سبک آهنگسازی جان بری از جیمز باند تا رقصنده با گرگ‌ها؛

الهام ربیعی - چهارشنبه، 25 دی 1398

جان بری John Barry یکی از بزرگترین آهنگسازان تاریخ سینماست که نزدیک به پنجاه سال در این حرفه فعالیت داشت و برای یازده قسمت از مجموعه جیمز باند (1963 تا 1987) موسیقی متن ساخت. در دوران فیلم‌های صامت، پدر او آپارات‌چی سینما بود و بعدها چندین سینما در شمال انگلستان تأسیس کرد، مادرش نیز پیانونواز سبک کلاسیک بود. فیلم و موسیقی در خون جان بری بود. او دوران کودکی‌اش را با کار در سالن‌های سینمای پدرش گذراند و در دوران جوانی قصد داست شغل خانوادگی‌اش-آپارت‌چی- را ادامه دهد اما ترکیب موسیقی و فیلم تأثیر عمیقی روی او گذاشت. در طول خدمت سربازی‌اش در قبرس شروع به یادگیری ترومپت و نواختن آن در گروه موسیقی ارتش بریتانیا کرد.

بعد از ترک ارتش، بری یک دوره آهنگسازی جاز را گذراند و در ارکسترهای جک پارنل و تد هیث به‌عنوان تنظیم‌کننده شروع به کار کرد. در سال 1957 گروه موسیقی خودش به نام The John Barry Seven را تشکیل داد. آنها چندین آهنگ موفق ضبط کردند و بری برای برنامه تلویزیونی Juke Box Jury نیز موسیقی متن ساخت.

جان بری و ورود به دنیای آهنگسازی؛ 

جان بری

جان بری از سال 1959 تا 1962 در شرکت ایمی-شرکت چندملیتی و بریتانیایی ضبط و نشر موسیقی- کار کرد و برای خوانندگان بسیاری از جمله جان فیث به تنظیم موسیقی پرداخت. علاوه بر این برای فیلم‌هایی که جان فیث در آنها بازی می‌کرد، موسیقی متن و ترانه ساخت. او در سال 1960 برای فیلم Beat Girl آهنگسازی کرد و رسما وارد عرصه سینما شد و بعد از آن برای چهار فیلم دیگر که جان فیث ستاره آنها بود موسیقی متن ساخت.

جان بری و آهنگسازی برای فیلم‌های جیمزباند؛ 

جان بری

موفقیت‌های بری، نظر تهیه‌کنندگان مجموعه فیلم‌های جیمز باند را جلب کرد و از او دعوت به همکاری کردند. دکتر نو اولین فیلم از مجموعه جیمز باند بود که بری برای آن آهنگسازی کرد. جان بری برای یازده فیلم از این مجموعه موسیقی متن ساخت. در سومین فیلم از این مجموعه-پنجه طلایی- بری تم جیمز باند را تکمیل کرد و آنرا با ترکیبی از جاز، سازهای بادی برنجی و ملودی‌های باشکوه خلق نمود. در سال 1964 میلادی آلبوم این فیلم پرفروش‌تر از آلبوم گروه بیتلز شد و در صدر جدول امریکن چارت قرار گرفت.

«آنها به من گفتند برو و موسیقی متنش را بساز. فکر کردم و از خودم پرسیدم خب داستان درباره چیست؟ باید ترانه‌ای درباره یک تبهکار بسازم. هیچ ترانه‌ای در مورد آدم تبهکار وجود نداشت، همه درباره عشق و غم ترانه می‌سازند. این ترانه با صدای کُر شروع می‌شد بعد پیانو و ترومپت را به آن اضافه کردم.»

 آخرین موسیقی متن مجموعه جیمز باند را برای فیلم روزهای روشن زندگی در سال 1987 ساخت و گروه ارکستر آنرا رهبری کرد. ساخت موسیقی متن این مجموعه نقطه عطفی در زندگی جان بری محسوب می‌شود و او را تبدیل به یکی از آهنگسازان مشهور فیلم تبدیل کرد.

«من در مورد موسیقی متن جیمز باند اصلا فکر نکردم و حتی کتاب آنرا نخواندم، فقط قبلا در دیلی‌مِیل کمیک استریپی از آن دیده بودم و می‌دانستم موضوع داستان جاسوسی است. هرگز نسخه پیش‌نمایش فیلم را ندیدم و بر اساس حسم نسبت به موضوع داستان موسیقی آنرا ساختم.»

جان بری و یک عمر دستاورد هنری؛ 

جان بری

جان بری در طول سال‌ها فعالیت حرفه‌ای برای بیش از صد فیلم موسیقی متن ساخت. او به موسیقی متن شخصیت بخشید و قطعات ساخته شده توسط بری را می‌توان فارغ از صحنه‌های فیلم بارها و بارها گوش داد. موسیقی او هم احساسی است و هم هذیانی. حین گوش دادن به موسیقی بری احساس پرواز در فضا یا سُر خوردن در دره‌ای عمیق به مخاطب دست می‌دهد. او با تم‌های اغواکننده، مخاطب خود را عمیقا تحت تأثیر قرار می‌دهد.

از جمله فیلم‌هایی که جان بری آهنگسازی آنها را به عهده داشته است می‌توان به انگیزه‌های درونی، باغ‌وحش شیشه‌ای، بنال وطن، پیشنهاد بیشرمانه، خارج از آفریقا، خاطرات کوئیلر، زندگی من، شیر در زمستان، کابوی نیمه‌شب، ماجراهای آلیس در سرزمین عجایب و مردی با طپانچه طلایی اشاره کرد. او همچنین پنج جایزه اسکار و چهار جایزه گرمی در کارنامه کاری‌اش دارد.  

«هرگز دوست ندارم برای کسی کار کنم، همیشه خواسته‌ام که رئیس خودم باشم.»

برگرفته از وب‌سایت gq-magazine.co.uk ؛‌