پادکست گپ‌دایو (1) بررسی موسیقی وارکرافت Warcraft

استودیو ملودایو - چهارشنبه، 10 مرداد 1397

 پادکست فارسی گپ‌دایو،‌ از بهترین پادکست های فارسی زبان است که از طریق دانلود پادکست امکان آشنایی با زیباترین موسیقی‌های فیلم را برای مخاطبان فراهم می‌کند.  

تدوین هر اثر هنری و کارگردانی هر ساخته‏‌ای با موسیقی متنی گیرا جان می‎گیرد و زنده می‎شود، پادکست‎های گپ‌دایو تلاشی است تا داستان‌های آثار دیدنی سینما و تلویزیون را از زبان موسیقی متن این آثار بشنویم و ببینیم تا در کنار هم از هنرنمایی‌های بزرگان عرصه‎ی تدوین، کارگردانی و آهنگسازی رمزگشایی کنیم و تأثیر موسیقی متن در ساخت فیلم‎های سینما، ‌بازی‎های پرطرفدار و سریال‎های تلویزیونی پربیننده را در کلاس درس استادان این حوزه بیاموزیم.

هر داستانی نغمه‎ای دارد، نغمه‎های خوش‌آهنگ پیروزی و وصال و نواهای اندوهناک شکست و فراغ!

با هم داستان وارکرافت Warcraft را از دریچه‎ی موسیقی متن می‌بینیم و می‌شنویم.

 

فایل صوتی و کم‌حجم پادکست گپ دایو:

 فیلم وارکرافت (هنر نبرد) به کارگردانی دانکن جونز، فیلمی حماسی فانتزی است که بر اساس مجموعه بازی‌های وارکرافت در سال 2016 ساخته شد. این بازی‌ها که ساخت آنها از سال 1994 برای رایانه‌های مایکروسافت داس روانه بازار شد و در سال 1996 نسخه متناسب با یارانه‌های مکینتاش این بازی در دسترس مخاطبان قرار گرفت، در زمان خود تحولی شگرف در صنعت بازی ایجاد کرد. داستان وارکرافت در سرزمین آزروت اتفاق می افتد و رویارویی انسان‌ها و ارک‌ها را مکان‌های مختلف نشان می‌دهد. نود‌و‌هشت درصد فیلم با استفاده از تکنیک‌های یارانه‌ای ساخته شده و علی‌رغم اینکه منتقدان روی خوشی به آن نشان ندادند، فروش بالایی در سراسر جهان داشته است.

پادکست فارسی گپ‌دایو و موسیقی متن فیلم وارکرافت؛

وارکرفت

موسیقی متن فیلم وارکرافت توسط رامین جوادی، آهنگساز آلمانی ایرانی تبار ساخته شده است. رامین جوادی فارغ‌التحصیل رشته موسیقی بوده و در فیلم‌های «بتمن آغاز می کند» و «دزدان دریایی کارائیب» با هانس زیمر همکاری داشته است. از دیگر آثار او می‌توان به ساخت موسیقی متن برای مجموعه‌های‌ تلویزیونی «فرار از زندان» و «بازی تاج و تخت» و فیلم «مرد آهنین» اشاره کرد، جوادی برای موسیقی «بازی تاج و تخت» برنده جایزه معتبر امی شد.

فیلم وارکرافت و موسیقی حماسی؛

وارکرفت

در ساخت موسیقی متن فیلم وارکرافت از سازهای کوبه‌ای و بادی به وفور استفاده شده است. این فیلم، فیلمی حماسی_جنگی است و قاعدتا برای القاء حس به مخاطب در موسیقی مارش‌های نظامی و کوبه طبل‌‌ها به گوش می رسند. در جایی که ارک‌ها به صحنه می‌آیند سازهای کوبه‌ای و بادی که نشان دهنده زندگی قبیله‌ای و روحیه جنگاوری آنهاست، به کار رفته است. برای ساخت موسیقی متن این صحنه‌ها از موسیقی نواحی مختلف و سازهای کوبه‌ای آفریقایی الهام گرفته شده و همراه آن صدای گروه‌های کر شنیده می‌شوند که یادآور رجزخوانی در جنگ‌های قبیله‌ای هستند. در دنیای انسان‌ها، موسیقی ارکسترال، حس افتخار و میهن‌پرستی را به بیننده منتقل می کند.

فیلم وارکرافت و دنیای نامردگان و موسیقی؛

وارکرفت

در فیلم‌های موفق موسیقی همراه با داستان پیش می‌رود و در هر صحنه روی احساسات و هیجانات مخاطب تأثیر می گذارد. در فیلم وارکرافت هم جایی که با دنیای زیرزمین و جهان نامردگان مواجه می شویم موسیقی رازآلود و مرموز همراه با صدای فش فش مار شنیده می شود که حس سردی و ناشناخته بودن را القا به مخاطب می‌کند. دنیای الف‌ها و درف‌ها موسیقی امیدبخش و روشن دارد که فضایی جادویی و در عین حال فانتزی را پیش چشم بیننده می آورد.

وارکرافت و دنیای چهار فصل اثر؛

با توجه به اینکه منتقدان اعتقاد دارند که موسیقی وارکرافت می توانست بهتر از اینها باشد اما پر واضح است که رامین جوادی به خوبی توانسته حس داستان را با موسیقی متن به مخاطب منتقل نماید. در دنیای چهار فصل وارکرافت، در سرزمین‌های گرم از موسیقی با سازهای بادی و پرحجم استفاده شده و در سرزمین‌های سرد کرهای پرطنین موسیقی را همراهی می‌کنند که حس غرق شدن و سرما را ایجاد می کند.

در مجموعه بازی‌های وارکرافت گروه آهنگسازان مدام در حال ساختن موسیقی جدید برای ورژن بازی‌ها هستند و طبیعتا برای جذاب‌تر شدن بازی موسیقی آن به نسبت موسیقی فیلم، به‌یادماندنی‌تر و متنوع‌تر است. در بازی وارکرافت آهنگسازان با خلاقیت بیشتری موسیقی متن را بر اساس صحنه‌ها و شخصیت‌ها ساخته‌اند و انگار هر شخصیت با ورودش به صحنه، موسیقی مربوط به خودش و خاستگاهش را همراه می‌آورد.

  • حمید

    خیلی خوب بود ممنون

    پاسخ 1397/11/10