بهترین موسیقی‌های متن‌ سینمایی در سال 2019 ؛ (بخش سوم)

کیارش رمضان‌نژاد - یک‌شنبه، 22 دی 1398

بهترین موسیقی‌های متن‌ سینمایی در سال 2019 را با قسمت سوم از این فهرست بالا بلند پی می‌گیریم، در این بخش از مقاله‌ی معرفی بهترین‌های موسیقی متن برایتان از آهنگسازان کارکشته و جویای نامی سخن می‌گوییم که با هنرشان فیلم‌های سینمایی را در سال 2019 میلادی شنیدنی‌تر کرده‌اند. جای تعجب ندارد که سرانجام در این فهرست به آلبومی از هانس زیمر هم برخوردیم و فهرست بهترین‌های سال 2019 از نام این آهنگساز صاحب سبک بی‌نصیب نماند. در ادامه با وب‌سایت ملودایو همراه باشید.  

بهترین موسیقی‌های متن‌ سینمایی در سال 2019 و موسیقی متن فیلم ARCTIC؛ 

آهنگساز Joseph Trapanese/ استودیو سونی کلاسیک

موسیقی‌های متن‌ سینمایی در سال 2019

تا پیش از آهنگسازی برای فیلم ARCTIC،‌ چند صباحی بود که Joseph Trapanese برای فیلم‌های مهیج و اکشنی مانند Oblivion و Only the Brave آهنگسازی می‌کرد و به همین دلیل نیز بیشتر به عنوان آهنگسازی پرهیاهو در میان طرفداران فیلم‌های اکشن شناخته می‌شد. در سال 2019 میلادی Trapanese این فرصت را بدست آورد تا با آهنگسازی برای فیلم تماشایی اما کم‌تر دیده شده‌ی ARCTIC سفری به قطب شمال داشته باشد و این بار آهنگسازی برای داستان مرک و زندگی را در حال و هوایی متفاوت تجربه کند. دست بر قضا موسیقی متن اقلیمی Trapanese در فیلم ARCTIC بسیار شنیدنی از کار درآمده است.

هنرمندی Joseph Trapanese در آهنگسازی فیلم ARCTIC زمانی مشخص می‌شود که توجه داشته باشیم، داستان این فیلم تقریبا با حضور تنها یک بازیگر روایت می‌شود و دیالوگ زیادی نیز برای روایت داستان استفاده نمی‌شود، علاوه بر این طبیعت بکر،‌ خشن و سفیدپوش از برف قطبی چالشی تصویری را در برابر آهنگسازی قرار می‌دهد که تلاش می‌کند تا از میان داستان مهیج و وناظری زیبا موسیقی فیلم را به گوش تماشاگران جادو شده برساند.

بهترین موسیقی‌های متن‌ سینمایی در سال 2019 و موسیقی متن فیلم BRIGHTBURN؛  

آهنگساز Timothy Williams/ استودیو Sony Classical     

موسیقی‌های متن‌ سینمایی در سال 2019

تیموتی ویلیامز Timothy Williams آهنگسازی است که با فیلم‌های پرمخاطبی مانند Guardians of the Galaxy و Deadpool 2 نوای موسیقی‌های شنیدنی‌اش را به گوش علاقه‌مندان فیلم‌های سینمای بدنه رسانده است. فقط نکته اینجا بود که در ساخت موسیقی متن این فیلم‌های پرطرفدار عادت کرده بودیم تا همواره موسیقی متن Timothy Williams را در جبهه‌ی خوبان داستان بشنویم و تا پیش از موسیقی متن فیلم BRIGHTBURN از توانایی‌های ویلیامز برای ساختن موسیقی آدم بدهای داستان اطلاع چندانی نداشتیم، اما این آهنگساز با موسیقی متن فیلم BRIGHTBURN نشان داد که خوب و بد برایش فرقی ندارد و در ساخت موسیقی متن برای هر خط داستانی، توانایی و تبحر لازم را دارد. با توجه به اینکه ویلیام به تبعیت از داستان این فیلم که ماجرای پسری را روایت می‌کند که گرفتار خباثت و دنائت روحی می‌شود، وظیفه داشته تا با کمک موسیقی متن این وجهه‌ی پلید شخصیت را به گوش مخاطبان آشنا کند. تیموتی ویلیامز برخلاف روند رایج در ساخت این سبک موسیقی متن‌ها برای این منظور از ساز پیانو استفاده کرده است و استادانه توانسته است تا شخصیت پلید داستان را با اتکا به ملودی‌های پیانو به تماشگران معرفی کند. البته مشارکت سازهای زهی نیز در به بدی کشاندن طینت این موسیقی غیر قابل انکار است. همین همنوازی پیانو با سازهای زهی در کنار ضربه‌های سازهای کوبه‌ای سبب شده است تا تقابل خوبی و بدی در موسیقی ویلیامز به خوبی نواخته شود. همان موردی که موسیقی متن فیلم BRIGHTBURN  به یکی از شنیدنی‌ترین موسیقی متن‌های سال 2019 تبدیل کرده است.

بهترین موسیقی‌های متن‌ سینمایی در سال 2019 و موسیقی متن فیلم DARK PHOENIX؛‌   

آهنگساز هانس زیمر Hans Zimmer/ استودیو Fox Music

موسیقی‌های متن‌ سینمایی در سال 2019

وقتی صحبت از ابرقهرمانان استودیوهای مارول و دی‌سی می‌شود، هانس زیمر برای بسیاری از این ابرقهرمانان از بتمن گرفته تا سوپرمن و اسپایدرمن آهنگسازی کرده است، اما شاید به جرأت بتوان مدعی شد که موسیقی متن هانس زیمر برای فیلم DARK PHOENIX بهترین موسیقی متنی است که تاکنون هانس زیمر برای یک فیلم ابرقهرمانی ساخته است. چالش ساخت موسیقی متن برای فیلم‌های ابرقهرمانی، خلق ملودی است که هم بتواند دنیای فانتزی مارول یا دی‌سی را در قالب نت‌های موسیقی بریزد و هم احساس واقعی پنهان شده در پیام این داستان‌های فانتزی را به محاق فراموشی نبرد. یکی از جذابیت‌های کار هانس زیمر در آهنگسازی فیلم DARK PHOENIX همین تعدلی است که میان دنیای علمی-تخیلی فضای داستان با احساسات واقعی و انسانی شده‌ی قهرمانان و ضد قهرمانان در موسیقی متن برقرار کرده است.

هانس زیمر برای ساخت این موسیقی متن نیم‌نگاهی نیز به سبک آهنگسازی دهه 90 داشته است و دوباره یاد و خاطره‌ی آهنگسازی‌های قدیمش در فیلم‌هایی چون Black Rain و Broken Arrow را برای دوستداران پیگیر سبک این آهنگساز زنده کرده است.

موسیقی متن هانس زیمر برای فیلم DARK PHOENIX با موسیقی متن تمام فیلم‌هایی که تاکنون از دنیای ابرقهرمانان دیده‌اید، فرق می‌کند، انگار این تنها هانس زیمر است که در بین آهنگسازان موفق شده است تا به لطف موسیقی متن دیواره‌ی صوتی دنیای فانتزی داستان‌های ابرقهرمانی را به به نفع واقعیت جذاب داستانی بشکند.