گپ دایو قسمت (57) بررسی موسیقی متن فیلم sleepy hollow

استودیو ملودایو - پنج‌شنبه، 1 آبان 1399

 

 

 

جزئیات پشت صحنه فیلم اسلیپی هالو

- استفاده از گریم اغراق‌شده

جانی دپ برای اینکه بیشتر شبیه شخصیت کتاب شود، دوست داشت در گریمش از بینی مصنوعی استفاده کنند. در واقع شخصیت اصلی داستان، فردی جذاب و زیبا نیست. در فیلمی که در سال 1949 توسط دیزنی با همین مضمون ساخته شد، برای شخصیت اصلی بینی و گوش‌های اغراق‌شده طراحی شده بود؛ علاوه‌براین قد بلند و اندامی باریک با پاهای بزرگ داشت. جانی دپ دوست داشت چهره‌ای شبیه آن شخصیت با گوش‌ها و بینی بزرگ داشته باشد اما تیم برتون با این ایده مخالف بود.

- چرخیدن سرها به دور خود

تیم برتون خواست که سرها هنگام قطع شدن به دور خود بچرخند. اگرچه بریده شدن سرها در فیلم زیاد واقع‌بینانه نیست اما امضای برتون را دارند، او از تیم جلوه‌های ویژه خواست که سرهای قطع شده قبل از به زمین افتادن دور خود بچرخند. آنها از سر قربانیان، قالب‎هایی ساختند و مکانیزمی در آن تعبیه کردند که قالب بتواند بچرخد. همچنین اسکلتی از آهنرباهای الکتریکی ساختند که با یک سوئیچ بدن به حالتی شُل روی زمین بیافتد.

- استفاده از پیام‌های پنهانی

در بیشتر فیلم‌های ترسناک پیام‌هایی پنهانی در صحنه‌ها دیده می‌شود که فقط مخاطب تیزبین آنها را دریافت می‌کند. مثلا در فیلم اسلیپی هالو در صحنه‌ای که شعله‌های شومینه پشت سر شخصیت استیون ودینگتون، زبانه می‌کشد، با استفاده از جلوه‌های دیجیتال در درون شعله‌ها جمجمه‌هایی دیده می‌شود که در واقع فرم تغییر شکل یافته جمجمه سوار بی‌سر است.

- جانی دپ و علاقه‌اش به فیلم ترسناک؛

جانی دپ این نقش را به خاطر علاقه‌اش به فیلم‌های ترسناک پذیرفت. «من از کودکی عاشق فیلم ترسناک بودم و دوست داشتم آن سبک بازیگری فیلم ترسناک را دوباره از نو بسازم.»

- کاسپر ون دین وانگشت شکسته‌اش

در صحنه‌ای که کاسپر در حال نبرد با سوار بی‌سر است، انگشت دستش می‌شکند. با اینکه این صحنه بسیار سخت است و او باید از دست‌هایش برای مبارزه استفاده کند اما با متوقف کردن فیلمبرداری مخالفت کرده و به سرعت انگشتش را جا می‌اندازد و به بازی ادامه می‌دهد.

- جانی دپ و دستگاه شکنجه

ایکابد کرین ابزارهای پیچیده‌ای دارد و جانی دپ در صحنه‌های فیلم از آنها استفاده کرد. وقتی فیلمبرداری تمام شد، جانی دپ درخواست کرد که یکی از دستگاه‌ها را به خانه ببرد. در یکی از صحنه‌های دادگاه، مردی را می‌بینیم که در دستگاهی بسته شده تا فرار نکند و به نوعی دستگاه شکنجه است، بعد از اتمام فیلمبرداری دپ اذعان کرد که عاشق این وسیله شده و می‌خواهد آنرا با خودش به خانه ببرد.

- استفاده از سبک معماری برای ایجاد ترس بیشتر

بی‌شک ساختمان‌های فیلم اسلیپی هالو ترسناک هستند و حال و هوای برتونی دارند. ریک هاینریش-طراح صحنه توضیح می‌دهد که «یکی از کارهایی که سعی در انجام آن داشتیم این بود که حس دلهره و ترس را از طریق معماری ساختمان‌ها القا کنیم و مخاطب با دیدن ساختمان‌ها متوجه شود که در آنجا اتفاقی ترسناک افتاده است.»

- دنی الفمن و تیم برتون

دنی الفمن یکی از آهنگسازان شناخته‌شده هالیوود است و پیش از اسلیپی هالو در چندین فیلم از جمله بتمن، ادوارد دست‌قیچی و کابوس قبل از کریسمس با برتون همکاری کرده بود. الفمن بارها اظهار کرده که از کار با برتون لذت می‌برد «او هرگز در مورد موسیقی مستقیم اظهارنظر نمی‌کند و فقط می‌گوید که موسیقی باید بیانگر احساسات باشد و می‌خواهد که در تمام صحنه‌ها موسیقی جریان داشته باشد.»

- استفاده از آسیاب بادی بر اساس فیلم فرانکشتاین

در فیلم فرانکشتاین محصول سال 1931، وقتی مردم دهکده به هیولای فرانکشتاین حمله می‌کنند در پایان صحنه آسیاب بادی را می‌سوزانند. تیم برتون از طراح صحنه خواست تا آسیاب بادی بر اساس فیلم فرانکشتاین طراحی کند. تیم برتون در توضیح استفاده از آسیاب بادی گفت«گاهی چیزهایی به صورت سمبلیک در ذهن نقش می‌بندند. شاید بی‌هدف به دور خود چرخیدن آن، نمادی از ذهن من باشد.»

- اهمیت رنگ‌ها، ترکیب‌ها و حرکات

تیم برتون به جزئیات اهمیت زیادی می‌دهد و اغراق در رنگ‌ها از ویژگی‌های مهم آثار او هستند. برتون قبل از هر چیز، یک هنرمند واقعی است و نگاهی هنرمندانه به فیلم دارد به همین علت به جزئیات بسیار توجه می‌کند. «بهترین چیز برای یک هنرمند این است که نگاهی جدید و عجیب به چیزهای معمولی داشته باشد.»

منبع