گپ دایو قسمت (56) بررسی موسیقی بازی Last Of Us

استودیو ملودایو - پنج‌شنبه، 17 مهر 1399

بازی The Last Of Us Part 2 به‌تازگی منتشر شده است و توانست تحسین منتقدین را به‌خود جلب کند. این بازی به‌دلایل زیادی یک تجربه به‌یاد ماندنی محسوب می‌شود؛ جلوه‌های دیداری زیبا، گیم پلی درگیر کننده، داستان درجه یکش و البته موسیقی متن زیبایش. حال ما به مناسبت انتشار این بازی تصمیم به بررسی موسیقی بازی The Last Of Us 2 برای شما مخاطبین گپ دایو گرفتیم.

 

موسیقی بازی اکشن ماجراجویی-ترسناک آخرین بازمانده از ما، توسط گوستاوو سانتائولایا ساخته و بوسیله سونی کامپیوتر انترتینمنت به‌طور انحصاری برای کنسول پلی‌استیشن ۳ منتشر شد. گوستاوو سانتائولایا به دلیل رویکرد مینیمالیستی‌اش در ساخت آهنگ شهرت دارد. از همان شروع ساخت بازی، او به‌عنوان آهنگساز وارد تیم شد و تصمیم گرفت به جای ساخت موسیقی متن ترسناک، آنرا به سمت موسیقی احساسی سوق دهد. گوستاوو از سازهای گوناگونی مثل چارانگو و بانجو در ساخت این موسیقی استفاده کرده است.

«کار من با آهنگسازان دیگر فرق دارد. در این صنعت استانداردی برای فیلم‌ها وجود دارد، فیلم ساخته می‌شود و سپس تدوین با یک موسیقی از پیش اماده صورت می‌گیرد و در نهایت آهنگساز کار وارد صحنه شده و موسیقی اصلی را می‌سازد. من به این شکل کار نمی‌کنم. خیلی از موسیقی‌های متنی که ساخته‌ام مثل موسیقی فیلم کوهستان بروکبک، قبل از اینکه یک صحنه فیلمبرداری شود، ساخته شد. تم‌ها را قبل از شروع فیلمبرداری ساختم و انگ لی آنها را برای بازیگران پخش کرد و عملا موسیقی به بخشی ذاتی در فیلم تبدیل شد؛ من این روش را دوست دارم. من از فیلمنامه، شخصیت‌ها و توضیحات کارگردان و نویسنده برای ساخت موسیقی‌ام الهام می‌گیرم.» سانتائولایا با این رویکرد می‌تواند با داستان ارتباط برقرار کند و در نهایت اثری خلاقانه بسازد. نیل دراکمن، کارگردان بازی آخرین بازمانده از ما تحت تأثیر موسیقی او قرار گرفت و در برخی موارد ترغیب به تغییر صحنه‌ها شد.

«موسیقی‌های متن آخرین بازمانده از ما در طول دو یا سه سال تکمیل شد. از همان ابتدا من بخش‌هایی از موسیقی را به نیل دادم و بعدها او گفت که موسیقی متن، او را به نوشتن صحنه‌های جدید ترغیب کرد. در واقع ما تلاشی مشترک و متقابل داریم. من در امتحان و آزمایش کردن چیزهای مختلف آزاد بودم. تصمیم گرفتم همان پروتوکل‌هایی را که در مورد ساخت موسیقی متن فیلم دارم، در زمینه بازی هم عملی کنم؛ یعنی بر اساس داستان، شخصیت‌ها و تخیل خودم از همان ابتدای پروژه شروع به ساخت موسیقی کردم؛ البته از طراحی‌های اولیه پروژه نیز الهام گرفتم و بعد از انجام اولین قسمت از این بازی با زبان تصویر بیشتر آشنا شدم.»

سانتائولایا دانش کمی در مورد نت‌خوانی و نت‌نویسی دارد و ترجیح می‌دهد درست هنگام ساختن یک قطعه، ضبط هم صورت بگیرد. او برای ساخت موسیقی متن آخرین بازمانده از ما، دوست داشت ذهن مخاطب را به سمت فضایی تاریک هدایت کند و به همین منظور موسیقی چندلایه را به ملودیک ترجیح داد. او به موسیقی متن این بازی المان‌های ترس و بی‌گناهی نیز اضافه کرد و با استفاده از گیتار فضایی عمیق ایجاد نمود. «برای من همه چیز در بستری عاطفی اتفاق می‌افتد. حین ساخت موسیقی متن این بازی احساس کردم که دلم می‌خواهد عناصر جدیدی استفاده کنم. بعضی از تم‌ها و موتیف‌های ملودیک را نگه داشتم و برخی از عناصر اصلی را که در قسمت اول بازی تبدیل به امضای کار شده بود، گسترش دادم.»

در قسمت دوم این بازی تغییرات صوتی جزئی صورت گرفت. سانتائولایا دوست دارد بین متن داستان و موسیقی آن ارتباط عمیقی وجود داشته باشد و هرجا لازم باشد برای رسیدن به این هدف ساز جدیدی وارد موسیقی‌اش می‌کند؛ مثل استفاده از بانجو در موسیقی متن آخرین بازمانده از ما. «من داستان این بازی را دوست دارم و مطمئن بودم که مردم با آن درگیر می‌شوند و در موردش صحبت می‌کنند. این داستان بخش‌های عمیق و درونی را در انسان‌ها تحریک می‌کند. در واقع مخاطب می‌تواند با شخصیت‌ها همذات‌پنداری کند و خودش را جای آنها بگذارد و عمیقا جزئی از بازی شود. نیل گفت قسمت اول در مورد عشق بود و دومی در مورد نفرت؛ اما به نظر من هر دو در مورد عشق بود و این نفرت راهی برای ابراز عشق.» تم اصلی این بازی برای رونروکو-سازی آفریقایی-آمریکای جنوبی، نوشته شده است. «بانجو آفریقایی است و عطر و بویی آمریکایی دارد. من قرار نبود آنرا مثل یک نوازنده حرفه‌ای بنوازم چون هرگز آموزش ندیده بودم. به صورت تجربی شروع به نواختن ان کردم و نیل عاشق صدای این ساز شد.»