پادکست گپ‌دایو (12) بررسی فیلم‌های ثور Thor به همراه موسیقی آنها

استودیو ملودایو - سه‌شنبه، 3 مهر 1397

پادکست فارسی گپ‌دایو،‌ از پادکست های فارسی در زمینه موسیقی متن و تدوین است که با تولید پادکست امکان آشنایی با زیباترین موسیقی‌های فیلم را برای مخاطبان فراهم می‌کند.  

راگناروک سومین فیلم از مجموعه فیلم‎های «مارول» است که قهرمان‌بازی‎های «ثور»، ‌خدای رعد در اساطیر اسکاندیناوی را دستمایه‎ی صحنه‌پردازی جلوه‎های ویژه‎ی خود کرده است. در این فیلم نیز بار دیگر شاهد هستیم که کریس همزورث بار دیگر جلوی دوربین‎های سینمایی ظاهر شده است تا این مرتبه از چنگال جف گلدبلوم که نقش سلطان صاحبقران سیاره‎ی «زاکار» را بازی می‎کند،‌ جان سالم به در ببرد. حاکم بی‌رحمی که «ثور» را در غل و زنجیر بندگی و بردگی اسیر کرده است تا برای انبساط خاطر خود و دوستان بیکار و بیعارتر از خودش،‌ همچون گلادیاتورهای روم باستان به جان غول‎های بی شاخ و دم بیفتد و برای نجات جانش، ‌جانفشانی کند. در همین حال که «ثور» در میدان نبرد، ‌اسیر امیال شوم حاکم سفاک «زاکار» شده است،‌ کیت بلانشت که در جلد هلا الهه‌ی مرگ سیاهپوش شده است و شاخدار، شهر آزگارد را به تصرف خود درآورده است و خاکستر مرگ بر سر و صورت شهر پاشیده است. با ما همراه باشید تا نقد و بررسی موسیقی متن فیلم‌های ثور را ببینید و بشنوید.

 

 

 

فایل صوتی و کم‌حجم پادکست گپ دایو:

فیلم ثور(Thor) و اساطیر اسکاندیناوی؛

فیلم ابرقهرمانی ثور به کارگردانی کنت برانا در سال 2011 ساخته شده است. این فیلم برگرفته از داستان‌های مصوری به همین نام است که توسط مارول استودیوز تولید شده است. در ثور کریس همزورث و ناتالی پورتمن نقش‌آفرینی کرده‌اند. بخش دوم این فیلم به نام ثور:دنیای تاریک در سال 2013 روی پرده رفت و در نهایت سومین قسمت از این مجموعه به نام ثور:راگناروک در سال 2017 ساخته شد.

پادکست فیلم ثور و کشف جهان مارول؛

ثور

فیلم ثور ترکیبی از اساطیر اسکاندیناوی و شیوه داستان‌گویی شکسپیر است. در ابتدا داستان آن برای کودکان و به شکل کمیک‌بوک انتشار یافت اما بعد از اینکه بزرگسالان هم طرفدار آن شدند، فیلم‌های سینمایی‌اش ساخته شد. ثور فضای فانتزی جدیدی دارد و بسیار سرگرم‌کننده و خوش‌ریتم است. به عقیده منتقدان، استفاده درست و منطقی از شخصیت‌ها در فیلم ثور را می‌توان جزو نقاط قوت آن به حساب آورد. در قسمت سوم این مجموعه شوخی و بذله‌گویی در صحنه‌ها غالب است و کمتر سکانسی را می‌توان یافت که لبخند روی لب مخاطب ننشاند. جلوه‌های ویژه بصری در این فیلم بسیار جذاب و تماشایی است و مخاطب را به وجد می‌آورد. این مجموعه سه‌گانه جزو پرفروش‌های هالیوود محسوب می‌شوند.

موسیقی متن فیلم ثور؛

ثور

موسیقی متن قسمت اول را پاتریک دویل، آهنگساز بریتانیایی ساخته است. او تم خاصی را برای شخصیت ثور ساخته که در لحظات تصمیم‌گیری این شخصیت به گوش می‌رسد و نشان‌دهنده اسطوره‌ای بودن و ابهت این ابرقهرمان است. در صحنه‌های دراماتیک با استفاده از سازهای زهی حس غم را به مخاطب القا می‌کند. در صحنه‌هایی که بیننده هیولاها را مشاهده می‌کند موسیقی فضای تیره و سرد آنها را نشان می‌دهد.

در آثار تجاری جدید به جای ساخت موسیقی متن متناسب با داستان و شخصیت‌های فیلم، از موسیقی آثار موفق گذشته استفاده می‌شود، این کار موجب شده که مخاطب ملودی‌های تکراری بشنود و صحنه‌های فیلم را بر اساس موسیقی آن پیش‌بینی کند. در کارهای جدید مارول موسیقی متن حس عمیقی به بیننده منتقل نمی‌کند و ملودی به یادماندنی‌ای ندارد، می‌توان گفت موسیقی در این آثار برخلاف آثار شاخص سینما نقش مهمی ندارد. به عقیده منتقدان ملودی تکراری و قابل پیش‌بینی در ثور از نقاط ضعف موسیقی متن آن به حساب می‌آید.

ثور الهام‌گرفته از اساطیر اسکاندیناوی است اما موسیقی متن آن تأثیری از موسیقی غنی این منطقه نگرفته و فقط با استفاده از صدای چکش‌ها و پرکاشن‌ها سرمای محیط خاستگاه آن به مخاطب القا می‌شود. موسیقی ثور ارکسترال است که در قسمت سوم آن الکترونیک تر شده است.

در آثار مارول تک‌گویی شخصیت‌ها تأثیر موسیقی را از بین می‌برد، به این معنی که در صحنه‌هایی که موسیقی متن کاملا گویا است ناگهان با تک‌گویی شخصیت حس موسیقی تباه می‌شود. در قسمت اول مجموعه ثور، موسیقی و تدوین هماهنگ و همگام پیش می‌روند و با بالا و پایین رفتن صدای موسیقی، بیننده خطر را حس می‌کند.در موسیقی متن ثور بوسیله سازهای متنوع، تم‌های متفاوتی تولید می‌شود.

در قسمت دوم ثور، برایان تیلور با استفاده از موسیقی ارکسترال شلوغ و سیاه و کُرهای سولو و جمعی همگام با فضای فانتزی و پر کاراکتر فیلم موسیقی متن را پیش می‌برد.

موسیقی متن قسمت سوم ثور را مارک مادرزبو ساخته که با توجه به فضای رنگی و متفاوت فیلم، با استفاده از سینتی‌سایزر و هارپ ملودی شاد و پرانرژی را به گوش مخاطب می‌رساند. در این قسمت از یکی از ترانه‌های Led Zeppelin نیز استفاده شده است. موسیقی قسمت سوم راک-ارکسترال است و در بعضی از قطعات فقط از سینتی‌سایزر استفاده شده است.

 

  • مرتضی

    مرسی که فکر تدوینگر ها هستین . تا حالا پادکستی به این شکل و این کیفیت با این تدوین زیبا ندیده بودم

    پاسخ 1397/09/13
  • ترانه

    چقدر خوب که در مورد کمیک بوک ها و کمپانی مارول توضیح دادین .دقیقا همونطور که گفتین فیلم های مارول خیلی فضای مشابه ای دارن

    پاسخ 1397/09/13
  • علی حقیقت نژاد

    من خیلی از این افشاگری ها در دنیا و سیمای هالیوود که توی ویدیو گفته شد بهره بردم. فکر کنم این همون چیزی است که واسه خیلی ها شنیده باشه. این خیلی واسه پروژه های فیلم و تولیدم کمک کرد. باز هم از این پادکست ها منتشر کنید لطفا.

    پاسخ 1397/07/23
  • چنگیز

    شوخی بچه با چکش ثور را دوست داشتم تا حالا اینقدر اطلاعات مفید تو یه پادکست ندیده بودم، از بعضی از کلاسای آموزش تدوین هم بهتر بود. اگه تونستین بازم در مورد ارتباط تدوین و موسیقی متن در پادکستهای موسیقی متن گپ دایو حرف بزنید

    پاسخ 1397/07/23