پادکست گپ‌دایو (پشت پرده) ترسناک‌ترین فیلم‌های سینما

استودیو ملودایو - یک‌شنبه، 4 شهریور 1397

آیا تا کنون به اینکه پشت صحنه فیلم‌های ترسناک چه اتفاقاتی می‌افتد، اندیشیده‌اید؟ آیا مایلید بدانید موسیقی فیلم‌های ترسناک چه مراحل خوفناک و هراس‌انگیزی را پشت سر گذاشته تا به آن موسیقی که می‌شناسیم و می‌بینیم و می‌شنویم تبدیل شود؟ همراه ما باشید تا در پادکست‌های پشت پرده گپ دایو از رازهای سر به مهر سینما برایتان بگوییم و آنها را برملا کنیم.

پادکست‌های پشت‌پرده کوتاه و مختصر، جذاب‌ترین نکات فنی و ویژگی‌های موسیقیایی را از پرطرفدارترین فیلم‌های سینمایی در اختیار کارگردانان،‌ آهنگسازان، تدوینگران، دانشجویان و علاقه‌مندان سینما قرار می‌دهند، در این قسمت از پادکست پشت پرده هنر تدوین و آهنگسازی را در ترسناک‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما مانند فیلم درخشش،‌ سایکو و آرواره را بررسی کرده‌ایم.

 

 

 

فایل صوتی و کم‌حجم پادکست گپ دایو:

 

فیلم ترسناک

 

 

ترسناک‌ترین موسیقی‌های تاریخ سینما؛

امروزه موسیقی متن فیلم چیزی نیست که مردم فقط حین تماشای فیلم با آن سرگرم شوند؛ بلکه اهمیت موسیقی متن تا حدی است که آلبوم‌های فیلم‌های قدیمی بازنشر می‌شوند تا مخاطبان بتوانند مستقل از فیلم دوباره به آنها گوش دهند و صحنه‌های مربوطه را در ذهن تداعی کنند. در ادامه با وب‌سایت ملودایو همراه باشید تا لیستی از ترسناک‌ترین آهنگ‌های تاریخ سینما را با هم مرور کنیم.

فیلم سینمایی هالووین (1978)؛

آهنگساز: جان کارپنتر ؛‌

ترسناک‌ترین فیلم‌های سینما

 جان کارپنتر یکی از پادشاهان بلامنازع فیلم‌های ترسناک است و آهنگ‌های سینتی‌سایزری او در زمره‌ی ترسناک‌ترین موسیقی‌های این ژانر قرار می‌گیرند. موسیقی فیلم مهیج و تکان‌دهنده هالووین در سال 1980 میلادی تنها ظرف یک ساعت ضبط شده است. اخیرا گروه Nine Inch Nails موسیقی متن فیلم هالووین را در قالبی بسیار شنیدنی کاور کرده است.

فیلم سینمایی روانی (1960)؛

آهنگساز: برنارد هرمان ؛‌

ترسناک‌ترین فیلم‌های سینما

این آهنگساز روسی- آمریکایی در ساخت موسیقی متن برای فیلم روانی کاری می‌کند که همه ویولن‌ها یک صدا فریاد می‌کشند: «قاتل!». این فیلم با روایت منسجم و موسیقی متن تأثیرگذارش کاری می‌کند که مخاطبان حتی سال‌ها بعد آنرا در کابوس‌هایشان ببینند.

فیلم سینمایی جن‌گیر (1973)؛

آهنگساز: مایک اولدفیلد/ ارکستر فیلارمونیک ملی؛‌

ترسناک‌ترین فیلم‌های سینما

مایک اولدفیلد آهنگساز سبک پراگرسیو راک، فقط نوزده سال داشت که اولین آلبوم خود به نامTubular Bells را منتشر کرد. اولین آهنگ این آلبوم توسط ویلیام فریدکین William Friedkin برای فیلم جن‌گیر انتخاب شد. این آهنگ برای همیشه در تاریخ سینمای ترسناک ماندگار شد و اولدفیلد هم بعد از آن به یک ستاره بی‌همتا بدل گشت.

فیلم سینمایی کانیبال هولوکاست (1980)؛

آهنگساز: ریتز اورتولانی ؛

ترسناک‌ترین فیلم‌های سینما

این فیلم مهیج-اکشن به کارگردانی روجرو دئوداتو در سال 1980 ساخته شد و نقطه عطفی در ژانر اسلشر محسوب می‌شود. موسیقی متن این فیلم یکی از شاهکارهای تاریخ سینما است که در آن بافت‌های شلوغ و بهم‌ریخته سینتی‌سایزر با سازهای زهی ترکیب شده‌اند که موجب ایجاد رعب و حشت می‌شوند.

فیلم سینمایی سوسپیریا (1977)؛

آهنگساز:گروه گابلین ؛

ترسناک‌ترین فیلم‌های سینما

سهم داریو آرجنتو در زمینه ژانر جالو، غیر قابل انکار است. موسیقی متن این فیلم نیز که اثر گروه پراگرسیو راک گابلین است، در نوع خود شاهکاری بینظیر محسوب می‌شود. این گروه با ترکیب موسیقی راک ترسناک با مناجات‌های شیطانی و وحشتناک، توانسته موسیقی تأثیرگذاری برای این فیلم بسازد.

فیلم سینمایی زیرپوست (2013)؛

آهنگساز: میکا لِوی ؛

ترسناک‌ترین فیلم‌های سینما

موسیقی متن لوی برای فیلم جاناتان گلیزر وحشتناک و هیجان‌انگیز است. لوی در ساخت موسیقی متن فیلم زیر پوست از آثار آهنگسازان برجسته‌ای مثل یانیس زناکیس و جان کیج تأثیر گرفته است. در موسیقی متن این فیلم ساز ویولا نقش پررنگی دارد و صداهای عجیب‌غریبی با آن ساخته شده است.

فیلم سینمایی کابوس خیابان الم (1984)؛

آهنگساز: چارلز برنستاین ؛

ترسناک‌ترین فیلم‌های سینما

موسیقی مینی‌مال این فیلم داستان ترسناک آن را هیجان‌انگیزتر می‌کند. شخصیت منفی این فیلم-فردی کروگر یکی از شرورترین شخصیت‌های تاریخ سینماست.

فیلم سینمایی بچه رزماری (1968)؛

آهنگساز: کشیشتف کومه‌دا ؛

ترسناک‌ترین فیلم‌های سینما

کومه‌دا وقتی توسط رومن پولانسکی کشف شد، چهره جوانی در موسیقی جاز لهستان بود. او در سال 1962 میلادی برای فیلم چاقو در آب موسیقی متن ساخت. موسیقی فیلم بچه رزماری به شدت دلهره‌آور است مخصوصا تم اصلی با آوازهای لالایی‌گونه و فرازمینی که توسط میا فاراو اجرا می‌شود.

فیلم سینمایی او تعقیب می‌کند (2015)؛

آهنگساز: Disasterpeace ؛‌

این فیلم دیوید رابرت میچل به عنوان شاهکاری مدرن و ترسناک مورد ستایش منتقدان بین‌المللی قرار گرفت. ریچارد وریلند -معروف به Disasterpeace- که سابقه ساخت موسیقی متن بازی‌های ویدئویی را دارد، با تقلید از موسیقی متن‌های کلاسیک و معاصر، آلبوم فیلم او تعقیب می‌کند را خلق کرده است. ردپایی از موسیقی متن فیلم‌های هالووین و روانی در این آلبوم شنیده می‌شود که با استفاده از سازها و ابزار دیجیتال، امروزی‌تر شده است.

فیلم سینمایی کله پاک‌کن (1977)؛

آهنگساز: دیوید لینچ/آلن اسپلت ؛

ترسناک‌ترین فیلم‌های سینما

نخستین فیلم بلند دیوید لینچ که ساخت آن پنج سال طول کشید، در ساخت موسیقی متن کله پاک‌کن لینج با آلن اسپلت-طراح صدا- همکاری کرد. موسیقی این فیلم کاملا بیانگر فضای سورئالیستی و کلاستروفوبیایی داستان است. صدای پارس سگ‌ها، سروصدای لوله‌ها، صدای گیج‌ومنگ پیانوی فتس والر و ترانه‌ زیبایی که با صدای زنانه اجرا می‌شود از ویژگی‌های هراس‌انگیز موسیقی کله پاک‌کن هستند.

مقالات پیشنهادی دیگر:

نقد موسیقی فیلم ترسناک روانی آلفرد هیچکاک

بررسی موسیقی متن فیلم درخشش ساخته استنلی کوبریک

نقد فیلم ترسناک کانجورینگ و تاثیر موسیقی در این فیلم

بررسی فیلم IT و موسیقی متن آن

معرفی ترسناک ترین ساز های سینما

  • احسان یزدی

    سلام. امیدوارم که یه پادکست همین مدلی در مورد فیلمهای ساخته شده از استفن کینگ پخش کنید.

    پاسخ 1397/08/27
  • مظفری

    پادکست های بسیار تخصصی و جذابی دارین لطفا در مورد همه ی ژانرها پشت پرده بسازین

    پاسخ 1397/08/05
  • لطافت

    چقدر در مورد ژانر ترسناک و سینمای ترسناک و فیلمای ترسناک پادکست موسیقی متن می سازید،‌ خودتون از این شخصیتهای کانجورینگ و آنابل و جن گیر نمی ترسید، بابا یه خرده هم فیلم عاشقانه و رمانتیک پخش کنین

    پاسخ 1397/07/25
    • لطیفه

      آره موافقم، چقد مردونه و خشن هستید! اینهمه موسیقی ملایم و عاشقانه

      1397/08/02
    • مینو

      آره موافقم، چقد مردونه و خشن هستید! اینهمه موسیقی ملایم و عاشقانه

      1397/08/05
  • بردیا

    من تمام پادکست‌های موسیقی گپ دایو را گوش کردم، خیلی ویدیوها را ندیدم، چون اینترنت من سرعتش زیاد نیست فایل کم حجم پادکست صوتی را راحت‌تر دانلود می کنم خسته نباشید زحمت می کشید فقط خیلی راجع به ژانر ترسناک پادکست موسیقی متن ساختید لطفا در مورد ژانرهای دیگه سینما هم پادکست تولید کنید

    پاسخ 1397/07/22
  • سعید

    مرسی از ویدیو ها و پادکست های خوبتون. ای کاش باز هم از فیلم های ترسناک دیگه صحبت می کردید مثل the conjuring و حس ششم. البته خود الفرد هیچکاک معروف فیلم های ترسناک و هراس انگیزی زیادی ساخته.

    پاسخ 1397/07/20