بهترین موسیقی‌های متن‌ سینمایی در سال 2019 ؛ (بخش چهارم)

کیارش رمضان‌نژاد - دوشنبه، 23 دی 1398

بهترین موسیقی‌های متن‌ سینمایی در سال 2019 را در بخش چهارم با معرفی موسیقی‌های متنی شنیدنی از فیلم‌های اکران شده در سال 2019 پی می‌گیریم. در این بخش از فهرست بهترین موسیقی‌های متن‌ سینمایی در سال 2019 به اسامی بر می‌خوریم که شاید نامشان برای مخاطب فارسی‌زبان کم‌تر شناخته شده باشد، اما آثارشان حتما یاد برخی از ماندگارترین تجربه‌های سینمایی را برای علاقه‌مندان هنر هفتم زنده می‌کند. در بخش چهارم از این مجموعه مقالات با وب‌سایت ملودایو همراه باشید. 

بهترین موسیقی‌های متن‌ سینمایی در سال 2019 و موسیقی متن فیلم FREAKS؛ 

آهنگساز /Tim Wynn استودیو Moviescore Media

بهترین موسیقی‌های متن‌ سینمایی در سال

Tim Wynn آهنگسازی است که بیشتر با ساخت موسیقی متن برای بازی‌های کامپیوتری شناخته می‌شود و آهنگسازی برای بازی Xcom 2 یکی از آثار مشهور این آهنگساز جوان به حساب می‌آید. سال 2019 فرصتی بود تا این آهنگساز نیز در میدان آهنگسازی برای فیلم‌های سینمایی عرض اندامی کند و هنرش را با تماشاگران به اشتراک گذارد. خوشبختانه Tim Wynn انتخاب درستی برای ورود به دنیای آهنگسازی در سینما داشته است و با انتخاب فیلمی کم‌بودجه اما پرکشش، امکان ساخت موسیقی متن برای داستانی پرفراز و نشیب را پیدا کرده است. با توجه به اینکه داستان فیلم FREAKS روایت دخنر نوجوانی را تعریف می‌کند که از ستم انسان‌نماهای پیرامونش به ستوه آمده و مفر آسایش را جستجو می‌کند، این آهنگساز تصمیم گرفته تا در ساخت موسیقی متن برای این فیلم از پیانو در کنار سازهای ضربی به گونه‌ای استفاده کرده که صدایی جادویی و کودکانه را برای گوش‌های مخاطب زنده کنند و با این حال اندوهی جانگداز را نیز زیر لب زمزمه کنند.

نکته‌ی قابل توجه در مورد موسیقی متن فیلم FREAKS بلوغ موسیقیایی فیلم همراه با بلوغ عاطفی شخصیت اصلی است و همانطور که شخصیت اصلی به تدریج از دنیای کودکانه‌ی خود با عالم بزرگسالان مواجه می‌شود، موسیقی متن فیلم نیز رشدی روانشناسانه را پشت سر می‌گذارد تا در پرده‌ی آخر با سمفونی پر از جزئیات، دست غدار سرنوشت را برای تماشگران رو کند.      

بهترین موسیقی‌های متن‌ سینمایی در سال 2019 موسیقی متن فیلم HARRIET؛‌

آهنگساز Terence Blanchard/ استودیو Back Lot Music

بهترین موسیقی‌های متن‌ سینمایی در سال 

ریشه‌های فرهنگی تاریخ سیاهان همواره در کارهای Terence Blanchard به عنوان یک آهنگساز امریکایی- افریقایی تبار حضوری ملموس دارند. شاهد مثال این ادعا هم کارنامه‌ی آهنگسازی Terence Blanchard برای ساخت موسیقی متن فیلم‌هایی همچون Malcolm X و BlacKkKlansman است. اما آهنگسازی فیلم HARRIET با تمام ساخته‌های پیشین Terence Blanchard تفاوت دارد و این آهنگساز در ساخت موسیقی متن این فیلم برای اولین بار به سراغ دنیای ابرقهرمانی رفته و به سیاق فیلم‌های امروزی هالیوود برای دنیای فانتزی ابرقهرمانانه‌ی فیلم HARRIET آهنگسازی کرده است.

منبع الهام فیلم HARRIET علی‌رغم داستان فانتزی‌اش به دوران برده‌داری در امریکای قرن نوزدهم باز می‌گردد، اما نقطه‌ی قوت کار Terence Blanchard در این است که گرفتار کلیشه‌های رایج در آهنگسازی این سبک‌ فیلم‌ها نشده و به جای استفاده از موسیقی سنتی ایالت‌های جنوبی امریکا در دوران برده‌داری با استفاده از سازهای الکترونیک و همراهی سازهای زهی، موسیقی متن روزآمدی برای این فیلم تدارک دیده است.

بهترین موسیقی‌های متن‌ سینمایی در سال 2019 و موسیقی متن فیلم JOJO RABBIT؛‌     

آهنگساز Michael Giacchino/ استودیو Hollywood Records

بهترین موسیقی‌های متن‌ سینمایی در سال

فیلم‌های برنده‌ی اسکاری مانند انیمیشن Up یا Inside Out آنچنان در کارنامه‌ی آهنگسازی Michael Giacchino می‌درخشند که فراموش می‌کنیم این آهنگساز توانایی آهنگسازی برای داستان‌ها و فضاهای مختلف را نیز دارد. فراموش نکنیم که موسیقی متن فیلم Let Me In یکی دیگر از آثار شنیدنی Michael Giacchino به حساب می‌آید.

به همین دلیل نیز می‌توان از فیلم JOJO RABBIT به عنوان نقطه‌ی عطفی در میان کارهای Michael Giacchino نام برد. Giacchino به تبع داستان تلخ و شیرین فیلم که قرار است از دریچه‌ی نگاه شوخ یک کودک،‌ یکی از تلخ‌ترین دوران‌های تاریخی روایت کند، از تجربه‌های گذشته‌ی خود بهره گرفته تا موسیقی خلق کند که در دل تاریک‌ترین دوره‌های تاریخی، از شیرینی امید برای زندگی بخواند و بنوازد.      

Giacchino توانایی مثال زدنی در خلق موسیقی‌های متن ساده و صمیمی دارد و برای این منظور سازهایی چون پیانو، ویولن و حتی بلز استادانه استفاده می‌کند. تا قبل از این فیلم، اگر چه Giacchino برای انیمیشن‌های سینمایی آهنگسازی کرده بود، اما فیلم JOJO RABBIT اولین تجربه‌ی آهنگسازی این هنرمند برای فیلمی با محوریت کودکان است، تجربه‌ای که به نظر می‌رسد به یکی دیگر از کارهای ماندگار کارنامه‌ی Michael Giacchino تبدیل شود.

بهترین موسیقی‌های متن‌ سینمایی در سال 2019 و موسیقی متن فیلم THE MAN WHO KILLED HITLER AND THEN THE BIGFOOT؛ 

آهنگساز Joe Kraemer/ استودیو La La Land Records

بهترین موسیقی‌های متن‌ سینمایی در سال

فیلم Way of the Gun که حالا بعد از گذشت دو دهه از ساختش، به فیلمی کلاسیک برای علاقه‌مندان سینمای اکشن تبدیل شده است، نمونه‌ی خوبی از سبک آهنگسازی Joe Kraemer در ژانر اکشن است. البته اکشن‌سازی این آهنگساز تنها به بیست سال پیش باز نمی‌گردد و فیلم Jack Reacher که در سال 2012 میلادی با بازی تام کروز اکران شد، یکی دیگر از نمونه کارهای این هنرمند در آهنگسازی برای فیلم‌های اکشن و پرطرفدار است.

اما نکته‌ای که کار Joe Kraemer از کیشه‌های رایج آهنگسازی برای سبک اکشن در سینما دور می‌کند، نوع نگاه این آهنگساز به خط سیر داستانی فیلم اکشن و الهام گرفتن از فراز و نشیب‌های روایت فیلمنامه به جای تأکید بر ضرباهنگ تند این قبیل فیلم‌ها است. برای مثال در آهنگسازی همین فیلم THE MAN WHO KILLED HITLER AND THEN THE BIGFOOT که مخاطب انتظار دارد که آهنگساز اثر با ضربه‌های پرکاشن و موسیقی الکترونیک داستان قهرمان بزن بهادری را تعریف کند که حریف می‌طلبد و یک تنه هم هیتلر را حریف است و هم دیو سپید را!

اما Joe Kraemer راه کاملا متفاوتی را در آهنگسازی این فیلم انتخاب کرده است و در همنوازی شنیدنی پیانو با سازهای زهی بر جنبه‌ی احساسی این داستان اکشن متمرکز شده است. Joe Kraemer آنقدر در این هدف خود موفق بوده که تماشاگران فیلم THE MAN WHO KILLED HITLER AND THEN THE BIGFOOT مدام غروب خورشیدی را انتظار می‌کشند تا قهرمان تنهای داستانشان را با خود در افقی دست‌نیافتنی از دیدگان پنهان کند.