پادکست گپ دایو (41) بررسی کارنامه هنری جان ویلیامز آهنگساز جنگ ستارگان؛ (بخش اول)

استودیو ملودایو - سه‌شنبه، 21 آبان 1398

پادکست فارسی موسیقی گپ‌دایو در جدیدترین قسمت از مجموعه این برنامه‌ها،‌ در قالب 4 قسمت کارنامه‌ی هنری جان ویلیامز را مورد نقد و بررسی قرار داده است. جان ویلیامز بدون شک یکی از تأثیرگذارترین آهنگسازان حال و حاضر دنیا محسوب می‌شود، آهنگسازی که با ساخت موسیقی متن برای فیلم‌های سینمایی چون جنگ ستارگان،‌ آرواره‌ها،‌ تنها در خانه، فهرست شیندلر و برخورد نزدیک از نوع سوم نام و آوازه‌ی خود را در میان علاقه‌مندان به هنر سینما و آهنگسازی جاودانه کرده است و به جایگاه رفیع و تقریبا دست نیافتنی در میان آهنگسازان دست پیدا کرده است.

اما داستان زندگی هنری جان ویلیامز با این افتخارات به پایان نمی‌رسد و حتی این آهنگساز بزرگ نیز از تیغ انتقادات منتقدان سخت‌گیر در امان نبوده است، در ادامه با وب‌سایت ملودایو همراه باشید تا با سبک آهنگسازی جان ویلیامز بیشتر آشنا شوید.

 

 

 

 

جان ویلیامز پیشگام در موسیقی سمفونیک برای فیلم‌های سینمایی؛ 

بررسی کارنامه هنری جان ویلیامز

جان ویلیامز آهنگساز آمریکایی و خالق موسیقی نمادین‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما است. او تا کنون برای بیش از صد فیلم موسیقی متن ساخته و همکاری طولانی مدتی با استیون اسپیلبرگ داشته است. پدر ویلیامز در رادیو CBS پرکاشن می‌نواخت، او نیز از کودکی به موسیقی علاقه‌مند شد و به فراگیری پیانو پرداخت؛ بعدها ترومپت، ترومبون و کلارینت را آموخت. ویلیامز از نوجوانی شروع به نوشتن قطعه‌های ارکسترال کرد. در سال 1948 خانواده‌اش به لس‌انجلس نقل مکان کردند و او در یوسی‌ال‌ای مشغول تحصیل در رشته موسیقی شد. در سال 1951 به نیروی هوایی آمریکا فرستاده شد و در همان زمان گروه موسیقی‌اش را تشکیل داد و شروع به فعالیت کرد.

در سال 1954 بعد از ترک نیروی هوایی به دانشکده موسیقی جولیارد رفت و در رشته پیانو تحصیل و به عنوان پیانیست سبک جاز در نیویورک شروع به کار کرد. بعد از این تجربه دوباره به کالیفرنیا برگشت و در هالیوود به‌عنوان پیانیست قراردادی برای فیلم‌های بعضی‌ها داغشو دوست دارن، کشتن مرغ مقلد و داستان وست ساید پیانو نواخت. در آن زمان او برای سریال‌های تلویزیونی نیز موسیقی متن می‌ساخت.   

جان ویلیامز و کسب شهرت در دهه‌ی 70 میلادی؛ 

بررسی کارنامه هنری جان ویلیامز

در اوایل دهه هفتاد ویلیامز اسم و رسمی در زمینه ساخت موسیقی برای فیلم‌های پربودجه به دست آورد. در سال 1974 اسپیلبرگ جوان از او خواست تا برای اولین فیلمش شوگرلند اکسپرس آهنگسازی کند و به این ترتیب همکاری طولانی مدت آنها آغاز شد. ویلیامز برای بهترین فیلم‌های اسپیلبرگ از جمله آرواره‌ها، برخورد نزدیک از نوع سوم، ای‌تی: موجود فرازمینی، مجموعه ایندیانا جونز، پارک ژوراسیک، فهرست شیندلر، جهان گمشده:پارک ژوراسیک، نجات سرباز رایان و لینکلن موسیقی متن ساخت.

جان ویلیامز در طول فعالیت حرفه‌ای خود خاطره‌انگیزترین موسیقی‌های تاریخ سینما را خلق کرده است. او برای مجموعه فیلم‌های جنگ ستارگان موسیقی نمادین ساخت که به آن  ژانر اپرای فضایی اطلاق می‌شود و بر اساس اپرا و موسیقی کلاسیک است. موسیقی متن سه فیلم اول مجموعه هری پاتر نیز از آثار ویلیامز است. او همچنین برای برخی از برنامه‌های خبری شبکه NBC و سه دوره از بازی‌های المپیک(سال‌های 2001، 2002 و 2004) موسیقی ساخت. او به خاطر سبک سمفونیک باشکوهش شهرت دارد و در زمانی که اغلب آهنگسازان از سینتی‌سایزر برای ساخت موسیقی فیلم استفاده می‌کردند او موسیقی متن سمفونیک را دوباره در موسیقی متن فیلم‌ها رواج داد.

جان ویلیامز و یک عمر دستاورد هنری؛‌

بررسی کارنامه هنری جان ویلیامز

جان ویلیامز با چنان تبحری برای فیلم‌ها موسیقی می‌سازد که آهنگ‌هایش بخشی از بافت فیلم می‌شوند و کاملا با صحنه‌ها هماهنگ هستند. او به آثار شوپن و چایکوفسکی علاقه دارد و در کارهایش از آنها الهام می‌گیرد. در موسیقی‌های ویلیامز رد پایی از ژورک و هولست نیز دیده می‌شود.

جان ویلیامز علاوه بر آهنگسازی برای فیلم، رهبری ارکستر را نیز به عهده دارد. او سمفونی‌ها و کنسرتوهایی برای سازهای مختلف نوشته است. او در سال 2009 آهنگسازی و رهبری ارکستر مراسم تحلیف باراک اوباما را به عهده داشت. ویلیامز تا کنون بیش از چهل‌وپنج باز نامزد دریافت جایزه اسکار شده و پنج بار برای فیلم‌های ویولون‌زن روی بام، آرواره‌ها، جنگ ستارگان، ای‌تی: موجود فرازمینی و فهرست شیندلر آنرا دریافت کرده است. او همچنین سه جایزه امی و بیش از بیست جایزه گرمی در کارنامه کاری‌اش دارد. ویلیامز در سال 2009 مدال ملی هنر که بالاترین جایزه‌ای است که از طرف دولت آمریکا به هنرمندی اعطا می‌شود را برای دستاوردهایش در زمینه ساخت موسیقی سمفونیک برای فیلم‌های سینمایی دریافت کرد.

 

  • ali

    بخش های فیلیپ گلس تموم شد یعنی؟

    پاسخ 1398/08/24
    • وب سایت ملودایو

      با سلام از پادکست فیلیپ گلس یک قسمت باقی مانده است که در این هفته در سایت ملودایو و اپلیکیشن‌های پادکست منتشر خواهد شد.

      1398/08/25