آشنایی با سبک آهنگسازی رامین جوادی

الهام ربیعی - دوشنبه، 27 خرداد 1398

اگر چه سرانجام و با هیاهوی بسیار زمستان سرد سریال بازی تاج و تخت نیز به پایان رسید، اما به زعمی بسیاری از طرفداران این سریال اگر زمستان رفت، اما روسیاهی ناتوانی در ساخت پایانی دلچسب و تماشایی بر پیشانی سازندگان این سریال پرطرفدار تا ابد باقی ماند. آنچه در این میان رضایت تمام مخاطبان سریال Game Of Thrones را تا پایان حفظ کرد، هنرمندی رامین جوادی در آهنگسازی برای این سریال بود که فصل به فصل و قسمت به قسمت بهتر و شنیدنی‌تر شد و حتی تا موسیقی متن تیتراژ پایانی سریال نیز ادامه پیدا کرد. تمام این توانمندی‌ها در کنار تبار ایرانی- شرقی رامین جوادی بهانه‌ای شد تا بار دیگر در وب‌سایت ملودایو به سراغ این آهنگساز جوان برویم و با سبک آهنگسازی رامین جوادی بیشتر آشنا شویم. در ادامه با ما همراه باشید.

- می‌گویند که وقتی مشغول ساخت موسیقی متن هستید، هر صحنه را هزار بار تماشا می‌کنید. این حرف حقیقت دارد؟

بله، درست است. چون موقع نوشتن موسیقی صحنه‌ها در پس‌زمینه اجرا می‌شوند و وقتی مشغول تنظیم موسیقی هستم بارها و بارها صحنه‌ها را بازبینی می‌کنم. و روی نسخه آزمایشی‌ام مدام سازهای مختلف را امتحان می‌کنم، این فرایند خیلی وقت‌گیر است، در حین انجام دادن این کار دوباره چندین بار صحنه‌ها را می‌بینم. به همین دلیل به دفعات آنها را تماشا می‌کنم.

-پس کار سختی است که بگویید خب این قطعه تمام شد و برای شنیده شدن آماده است؟

سبک آهنگسازی رامین جوادی

بله من از آن دسته هنرمندان هستم که دوست دارم مدام تغییرات کوچکی ایجاد کنم، اما در یک لحظه تصمیم می‌گیرم و با خودم می‌گویم «خب، همینه!». البته این کار خیلی سختی است چون ایده‌های جدید مرتب به ذهنم خطور می‌کنند. گاهی اوقات این تغییرات مربوط به تنظیم یا حذف یک ساز یا اکتاو است. برای افرادی مثل من همیشه باید تاریخ تحویل کار را مشخص کنند وگرنه مرتب در حال تغییر دادن هستیم.

-روند کار با دیوید بنلوف و دن وایس چطور است؟ آیا صحنه‌های فیلم را با موسیقی برای آنها می‌فرستید؟ آیا آنها به استودیو شما می‌آیند؟

سبک آهنگسازی رامین جوادی

همکاری ما فوق‌العاده است و عاشق دیدگاه آنها در مورد کارشان هستم. روند کار خیلی جذاب است. گاهی ما موسیقی را روی صحنه می‌گذاریم و بعد مثلا آنها می‌گویند «به نظرت موسیقی کمی زود شروع نشد؟ بهتر نیست سرسی دیالوگ را بگوید و بعد موسیقی را بشنویم؟» بعد من تنظیم را ده ثانیه تغییر می‌دهم. گاهی اوقات موسیقی را می‌نویسم و آنها می‌گویند: «بهتر نیست سی ثانیه به آن اضافه کنی؟» بعد من دوباره برای قطعه مورد نظر مقدمه می‌نویسم. فرایند فوق‌العاده‌ای است.

-شما موسیقی وارکرفت را ساخته‌اید، گوش مخاطبان به موسیقی مجموعه بازی وارکرفت عادت داشت، به عنوان یک آهنگساز این کار برای شما تجربه‌ای منحصربه‌فرد بود که از چیزهای موجود و کار شخص دیگری استفاده کنید و آنرا به سبک خود بسازید؟

سبک آهنگسازی رامین جوادی

من این تجربه را با «مدال افتخار» هم داشتم، مایک جاکینو و کریستوفر لنرتز موسیقی فوق‌العاده‌ای خلق کرده بودند. بعد از من خواسته شد که تم جدیدی بسازم. این کار چالش بزرگی است اما به شما این امکان را می‎دهد که سبک خودتان را در کار اعمال کنید. در مورد وارکرافت هم همین اتفاق افتاد، من تم خودم را برای این کار نوشتم و سبک خودم را در این کار نشان دادم.

-در مورد وست ورلد، آیا از موسیقی فرد کارلین برای فیلم وست ورلد به کارگردانی کرایتون الهام گرفته‌اید؟ 

من کاملا یک موسیقی جدید ساختم. البته این فیلم را خیلی دوست دارم و در کودکی جزو کارهای مورد علاقه‌ام بود. در موسیقی‌ام نیز به بعضی صداهای موسیقی متن آن فیلم اشاره‌ای کردم.

-ژانر خاصی را ترجیح می‌دهید؟

نه واقعا. من همانطور که کار روی فیلم اکشن را دوست دارم، آهنگسازی برای انیمیشن را هم می‌پسندم. من با تغییر پروژه و ساز و این قبیل چیزها الهام می‌گیرم، بخش خلاقِ متفاوت بودن برای من الهام‌بخش است.

-رابطه کاری طولانی شما با HBO برایم جذاب است. به نظرم مثل رابطه‌تان با یک تهیه‌کننده‌ی ثابت است. چقدر این رابطه برایتان اهمیت دارد؟

سبک آهنگسازی رامین جوادی

من همیشه دوست دارم روابط را حفظ کنم. وقتی از حمایت استودیو مطمئن باشید، حس خوبی به شما دست می‎دهد؛ حمایت خلاقانه نیز این حس را به شما می‎دهد. من این حس را با شبکه‌ی Legendary که چند فیلم برایشان کار کرده‌ام نیز دارم. وقتی نه تنها با کارگردان بلکه با مدیران استودیو در یک اتاق بنشینید، احساس فوق‌العاده‌ای به شما دست می‌دهد. چون بدیهی است که آنها موسیقی شما را گوش داده‌اند و نظرات مثبتشان انرژی بخش است.

-رازداری در مورد یک سریال چقدر سخت است؟ اینکه همه جواب‌هایی را بدانی که بقیه مشتاق دانستنش هستند؟

من آدم رازداری هستم و در حین کار فقط به این فکر می‌کنم که باید تمام چیزهای هیجان‌انگیز را برای خودم نگه دارم. البته من از آن دست آدم‌ها هستم که وقتی در پروژه‌ای نیستم، ترجیح می‌دهم چیزی در موردش ندانم و با تماشای آن هیجان‌زده شوم.

برگرفته از وب‌سایت denofgeek.com ؛ 

پیشنهاد ما به شما:

رامین جوادی از «فرار از زندان» تا «گیم اف ترونز»

آهنگسازی رامین جوادی برای مجموعه های تلویزیونی