پادکست گپ دایو (40) ترسناک‌ترین فیلم‌های سینمایی 2019 (ویژه هالووین)

استودیو ملودایو - سه‌شنبه، 30 مهر 1398

پادکست فارسی موسیقی گپ‌دایو در قسمت 40ام این مجموعه پادکست‌ها به بهانه‌ی فرا رسیدن فصل پاییز بار دیگر به سراغ ژانر پرطرفدار سینمای وحشت رفته است و ترسناک‌ترین فیلم‌های امسال را مورد نقد و بررسی قرار داده است. بازار فیلم‌های ترسناک در سال 2019 میلادی نیز مثل سال‌های قبل داغ و پر حرف و حدیث بوده است و فهرست فیلم‌های سینمایی ژانر وحشت امسال نیز پر از فیلم‌هایی است که در گیشه موفق ظاهر شده‌اند و حتی در مواردی نظر مساعد منتقدان را نیز به خود جلب کرده‌اند.

پادکست فارسی موسیقی گپ‌دایو در بررسی ترسناک‌ترین فیلم‌های 2019 بیش از سایر فیلم‌ها بر روی دو فیلم نفرین لایورونا The Curse of La Llorona و فیلم US تمرکز کرده است.

با پادکست ویژه هالووین گپ‌دایو همراه باشید.     

 

فایل صوتی و کم‌حجم پادکست گپ دایو:

 

اگر پس از تماشا یا شنیدن پادکست ترسناک‌ترین فیلم‌های 2019 در سایت گپ‌دایو دوست دارید تا در مورد فهرست فیلم‌های ترسناک امسال بیشتر بدانید، در ادامه‌ی این پست با وب‌سایت ملودایو همراه باشید: 

ترسناک‌ترین فیلم‌های 2019 و هول‌انگیزترین موسیقی‌های بی‌کلام؛

فیلم سینمایی ترسناک Us ؛

ترسناک‌ترین فیلم‌های سینمایی 2019

کارگردان: جوردن پیل Jordan Peele ؛

آهنگساز: مایکل آبلز Michael Abels ؛

در فیلم سینمایی Us علاوه بر موسیقی متن ساخته مایکل آبلز از آهنگ‌های هنرمندان مطرح نیز استفاده شده است. آلبوم موسیقی متن این فیلم شامل موسیقی ترسناک و دلهره‌آور آبلز، چند قطعه کلاسیک سول Soul (کلیسایی) و آهنگ هیپ ‌هاپ Hip hop دهه نودی «I got 5 on it» می‌شود. در این فیلم مانند دیگر اثر جوردن پیل –get out- موسیقی فضایی سرد و ترسناک دارد که مخاطب را با خود همراه می‌کند. علاوه‌براین از ترانه‌های معروف خوانندگانی مثل جنل مونی، مینی ریپرتون و گروه هیپ ‌هاپ دونفره luniz نیز استفاده شده است.

فیلم سینمایی میدسامر (Midsommar)؛

ترسناک‌ترین فیلم‌های سینمایی 2019

کارگردان: آری استر Ari Aster ؛

آهنگساز: بابی کرلیک Bobby Krlic ؛

موسیقی کرلیک اغلب شبح‌وار و تاریک، با باس سنگین و المان‌هایی از سبک ‌متال است. موسیقی متن این فیلم در صحنه‌هایی مثل کشیده شدن ناخن روی تخته، صدایی جیغ‌مانند تولید می‌کند، کرلیک با استفاده از ویولن صداهایی که نشان‌دهنده درد و وحشت هستند، تولید کرده است. آلبوم موسیقی این فیلم هماهنگ با صحنه‌های دراماتیک استر است.

فیلم سینمایی فانوس دریایی (The Lighthouse)؛

ترسناک‌ترین فیلم‌های سینمایی 2019

کارگردان: رابرت اگرز Robert Eggers ؛

آهنگساز: مارک کوروِن Mark Korven ؛

نام مارک کورون با فیلم علمی-تخیلی ترسناک «مکعب» بر سر زبان‌ها افتاد. کورون در مورد ساخت موسیقی متن این فیلم می‌گوید «من و اگرز در ساختن موسیقی متن این فیلم قوانین را شکستیم و کاملا تجربی آن را ساختیم.» او تا کنون چهارده بار نامزد دریافت جوایز فیلم و تلویزیون کانادا شده و چندین جایزه نیز دریافت کرده است.

فیلم سینمایی خزش (Crawl)؛

ترسناک‌ترین فیلم‌های سینمایی 2019

کارگردان: الکساندر آژا Alexandre Aja ؛

آهنگساز: مکس آروج/استفان ثام  Max Aruj/Steffen Thum ؛‌

موسیقی متن این فیلم حالت تعلیق و وحشت را همزمان در صحنه‌ها منتقل می‌کند. آروج و ثام با استفاده از سازهای زهی، ویولن سل و پرکاشن در ایجاد حس دلهره موفق بوده‌اند. در طول فیلم روی بعضی از صحنه‌ها  قطعه‌های ملودیک و دلپذیر شنیده می‌شود.

فیلم ترسناک آنابل به خانه می‌آید (Annabelle comes home) ؛

ترسناک‌ترین فیلم‌های سینمایی 2019

کارگردان: گری دابرمن Gary Dauberman ؛‌

آهنگساز: جوزف بیشارا Joseph Bishara؛‌

جوزف بیشارا ساخت موسیقی متن فیلم‌های ژانر وحشت کانجورینگ، آنابل و نفرین لیورونا را در کارنامه کاری خود دارد. بیشارا به گفته خودش عاشق ژانر وحشت است. او با رویکردی متفاوت به سازها، موسیقی متن فیلم‌های ترسناک را می‌سازد. بیشارا در آهنگ‌هایش از سازهای زهی و پرکاشن نهایت بهره را می‌برد و مخاطب را شوکه می‎کند.

فیلم سینمایی آماده باشی یا نه (Ready or not)؛

ترسناک‌ترین فیلم‌های سینمایی 2019

کارگردان: مت بتینلی اولپین Matt Bettinelli-Olpin ؛‌

آهنگساز: برایان تایلر Brian Tyler ؛

برایان تایلر علاوه بر آهنگسازی فیلم، ساخت موسیقی بازی‌هایی مثل سریع و خشمگین، فارکرای و ندای وظیفه را نیز انجام داده است. موسیقی متن این فیلم با ملودی پیانو آغاز می‌شود که با صدای سازهای زهی تلفیق شده است. در اواسط این قطعه موسیقی هیجان‌انگیز و دلهره‌آور شده و صدای سازهای زهی با صفحه‌کلید ترکیب می‎شود. در بعضی از قطعات این فیلم آهنگساز با استفاده از ساز ویولن فضایی سنگین، تاریک و گوتیک ساخته است.

فیلم سینمایی قبرستان حیوانات خانگی (Pet Sematary)؛

ترسناک‌ترین فیلم‌های سینمایی 2019

کارگردان: کوین کولش Kevin Kolsch / دنیس ویدمایر Dennis Widmyer ؛   

آهنگساز: کریستوفر یانگ Christopher Young ؛‌

 در ساخت موسیقی متن فیلم‌های ترسناک استفاده از آواز و صدای انسانی، حس دلهره و وحشت صحنه‌ها را بالا می‌برد؛ در موسیقی متن این فیلم کریستوفر یانگ از این سبک استفاده کرده است. یانگ با استفاده از هر صدای غافلگیرکننده‌ای مثل صدای نفس کشیدن، زمزمه کردن و ناله، وحشت را در دل مخاطب می‌اندازد.

فیلم سینمایی داستان‌های ترسناک برای گفتن در تاریکی (Scary stories to tell in the dark)؛

ترسناک‌ترین فیلم‌های سینمایی 2019

کارگردان: آندره اوردال André Øvredal؛  

آهنگساز: مارکو بلترامی Marco Beltrami / آنا دروبیچ Anna Drubich ؛ 

مارکو بلترامی ید طولایی در ساخت موسیقی متن فیلم‌های ترسناک دارد و پیش از این برای فیلم‌های زن سیاه‌پوش، رزیدنت اویل و دانشکده موسیقی متن ساخته است. موسیقی متن این فیلم کاملا نمایانگر فضای تاریک و مشکوک داستان است و حس صحنه‌ها را به وضوح منتقل می‌کند.

برگرفته از وب‌سایت indiewire.com ؛  

  • وب سایت ملودایو

    با سلام از شما بسیار سپاسگزاریم و خوشحالیم که پادکست‌های گپ‌دایو به دلتان نشسته‌اند، حتما سعی خواهیم کرد تا بیشتر به سینمای ایران بپردازیم و در حد سواد و توانمان،‌ اوج و فرودهای موسیقی متن در فیلم‌های سینمای ایران را بررسی کنیم.

    پاسخ 1398/08/19
  • majid

    آقا شما که انقدر کارتون خوبه لطفا در باره فیلم های سینمای ایران هم همچین پادکست های بسازین به نظر این شکل برنامه واقعا تو سینمای ما کار نشده لطفا فیلم های سینمای امروز ما رو توی برنامه ساخت ویدیو هاتون قرار بدین . فیلم خوب و بد ها رو بررسی و نقد کنید تا همچین پادکست های بتونن روی تولید و ساخت موسیقی ، تدوین ، گریم ، طراحی صحنه و کارگردانی و... تاثیر گذار باشه خسته نباشید خدا قوت

    پاسخ 1398/08/17