هاوارد شور (Howard Shore)، آهنگساز فیلم ارباب حلقه‌‎ها

الهام ربیعی - دوشنبه، 31 تیر 1398

«موسیقی، زبانی عاطفی است؛ می‌توانید چیزهایی را در روابط احساس کنید و موسیقی را بر پایه آنها بسازید.»

هاوارد لسلی شور آهنگساز کانادایی برنده جایزه اسکار و گرمی که برای فیلم‌های مختلف در ژانرهای حماسی-فانتزی، ترسناک، پلیسی و معمایی موسیقی متن ساخته است. او همچنین در زمینه تهیه‎کنندگی، رهبری ارکستر، ارکستراتور، سرپرست موسیقی و ساکسیفون‎نوازی فعالیت دارد. از فعالیت‌های سینمایی او می‌توان به آهنگسازی برای فیلم‌های ارباب حلقه‌ها و سه‌گانه هابیت، ساخت موسیقی متن برای فیلم‌های هوگو و رفتگان مارتین اسکورسیزی، و همکاری طولانی مدت با دیوید کراننبرگ اشاره کرد.

هاوارد شور و ورود به دنیای آهنگسازی؛‌

هاوارد شور (Howard Shore)

هاوارد شور در تورنتو کانادا به‌دنیا آمد و یادگیری موسیقی را از هشت سالگی آغاز کرد و در سیزده سالگی در گروه‌های مختلفی ساز می‌نواخت. بعد از ورود به دانشگاه برکلی یکی از اعضای اصلی گروه جاز-راک تورنتو به‌نام Lighthouse شد که اولین آلبوم خود را در سال 1969 منتشر کردند. شور قبل از ترک گروه در سال 1972، در بیشتر آلبوم‌های Lighthouse ساکسیفون زد. همزمان با فعالیت در گروه، در تلویزیون به‌عنوان سرپرست موسیقی در مجموعه The Hart & Lorne Terrific Hour مشغول به کار شد. او در سال 1974 برای برنامه موزیکال شعبده‌باز کانادایی-داگ هنینگ- موسیقی ساخت و سپس از سال 1975 تا 1980 به عنوان سرپرست موسیقی برنامه Saturday Night Live فعالیت کرد.

«در اولین فیلمی که موسیقی ساختم از تمام تکنیک‌هایم استفاده کردم. کتاب می‌خواندم و همه چیز را خودم تجزیه و تحلیل می‌کردم. مثل کسی بودم که چیز زیادی در مورد موتورسیکلت نمی‌داند و بخواهد یک موتورسیکلت را سوار کند. قطعاتی را انتخاب می‌کردم تا این که ایده‌ای به ذهنم می‌رسید و کار را شروع می‌کردم. بالاخره روشی را پیدا کردم و سال هاست که از تکنیک مشابهی استفاده می‌کنم. برای اولین فیلم‌هایی که آهنگ ساختم فقط از یک ماشین حساب استفاده می‌کردم، آن هم برای محاسبه زمان.»

هاوارد شور(Howard Shore) و ساخت اولین موسیقی متن سینمایی؛

هاوارد شور

در سال 1978 میلادی برای فیلم درام-معمایی I Miss You, Hugs and Kisses موسیقی متن ساخت و وارد دنیای سینما شد. در سال 1979 با آهنگسازی برای فیلم ترسناک «فرزندان» همکاری‌اش را با دیوید کراننبرگ شروع کرد که به‌مدت چهار دهه این همکاری به‌طول انجامید. علاوه بر آن در اواسط دهه هشتاد دوباره تهیه‌کننده موسیقی Saturday Night Live شد و همزمان برای فیلم‌هایی در ژانر‌ کمدی سیاه از قبیل «بعد از ساعات اداری» اسکورسیزی (1985)، فیلم «بزرگ» پنی مارشال(1988)، «شیطان مؤنث» سوزان سایدلمن (1989) موسیقی متن ساخت.

هاوارد شور و سال‌های محبوبیت و شهرت؛

هاوارد شور آهنگساز

هاوارد شور در طول سال‌ها فعالیتش برای بیش از هشتاد فیلم در ژانرهای مختلف موسیقی متن ساخته و با کارگردانان بزرگی همچون مارتین اسکورسیزی، دیوید فینچر، تیم برتون، جاناتان دمی، پنی مارشال و دیوید کراننبرگ همکاری کرده است. او در دهه نود برای فیلم‌ سکوت بره‌ها و فیلم‌های کمدی از قبیل اد وود و خانم داوت‌فایر، فیلم‌های روانشناسانه و دراماتیکی مثل زن سفید مجرد، فیلادلفیا، هفت و بازی موسیقی متن ساخت و همزمان با دیوید کراننبرگ در فیلم‌های ناهار عریان، ام. باترفلای و اگزیستنز همکاری ‌کرد.

«آهنگساز باید با نوع روایت داستان ارتباط برقرار کند، راه‌های مختلفی برای ترکیب موسیقی با تصویر و بیان ایده‌های داستانی متفاوت وجود دارد.»

هاوارد شور و همکاری با پیتر جکسون کارگردان ارباب حلقه‌ها؛

هاوارد شور (Howard Shore)

در سال 2001 میلادی هاوارد شور همکاری‌اش را با پیتر جکسون آغاز کرد و برای سه‌گانه حماسی-فانتزی او- ارباب حلقه‌ها: یاران حلقه، ارباب حلقه‌ها: دو برج و ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه- موسیقی متن ساخت. او برای اولین قسمت جایزه اسکار و گرمی بهترین موسیقی متن را دریافت کرد؛ همچنین جایزه اسکار بهترین موسیقی متن و بهترین ترانه را نیز برای بازگشت پادشاه کسب کرد. هاوارد شور اولین کسی است که جایزه موسیقی فیلم و تلویزیون را برای بهترین موسیقی متن فیلم علمی-تخیلی دریافت کرده است؛ او این جایزه را برای فیلم آخرین میمزی کسب کرد.

از دیگر آثار او می‌توان به فیلم‌های کینگ‌کونگ، موکل، پنیک‌روم، تردید، لبه تاریکی، نقشه‌های ستاره‌های سینما و اسپات‌لایت اشاره کرد. او تا کنون چندین بار برنده جوایز اسکار، گرمی و گلدن گلوب شده است. «دریافت کننده، جاسوس بود» آخرین فیلم هاوارد شور است که در سال 2018 برای آن موسیقی متن ساخت.

«می‌توانید دنیای فیلم را در یک ساز  و دنیای صدا را در ارکستر کشف کنید.»

برگرفته از وب‌سایت allmusic.com ؛‌