پادکست گپ‌دایو (11) موسیقی متن فیلم‌ های راکی

استودیو ملودایو - سه‌شنبه، 20 شهریور 1397

پادکست فارسی گپ‌دایو،‌ از بهترین پادکست های فارسی زبان در زمینه موسیقی متن و تدوین است که از طریق دانلود پادکست امکان آشنایی با زیباترین موسیقی‌های فیلم را برای مخاطبان فراهم می‌کند.  

راکی بالبائو قهرمان سینمایی که همه دوستش داریم و از فیلم‌هایش خاطرات خوشی داریم. بارها فیلم‌های راکی را دیده‌ایم و برای پیروزی قهرمان محبوبمان در رینگ مسابقه هورا کشیده‌ایم. اما آیا می‌دانستید که سیلوستر استالونه جوان چه خون دل‌هایی خورده است تا شخصیت راکی را روی پرده‌های سینما زنده کند؟ و بیل کنتی و وینس دیکولا پنجه طلایی‌های موسیقی متن راکی چه نقشی در جذابیت این فیلم دارند؟ با ما در قسمت دهم پادکست گپ‌دایو ارائه‌ای از استودیو ملودایو همراه باشید.

آلبوم موسیقی متن فیلم راکی یکی از انگیزشی‌ترین آلبوم‌هایی است که تاکنون برای یک فیلم سینمایی ساخته شده است. همچنان بعد از گذشت چند دهه از ساخت فیلم‌های راکی بسیاری از علاقه‌مندان با دانلود موسیقی متن راکی فهرست آهنگ‌های انگیزشی خود را تکمیل می‌کنند. در پادکست گپ‌دایو نقد و بررسی موسیقی متن مجموعه فیلم‌های راکی از مراحل ساخت و پشت پرده‌ی خلق موسیقی متن فیلم راکی به عنوان یکی از انگیزشی‌ترین آهنگ‌های تاریخ سینما سخن گفته‌ایم. 

 

 

 

فایل صوتی و کم حجم پادکست گپ دایو:

 

موسیقی متن راکی (Rocky)، سفر رستگاری شخصی؛

راکی

راکی نوشته سیلوستر استالونه و کارگردانی جان جی آویلدسن در سال 1976 میلادی در ژانر زندگی‌نامه‌ای-ورزشی ساخته شد. این فیلم با بضاعت کم مالی و اصرار استالونه بر اساس زندگی بوکسوری به نام راکی بالبوآ تولید شد و به آن تجربه‌ی ویژه‌ی بازیگری استالونه تبدیل شد که او را به شهرت رساند. راکی با تمام کم‌و‌کسری‌هایش توانست در لیست فیلم‌های ورزشی موفق تاریخ سینما قرار بگیرد و نامزد ده جایزه اسکار شود. در نهایت سه اسکار بهترین کارگردانی، بهترین تدوین و بهترین فیلم را نصیب خود کرد. از دیگر آثار آویلدسن ببر را نجات دهید، جو، به من تکیه کن، راکی 5 و سه‌گانه بچه کاراته‌کار هستند.

پادکست موسیقی فیلم راکی و سیلوستر گاردنز استالونه؛

موسیقی متن راکی

بازیگر ایتالیایی آمریکایی که بیشتر علاقه‌مندان به سینما در ایران او را با نام راکی می‌شناسند متولد 1946 در نیویورک سیتی است. او برای ساخت فیلمنامه‌اش که در عرض سه روز و با الهام از مسابقه بوکس محمد‌علی نوشته بود، تلاش بسیاری کرد و در نهایت به هدفش که بازی خودش در فیلم بود، رسید. راکی سفر رستگاری و عاشقانه شخصی با پیش‌زمینه ورزش بوکس است. اگرچه استالونه بازیگری خارق‌العاده محسوب نمی‌شود اما همیشه در ذهن مخاطبان فردی دوست‌داشتنی باقی خواهد ماند که در همراه کردن بیننده‌ها با زندگی راکی، خانواده‌اش و تلاشش برای رسیدن به هدف موفق بود. در واقع راکی درس زندگی است و اثبات اینکه با تلاش و پشتکار می‌توان به هدف رسید.

«این دنیا همیشه زیبا و رنگارنگ نیست. اصلا مهم نیست چقدر سخت بودن را بلد باشی، زندگی مجبورت می‌کنه زانو بزنی و اگر بهش اجازه بدی، برای همیشه این کار را می کنه. هیچ‌کس نمی‌تونه ضربه‌ای محکم‌تر از زندگی بزنه، اصلا مهم نیست تو چقدر می‌تونی محکم بزنی. چیزی که خیلی اهمیت داره اینه که تا چه حد می‌تونی محکم ضربه بخوری و به مسیرت ادامه بدی. این طوری برنده می‌شی.»

پادکست فارسی گپ‌دایو  و موسیقی متن راکی؛

موسیقی فیلم راکی

موسیقی متن فیلم راکی را ویلیام کانتی (بیل کانتی)، آهنگساز آمریکایی ساخته است. او نیز همانند استالونه تا قبل از فیلم راکی شهرتی نداشت و با موسیقی این فیلم که در اوایل سی سالگی‌اش ساخت نام و آوازه‌ای برای خودش کسب کرد. موسیقی راکی نام کانتی را در نامزدهای جوایز اسکار، گلدن گلوب و گرمی گنجاند و اگرچه هیچ‌کدام از این جوایز را دریافت نکرد اما آلبوم راکی خوش درخشید؛ ترانه ترکیبی ارکسترال-ووکال «Gonna Fly Now» بالاترین رتبه را در میان موسیقی‌های پرطرفدار آمریکایی کسب کرد. این ترانه ترکیب سازهای بادی و موسیقی راک دهه هفتادی و کُر انگیزشی است و مدام در متن ترانه جملات مثبت تکرار می‌شود.

«قوی باش، ادامه بده

پرواز کن، به اوج برو

تلاش کن، پرواز کن، پرواز کن!»

آهنگ کمی تم غمگین دارد اما چون قرار بود روی صحنه‌های ورزشی قرار بگیرد با ریتم تندش به آن صحنه‌ها روح و جلا داده است. ساز ترومپت نقش مؤثری در این موسیقی دارد. موسیقی متن راکی در یک نشست سه ساعته ضبط شد و کُرها را افراد مبتدی اجرا کرده‌اند. صدای «واه واه» گیتار الکترونیک در موسیقی راک متن فیلم، فضایی شاد و پرانرژی ایجاد می‌کند. می‌توان گفت موسیقی متن راکی1 پایه‌گذار سبک خاصی از موسیقی متن فیلم‌های ورزشی شد و در تمام فیلم‌های این ژانر از ملودی‌هایش الهام گرفته‌اند.

موسیقی متن فیلم راکی2؛

موسیقی متن فیلم راکی

فیلم راکی2 در سال 1979 ساخته شد و به عقیده منتقدان ضعیف‌تر از قسمت اول فیلم راکی است چرا که در اولین قسمت، شکل‌گیری شخصیت و سیر منطقی و جذاب فیلم موجب جذب بیننده می‌شود. موسیقی متن راکی2 نیز توسط بیل کانتی ساخته شد. در این فیلم صدای سازهای بادی که نسبت به راکی1 ارکسترال‌تر شده و سازهای زهی شنیده می‌شود. در قسمت دوم انرژی موسیقی کمتر شده اما خلاقیت بیشتری نسبت به قسمت اول دارد. فضا و ریتم موسیقی راکی2 نیز با تنوع بیشتر، حرکات و تمرین‌های ورزشی را به مخاطب القا می‌کند.

موسیقی متن فیلم راکی3 ؛

 این چشمان ببر است، این رؤیای نبرد است؛

فیلم راکی3 در سال 1982 میلادی ساخته شد. مهمترین موسیقی این قسمت ترانه «eye of the tiger» است که توسط گروه سروایور (survivor) که یک گروه راک آمریکایی است، نوشته و خوانده شد. ترانه در مورد استقامت، تلاش برای بقا و انگیزشی است. راکی در هر قست موفقیت و ماندگاری در زمینه موسیقی متن داشته است.

فیلم راکی 4 و آهنگسازی وینس دیکولا (Vince Dicola)؛

راکی4 در سال 1985 ساخته شد و تنها فیلمی از مجموعه راکی بود که بیل کانتی آهنگسازی‌اش را انجام نداد. بیل کانتی در سازهای آکوستیک تبحر داشت و وینس دی‌کولا در سینتی‌سایزر. او فضایی ریتمیک به موسیقی راکی داد که از نظر ملودیک و فنی بسیار زیباست. در دهه هشتاد سینتی‌سایزر روی بورس بود و موسیقی متن این فیلم طرفداران زیادی پیدا کرد.

در دهه‌های هشتاد و نود ساختن موسیقی‌های انگیزشی مانند موسیقی متن مجموعه فیلم‌های راکی مد شد. از جمله ویژگی‌های موسیقی متن راکی می‌توان به سبک مردمی آن اشاره کرد که نشان‌دهنده کوچه‌پس‌کوچه‌ها و شهر خاکستری و شلوغ زادگاه راکی بود.

پادکست فارسی راکی و موسیقی متن فیلم راکی5 ؛

راکی5 محصول سال 1990 است که موسیقی متن آن را مجددا بیل کانتی ساخت. البته فرانک استالونه و التون جان هم برای این فیلم موسیقی ساختند. «home sweet home» ساخته فرانک استالونه در سبک رپ است. در راکی5 از تم موسیقی راکی1 استفاده شد. به همین دلیل استفاده مداوم از این تم به جرأت می‌توان گفت که ماندگارترین تم موسیقی متن فیلم‌های راکی مربوط به فیلم راکی1 و ماندگارترین ترانه این مجموعه آهنگ eye of the tiger است.

راکی بالبوآ، بازگشت قهرمان؛

راکی

در سال 2006 فیلم راکی بالبوآ در ادامه مجموعه راکی ساخته شد که با استقبال منتقدان مواجه گردید. موسیقی متن این فیلم هم ساخته بیل کانتی است و تم اصلی راکی را دارد. فیلم creed I در سال 2015 ساخته شد که راکی در آن شخصیت مکمل را ایفا می‌کرد.

«-این یارو میبینی که تو آینه بت زل زده؟

-آره

-قویترین رقیبته که باش روبرو میشی. چه تو مبارزه، چه زندگی.»

  • رهام

    یکی از قشنگ ترین موسیقی هایی که همیشه در خاطر همه میمونه همین موسیقی راکی هست و ملودی زیباش که با سازهای بادی نواخته شده دقیقا همون تعبیری که کردین آدم رو از جا بلند میکنه و به حرکت درمیاره . قشنگ ترین قسمت پادکستاتون همین حقایقی هست که در مورد موسیقی میگین و پشت پرده های ساخت موسیقی رو عنوان میکنین این که تو چند ساعت این موسیقی ساخته شده واقعا حیرت انگیزه

    پاسخ 1397/09/13
  • مهدی همتی

    خیلی ممنون که پادکست جدید بلید رانر را هم روی سایت گذاشتید. برنامه گپ دایو شما را دوست دارم.

    پاسخ 1397/07/24
  • میثم

    یه چیزی که واقعا جالب بود این بود که من اصلا از فیلم راکی ۵ هیچ خبری نداشتم. خیلی پادکست مفیدی بود.

    پاسخ 1397/07/23
  • حسین آق‌قویونلو

    سلام منو از بیله‌سوار بشنوید. یک فیلم هم بود راجع به بوکس که آقای راسل کرو بازی کرده بودن به نام "مرد سیندرلا" و زمان خودش خیلی سر و صدا کرد یا یکی دیگه به اسم "علی" با بازی ویل اسمیت که برشی از زندگی محمد علی کلی لوکسور افسانه‌ای هست... یا حتی فیلم "چپ‌دست" با بازی جیکوب جیلنهال. خوب بود تو این پادکست موسیقی علاوه بر موسیقی به نام فیلم‌های مشابه هم بیشتر اشاره کنین. در کل مطالبتون خوبه و آدمو از اطراف غافل می‌کنه. تشکر میکنم.

    پاسخ 1397/07/22
  • حمیرا

    پادکستهاتون را گوش کردم،‌به نظرم باید یه مقدار در مورد داستان فیلم بیشتر صحبت کنین تا اونا که فیلم را ندیدن هم بهتر بتونن مارجرا را متوجه بشن، من خودم تمام فیلمای راکی رو دیدم و موسیقی متن قسمت سوم را از همه بیشتر دوست دارم به خصوص اون صحنه که راکی با آپولو لب ساحل دارن می دون امیدوارم در مورد موسیقی متن فیلم اینتراستالر هم صحبت کنین

    پاسخ 1397/07/21
    • حسن عزیزی

      سلام. بله لطفاً به موسیقی فیلم‌های تارانتینو هم اشاره کنید هرچند همه اقتباشی هستن اما بعضاً با محتوای فیلم سمپاتی داره. از ژانر ترس و وحشت هم بیشتر مطلب بذارین چون موسیقی توش خیلی نقش برجسته‌ای داره برای القای ترس!

      1397/07/22