌رسد بیشتر دوست دارد تا برای فیلم‌های تجاری هالیوود آهنگسازی کند و فعلا پایش را از روی پدال ساخت موسیقی‌های سبک متال برندارد. البته جانکی ایکس ال با نام اصلی Tom Holkenborg تغییر جهتی را در مسیر آهنگسازی خود با فیلم فرشته‌ی جنگ ALITA: BATTLE ANGEL در سال 2019 میلادی تجربه کرده است و در کنار ابراز ارادت به ملودی‌های محبوبش برای انتقال احساسات انسان‌گونه‌ی سایبرگی که در خلال داستان از ماشینی دوست‌داشتنی و بی‌آزار به انتقامجویی با وجدان تبدیل می‌شود به سراغ موسیقی ارکسترال برود و از موسیقی کلاسیک هم در آهنگسازی خود بهره بگیرد.

موسیقی متن فیلم بزرگ‌ترین مزرعه کوچک THE BIGGEST LITTLE FARM؛‌

بهترین موسیقی‌های متن‌ سینمایی در سال 2019

آهنگساز Jeff Beal، استودیو Lakeshore Records

اگر به خاطر سریال خانه‌ی پوشالی House Of Cards نبود، علاقه‌مندان فیلم‌های سینمایی کم‌تر با جف آهنگساز آشنا می‌شدند، چرا که علاقه‌ی اصلی این آهنگساز کم حرف و پرکار، ساخت موسیقی متن برای فیلم‌های مستند است. اما فیلم بزرگ‌ترین مزرعه کوچک با داستان زمینی‌اش، فرصت مغتنی شده تا بار مخاطبان بیش‌تری بخت شنیدن موسیقی جف بیل را بدست بیاورند،‌ فیلمی که از زمین و رویش می‌گوید و جای تعجبی هم ندارد که موسیقی متن آن نیز که زاده‌ی سازهای توانای ارکستری جمع و جور است، نغمه‌های بهاری و تولد دوباره‌ی زمین را یادآوری کند.

موسیقی متن فیلم جنگ جریان The Current War (نسخه‌ی تدوین کارگردان)؛‌

آهنگساز Danny Bensi  و  Saunders Jurriaans

بهترین موسیقی‌های متن‌ سینمایی در سال 2019

وقتی قرار باشد آهنگسازی برای فیلمی در مورد نبرد نفس‌گیر ستارگان تولید جریان برق را به هنرمند بسپاری و موسیقی وظیفه‌ی معرفی توماس ادیسون، جرج وستینگهاوس و نیکلا تسلا را بر عهده داشته باشد، تردیدی نیست که باید به سراغ آهنگسازانی بروی که تخصص و تبحرشان آهنگسازی الکترونیک است و نبض جریان نت‌ها را در کف ساز خود دارند. Danny Bensi  و  Saunders Jurriaans با آهنگسازی برای فیلم‌هایی چون  Martha Marcy May Marlene یا The Autopsy of Jane Doe امتحان خود را در سبک الکترونیک به خوبی پس داده‌اند و ثابت کرده‌اند که در این سبک نت‌های زیادی برای گفتن دارند. نکته‌ی ظریفی که در هنر آهنگسازی این فیلم نهفته است به نقش آهنگساز در پویایی یا میرایی یک اثر سینمایی باز می‌گرددف چرا که Danny Bensi  و  Saunders Jurriaans نشان داده‌اند که چطور آهنگسازان توانمند با کات‌های هنرمندانه‌شان می‌توانند یک فیلم سینمایی را از گمنامی نجات دهند. 

موسیقی متن فیلم جوکر؛‌

آهنگساز Hildur Guðnadóttir هیلدور گودنادوتیر، استودیو WaterTower Music

بهترین موسیقی‌های متن‌ سینمایی در سال 2019

سازهای زهی و جهان‌های تیره و تاریک به امضای هنری هیلدور گودنادوتیر تبدیل شده است و سبک منحصربفرد این آهنگساز با زخمه‌های سوزناک سازش از فیلم‌های The Arrival و Sicario: Day of the Soldado تا سریال چرنوبیل به گوش علاقه‌مندان سینما و موسیقی آشناست. البته آهنگسازی برای نقشی با بازی واکین فونیکس اولین تجربه‌ی همکاری هیلدور گودنادوتیر با این بازیگر چیره‌دست نیست و این دو پیش‌تر در فیلم مریم مقدس Mary Magdalene نیز با هم همکاری داشته‌اند.

به نظر می‌رسد سال 2019 سال هیلدور در حرفه‌ی آهنگسازی است چرا که سریال چرنوبیل این آهنگساز هم نظر منتقد و مخاطب را به خود جلب کرد و فیلم جوکر این هنرمند نیز یکی از گویاترین موسیقی متن‌های دنیای مالیخولیایی شخصیت جوکر را در تاریخ سینما و موسیقی متن ثبت کرد.

موسیقی متن فیلم THE LAST BLACK MAN IN SAN FRANCISCO ؛‌

آهنگساز Emile Mosseri،‌ استودیو Lakeshore Records

بهترین موسیقی‌های متن‌ سینمایی در سال 2019

احتمالا هیچ آهنگسازی به خوبی امیل موسری نمی‌توانست از پس ساخت موسیقی دلنشینی بربیاید که اینچنین بتواند روح انسانی فیلم THE LAST BLACK MAN IN SAN FRANCISCO را در قالب نت‌های موسیقی ترجمه کند. ساخت موسیقی متن برای فیلم THE LAST BLACK MAN IN SAN FRANCISCO اولین تجربه‌ی آهنگسازی موسری محسوب می‌شود و این آهنگساز پیش‌تر از این تجربه با گروه موسیقی The Dig شناخته می‌شد که در سبک آلترناتیو فعال است. برای ساخت موسیقی متن این فیلم موسری هنرمندانه، سازهایی مانند پیانو و بادی- برنجی را برای ساخت موسیقی در سبک جاز و گاسپل به خدمت گرفته است و بدین ترتیب در همنشینی غریب، داستانی انسانی با تبار افریقایی را در مورد جامعه‌ی معاصر امریکا با نظم نت‌ها به آهنگ کشیده است.

موسیقی متن فیلم LUCE ؛

آهنگساز Ben Salisbury  و  Geoff Barrow، استودیو Lakeshore Records

بهترین موسیقی‌های متن‌ سینمایی در سال 2019

همکاری Geoff Barrow با Ben Salisbury از منظر آهنگسازی همکاری جذابی است، چرا که یکی نوازنده‌ی گروه Portishead است و دستی در گروه‌نوازی دارد و دیگری آهنگساز مستندهای طبیعت بی‌جان است. اما خوشبختانه همکاری این دو آهنگساز، همکاری شنیدنی از کار درآمده که نمونه‌ی آن را در فیلم تماشایی Ex Machina شنیده‌ایم. در ساخت موسیقی متن فیلم LUCE آهنگسازان با دوگانه‌ی اسطوره‌ای سیاه و سپید مواجه بودند و باید برای این دوگانگی در موسیقی فیلم نیز چاره‌ای می‌اندیشند، برای همین نیز در موسیقی متن فیلم LUCE با لحنی دلهره‌آور که هوای فیلم‌های هیچکاک را در ذهن زنده می‌کند از ساز ارگان با قطعاتی از باخ گرفته تا فیلیپ گلس در کنار ساز گیتار استفاده کرده‌اند. موسیقی متن فیلم LUCE به گونه‌ای است که تنها یکی از زوایای خیال تماشاگر را بیدار می‌کند و به مخاطب امکان خیال‌پردازی می‌دهد.

برگرفته از وب‌سایت filmmusicmag.com ؛‌

  • علی

    فیلم The Current War واسه 2017 هست که

    پاسخ 1398/10/15
    • وب سایت ملودایو

      با سلام ممنون که با دقت مطالب سایت را دنبال می‌کنید، منظور ما نسخه Director Cut این فیلم است که با تغییرات قابل توجه نسبت به نسخه 2017 در سال 2019 منتشر شد و موسیقی متن این نسخه سینمایی جزو موسیقی‌های برتر سال 2019 محسوب می‌شود.

      1398/10/15