پادکست گپ‌دایو (10) بررسی فیلم تبدیل‌شوندگان

استودیو ملودایو - چهارشنبه، 14 شهریور 1397

اپتیموس پرایم،‌ بامبل بی و سایر قهرمانان و ضد قهرمانان ترنسفورمرز چگونه بر پرده‎های سینما ظاهر شده‎اند؟‌ موسیقی متن ترانسفورمرز چگونه در تاریخ سینما از مجموعه‎ای انیمیشنی به مجموعه‎ی فیلم سینمایی و از موسیقی الکترونیک به تولید ارکسترال رسیده است؟‌ موسیقی تجاری چیست و سینمای تجاری چه خدمت و خیانتی در پیشرفت موسیقی متن فیلم‎های سینمایی داشته است؟‌ تجربه‎ی موفق فیلم‌های لگو و ترانسفورمرز در گیشه چه پیام‌هایی در مورد سلیقه‎ی موسیقیایی مخاطبان امروز دارد؟‌

با ما در پادکست‎های گپ دایو همراه باشید تا برای این سؤالات پاسخی شنیدنی پیدا کنیم.

 

 

فایل صوتی و کم‌حجم پادکست گپ دایو:

 مجموعه تلویزیونی ترنسفورمرز بر اساس اسباب‌بازی‌هایی ساخته شد که تغییر شکل می‌دادند. این ربات‌ها توسط کمپانی هازبرو ساخته می‌شد و در بین کودکان و نوجوانان از محبوبیت بالایی برخوردار بودند. در سال 1984 هازبرو با همکاری کارتون نت‌وورک استودیوز تصمیم گرفتند سریال‌هایی برمبنای این ربات‌ها بسازند. این مجموعه سریالی 42 قسمت داشت و در همان سال هم کتاب‌های کمیک آنها وارد بازار شد. اولین انیمیشن بلند ترنسفورمرز در سال 1986 توسط نلسون شین که تهیه‌کننده مجموعه تلویزیونی آن نیز بود، ساخته شد.

پادکست فارسی گپ‌دایو و موسیقی متن ترنسفورمرز،« تو فوق‌العاده‌ای»؛

ترنسفورمرز (Transformers)

موسیقی متن این انیمیشن را وینس دی‌کولا ساخت و به دلیل محبوبیت سینتی‌سایزر در آن زمان در ساخت موسیقی آن از این ساز استفاده کرد. موسیقی ترسفورمرز ترکیبی از راک و سینت‌های دهه هشتاد است. یکی از ماندگارترین ترانه‎های این فیلم «The touch» نام دارد که بوسیله استن بوش (Stan Bush) خواننده آمریکایی، ساخته و خوانده شد. البته در اصل این آهنگ برای فیلم کبرا –سیلوستر استالونه- ساخته شده بود و بعدها ریمیکس آن برای فیلم ترنسفورمرز سال 2012 نیز استفاده شد.

«تو هیچوقت سر خم نمی‌کنی، هیچ وقت شکست نمی‌خوری»

ترانه معروف The touch برای معرفی قهرمان و رهبر که خودش به تنهایی از عهده کارها برمی‌آید و در مقابل همه مشکلات و دشمنان سینه سپر می‌کند، اجرا شده است. در صحنه‌های شکست و فضاهای تاریک از سینتی‌سایزر در ساخت موسیقی استفاده شده است. به دلیل قدرت وسرعت موسیقی راک و ارتباط آن با شخصیت‌های فیلم، در موسیقی متن ترنسفورمرز از راک دهه هشتاد الهام گرفته شده است. صدای اسلپ روی گیتار بیس صدایی شبیه راه رفتن روبات ایجاد کرده که کاملا با فضای روباتیک فیلم همخوانی دارد. موسیقی و کلامی که برای قهرمان اصلی فیلم انتخاب شده، جایگاه و قدرت او را در ذهن مخاطب برجسته‌تر می‌کند.

استفاده از ترانه «The touch» هم در معرفی قهرمان قدیمی و هم قهرمان جدید استفاده شده است. تم موسیقی متن ترنسفورمرز یادآور موسیقی انیمه‌های ژاپنی و ترکیبی از راک و ارکسترال همچنین راک و سینت است.

بعد از ساخت این انیمیشن، تولید ترنسفورمرز را گاهی ژاپن و گاهی آمریکا انجام داده‌اند، اما محبوب‌ترین این مجموعه فیلم‌ها Transformers generation1 است.

نقدی بر فیلم بلند ترنسفورمرز؛

ترنسفورمرز (Transformers)

اولین فیلم بلند ترنسفورمرز در سال 2007 توسط مایکل بی در ژانر اکشن-علمی تخیلی ساخته شد. در این فیلم استیون اسپیلبرگ به عنوان تهیه‌کننده اجرایی همکاری داشت. این فیلم ترکیبی از بازی هنرپیشه‌هایی از قبیل شایا لابوف و مگان فاکس با جلوه‌های ویژه کامپیوتری است. می‌توان گفت فیلم ترنسفورمرز فیلمی تبلیغاتی برای اسباب‌بازی و ماشین محسوب می‌شود.

به پیشنهاد اسپیلبرگ، مایکل بی فقط برای روبات‌ها و المان‌های پس‌زمینه از جلوه‌های ویژه کامپیوتری استفاده کرد. کار طراحی کاراکترهای این فیلم از سال 2005 شروع شد.

Transformers و معرفی مایکل بی، کارگردان گیشه؛

ترنسفورمرز (Transformers)

مایکی بی کارگردان آمریکایی متولد 1965 که مخاطبان او را با فیلم‌های پسران بد، صخره، آرماگدون و مجموعه فیلم‌های ترنسفورمرز می‌شناسند. او کارگردان موفقی در زمینه گیشه است اما فیلم‌هایش با انتقاد شدید منتقدان مواجه می‌شود. به عقیده منتقدان فیلم‌های بی، تصویربرداری‌های کلیشه‌ای و کات‌های سریعی دارد. از دیگر نقدهایی که به فیلم‌های بی وارد است می‌توان به میل وطن‌پرستی اغراق شده، استفاده از شخصیت‌های مهاجم کلیشه‌ای و طنز بچه‌گانه اشاره کرد. بی در جواب منتقدان فقط یک جمله می‌گوید «من برای بچه‌ها فیلم می‌سازم.»

فروش بی‌نظیر فیلم‌های مایکل بی او را به یکی از موفق‌ترین کارگردان‌های تجاری ساز تاریخ سینما بدل کرده است.

فیلم تبدیل شوندگان و معرفی اکشنی پرتحرک و پر زرق وبرق؛

ترنسفورمرز

بعد از فیلم ترنسفورمرز که در سال 2007 ساخته شد، در سال 2009 مایکل بی ترنسفورمرز: انتقام شکست خوردگان را تولید کرد. موسیقی این فیلم را استیو جابلانسکی ساخت. این فیلم در گیشه بسیار موفق بود. در سال 2011 مایکل بی ترنسفورمرز: نیمه تاریک ماه را ساخت. در مجموع فیلم‌های ترنسفورمرز ساخته شده‌اند که روبات‌های بزرگ با پتک به سر و صورت همدیگر بکوبند و مخاطب با دیدن آنها هیجان‌زده شود. در این میان آدم‌ها هم به خاطر داشتن شخصیت و احساس در فیلم حضور دارند تا به آن رنگ‌و‌بویی بدهند، در ضمن حفظ نجات انسان‌ها موضوعی هیجان‌انگیز است و حضور آنها در فیلم می‌تواند به مهیج شدن سناریو کمک کند. این فیلم هم مانند فیلم اول در سه رشته بهترین میکس صدا، بهترین تدوین صدا و بهترین جلوه‌های ویژه بصری در هشتاد و چهارمین دوره جوایز اسکار، کاندید شد.

در ادامه این مجموعه فیلم‌ها، ترنسفورمرز:عصر انقراض در سال 2014 ساخته شد. تهیه‌کنندگان تصمیم گرفتند که تغییری در روند این فیلم ایجاد کنند و روایتی جدید با شخصیت‌هایی جدید را به مخاطب عرضه کردند. شیا لبوف که بازیگر اصلی فیلم‌های قبلی بود از داستان خداحافظی کرد و مارک والبرگ جای او را گرفت. فروش این فیلم فوق‌العاده بود.

در فیلم‌های ترنسفورمرز تمرکز بیشتر روی ایجاد صحنه‌های اکشن است تا داستان یا شخصیت‌ها و این در قسمت چهارم آن بیشتر به چشم می‌خورد و این قسمت عاری از پیچیدگی‌های روایت منطقی است.

در سال 2017 ترنسفورمرز: آخرین شوالیه ساخته شد. از نظر منتقدان این فیلم فقط یک شلوغ‌کاری بی‌قید و گستاخانه است و تنها می‌توان آنرا صرفا برای سرگرم شدن تماشا کرد. در این قسمت داستان سیر منطقی ندارد و روی شخصیت‌پردازی آن کار نشده است. به گفته سِر آنتونی هاپکینز، مایکل بی در سرگرمی‌آفرینی و کار خودش دقیقا همان اندازه‌ای که اسکورسیزی در شاهکارآفرینی‌هایش قدرتمند است، توانایی دارد. این فیلم برای سگرم کردن و خنداندن مخاطب ساخته شده و در این مورد موفق عمل کرده است.

پادکست فارسی گپ‌دایو و موسیقی متن ترنسفورمرز؛

ترنسفورمرز

استیو جابلانسکی سازنده موسیقی متن فیلم‌های ترنسفورمرز است. او در کمپانی ریموت کنترل پروداکشن فعالیت دارد و سبکش تا حدودی به هانس زیمر نزدیک است. وی در ساخت موسیقی متن ترنسفورمرز برای تمایز بین شخصیت‌های مثبت و منفی از سبک خاصی استفاده کرده است. شخصیت‌های مثبت کُرهای کشیده دارند که حس نوع‌دوستی و اسطوره‌ای بودن و کمک به انسان‌ها را در مخاطب القا می‌کند، در مقابل موسیقی شخصیت‌های منفی یادآور قبیله و رفتار خشن آنها است. برای نشان دادن ویژگی تخریب‌گری و خطرناک بودن شخصیت‌های منفی از پرکاشن‌های خشن استفاده کرده و صدای کُر اول آرام است و بعد شلوغ‌تر و خشن‌تر می‌شود که ترس از این شخصیت‌ها را در دل مخاطب می‌اندازد. همچنین ترکیب صداهای روباتیک با موسیقی احساس ترس را منتقل می‌کند. در متن کُرهای موسیقی فیلم از نام شخصیت‌های منفی که بهم ریخته شده‌اند استفاده شده است.

برای نشان دادن شخصیت آپتیموس پرایم که رهبری شجاع و مهربان و حکیم است، موسیقی اطمینان بخش با استفاده از سازهای بادی شنیده می‌شود که بیننده می‌تواند حس ناجی بودن این شخصیت را حس کند. موسیقی تیتراژ ترنسفورمرز کاری از گروه linkin park است.

جابلانسکی هنگامی که شخصیت‌ها در حال ساخت بودند، موسیقی آنها را تولید می‌کرد. در فیلم جدید از مجموعه ترنسفورمرز، به نام بامبل‌بی، داریا ماریانلی ساخت موسیقی متن را به عهده گرفته است.

  • بامبل بی

    جامعترین و کاملترین نوشته ای بود که تو منابع فارسی دیدم در مورد ترنسفورمرز ولی گاهی جاها بحث رو نمیفهمیدم و قاطی پاتی بود. اگه میتونید چکیده اش رو هم به صورت یه پادکست منتشر کنید

    پاسخ 1397/07/25
  • سید حسین

    وقتی فکرش را میکنیم در دراز مدت ترانسفرمرز چه سودی کرده. همچین نگرشی در کشور ما نیست. من انیمیشن هاش رو خیلی دوست داشتم. باز هم از این پادکست ها و برنامه ها بگذارید.

    پاسخ 1397/07/24